Kan man ge torr pellets?

F

fnorr

Vilka av er ger pellets torr och i sâdana fall vilket märke?
Fodernisse här ger pellets torr, men det verkar vanligare i Sverige att ge blöt.....motivation
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Jag ger mina torr. Om det är kallt så dom får betfor så blir den ju lite fuktig och sväller lite. Det händer även att vi häller på varm vatten på maten då det är kallt ute,
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Pelleterad betfor och lucern skall ges blött. övrigt kan man ge vad hästen gillar. Mina vill ha torrt.
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Jag ger Krafft groov ,blöter den tillsammans med betforen ,hästen äter inte torra pellets eller lusern annars, sen tycker jag de sväller upp väldigt mycket,
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Anledningen till att man blöter pelleterat foder är att det sväller vid blötläggning och är rädd för foderstrupsförstoppning.

Jag ger Åsebros foder torrt för det sväller inte:bump:
Skulle inte ge tex krafts produkter utan att blöta då det sväller massor.
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Min häst får Krafft grov som jag blöter. Eg. gillar hästen det bättre torrt men jag är rädd för foderstrupsförstoppning då det sväller, i mitt tycke, väldigt mycket och jag har dessutom en häst som slänger i sig maten.
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Hmmm....min lusäter,kastar inte i sig maten. Dom har alltid ätit torr pellets. När fodernisse bytte frân musli till pellets sâ la han lite hackad luzern ovanpâ sâ att dom skulle ta mer tid pâ sig att äta. Han gjorde ocksâ ett prov, la nâgra pellets i blöt och kollade om dom svällde mkt.

Âsebro kanske vore ngt om krafft sväller för mkt?
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Jag blöter bara små, hårda pellets typ Hippo Alfa, Kraffts lucernpellets och liknande.

Har gett Krafft Groov under våren, torrt.
 
Sv: Kan man ge torr pellets?

Blöter allt foder. Dels för damm (kornkross,havrekross m m). Enda gången jag har haft kolik var när jag gav Krafft Groov torrt. Snacka om kolik! Gaskolik (hotade att spricka).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp