Kan man ge hästar vanligt grovsalt???

Tweety1985A

Trådstartare
Någon svarade på en av mina andra trådar om salt att h*n gav sin pålle vanligt grovsalt från Willy´s. Kan man göra d???? I så fall blir d ju mycket billigare, men jag har hört att man inte ska ge hästar vanligt salt. Stämmer d eller kan man ge dem grovsalt??? :confused: Vad ger ni för salt???
 
ska inte säga att jag vet ngt riktigt säkert men så vitt jag har hört så kan man det så länge det inte är jod i.....
 
Jodå, jag ger mina vanligt grovsalt.. men UTAN jod. Just nu får dom en msk om dagen, då dom inte går så mkt.
 
Det går alldeles utmärkt att ge hästar grovsalt så länge det är av livsmedelskvalitet. Jod eller ej spelar ingen roll så länge man ger måttliga mänger o hästen inte får i sig en massa jod från annat håll. Anledningen till att jod är tillsatt i salt är att det är ont om jod på många håll o hästar är lika beroende av jod som människor.
PL
 
Tror du att hästar måste ha jodfritt foder? Vet du hur mycket jod joderat salt innehåller o hur mycket jod hästar bör ha resp hur mycket som är farligt?
PL
 
Värst vad alla har panik för jod!?! :confused:

Du har ju svarat en miljon gånger att det inte är farligt. :angel: Jag beundrar ditt tålamod. :bow:

mvh Jessica
 
vore intressant om du kunde berätta mer peter!
tycker också att jodskräcken verkar lite överdriven.
hur ser behovet ut och vart går gränsen för "överdos" vid dagligt intag?
 
Lite svårt att säga var behovet ligger svenska rek ligger på 0,1-1 mg per 100 kg, amerikanska på 0,1 mg per kg ts foder. Om man talar om 500 kg häst är nog oftast 1-2mg tillräckligt men på hårt arbetande eller dräktiga hästar kan behoven öka till ca 5 mg.
Sveska rek anger max 15 mg per 100 kg men man har sett skador på föl efter ston som fått 35 mg per dag o förgiftningssymtom på vuxna hästar efter 50 mg per dag .
Jag skulle betrakta upp till 10 mg som en giva med god säkerhetsmarginal.
Joderat salt innehåller 5 mg per 100 g.
Börjes alger uppges innehålla 50 mg per 100 g, rekomenderad giva 100 g!
Svenska jordar är oftast jodfattiga utom på västkusten.
Vi skall helt klart undvika farliga överskott men att utesluta jod kan i värsta fall leda till jodbrist( även här är fölen känsligast). Jod är ett livsviktigt mikromineral med ganska smal säkerhetszon.
PL
 
Men hur mycket bör jag ge min pålle för att han ska få i sig tillräckligt? Han arbetar normalhårt. Svara helst i matskedar eller annan måttenhet.Milligram känns lite krångligt att mäta upp...
 
Nu vet jag inte hur stor din häst är men en 500 kgs häst som travar 30 min per dag behöver sommartid 60-70 g (4-5 matskedar)salt per dag, men detta variarar beroende på tempo yttertemp o hur lätt hästen har för att svettas.
En 500 kgs häst har ett underhållsbehov på 20-25g salt per dag resten är svettförluster.
PL
 
Var exakt har du fått de uppgifterna från? (har en förmåga att frågesätta.. :smirk:)
Flera forskningsartiklar jag har läst har visat att det är ytterst individuellt var gränsen för överutfodring av jod går, och att (vissa) hästar har visat tecken på överutfodring redan vid 75% av rekommenderad dos...
 
Diverse veterinärlitteratur kurser o vetenskapliga artiklar. Att hästar skulle visat symtom på överdosering vid 75% av rekomenderad dos (0,75-1,5 mg eller ngt sånt!) har jag aldrig sett något som är inärheten av. Om vi däremot talar om 75% av rekomenderad maxdos så är det ungefär vad jag talar om.
PL
 
Jag menade maxdos..:angel:
Personligen tycker jag det är bättre att rekommendera människor att köpa utan jod, då man inte vet exakt hur deras foderstater och bete mm ser ut. Dessutom tycker jag att man ska vara försiktig att rekommendera alger då de innhåller mycket mineraler och dylikt och inte kan ges till alla hästar.
 
Jag förstår inte tanken med att säga att man måsta använda jodfritt salt. Det kan ju vara precis vad som behövs för att komma på en OK nivå samtidigt som det inte finns någon överdoseringsrisk så länge man inte ger alger eller bor vid havsbandet i bohuslän. Som sagt jod är livsviktigt.
Läs nogrannare innan du börjar ifrågasätta.
PL
 
Tanken med att säga till folk att använda salt utan jod är att jag i alla fall inte har en aning var folk har bor eller var de får sitt hö från. Jag vet heller inte om de ger sina hästar alger eller andra foderskottstillägg. Jag VET att jod är livsviktigt för hästar. Jag vet också att de inte finns många fall av hästar som blivit sjuka av jod brist.
 
med andra ord är alger inte bra?
det marknadsförs ju som det bästa mineraltillskottet... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 877
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 211
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp