Kan man ge häst glucosamin avsedd för människor?

Sv: Kan man ge häst glucosamin avsedd för människor?

Man kan säker göra det men det blir väldigt dyrt. Det brukar vara tvärt om så att mäniskor köper hästvarianten till sig själv för att få ner kostnaden.

Ja...visst är det så. En hårdtränande kollega (karate och styrketräning) i 50-årsåldern frågade mig om jag trodde på Glucosamin och jag rekommenderade honom att köpa en burk vilket han gjorde och fortsätter med nu;)... Jag ger även min gamla hund av samma sort.

men hur vet man hur mycket hästen ska ha?

Du får väl utgå från hur doseringen är för en människa. Om den är 1 tablett per dag så kan väl räkna med att genomsnittsmänniskan väger 75 kg (man gör det i hissar) och då räkna med en tablett per 75 kg. Så till en häst som väger 750 kg blir det 10 tabletter per dag. Om det går åt tre tabletter till en människa/dag så bör hästen ha 30 tabletter om den nu vägar 750 kg.

Okej, då förstår jag att det blir billigare att köpa det som är avsett för hästar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka