Kan man ge hästar vanligt grovsalt???

Går det inte bra att ha en vanlig saltsten till hästen?
Min häst får hösilage, havre,betfor, minerpellets och saltsten. Det borde väl räcka för att täcka vitaminer och mineralbehovet?
 
Det beror på hur hård träningsintensiteten är för din häst. En häst som svettas ut 5 liter svett förlorar ungeför 15-20g natrium och 35g klorid. Då räker det inte med bara saltsten och mineralfoder. Mitt råd är att ge hästen extra salt när en har gått hårdare arbeten och svettats mycket.
 
Innehåller lite mineraler, 100 g (rekomenderad giva) innehåller 2g kalk o 0,2 g fosfor. Om man ger så mycket att det motsvarar 100 gram mineralfoder hamnar man på garanterat giftiga nivåer av jod.
Inget bra mineralfoder!
PL
 
Min häst arbetar inte särskilt hårt med tanke på att han bara är 3 år och under inridning. Han arbetar sig ännu inte svettig, blir inte förrän till hösten vi kräver mer av honom. Jag hängde tyvärr inte med riktigt i det du förklarade, PL, kan du förklara lite för mig? Jag tyckte att rådet om att ge honom extra salt vid ett extra svettigt pass lät bra.
 
du kan ge vanligt salt men ej för mycket...
bra å ge efter att man tränat hårt....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 211
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp