Sv: Kan man ge för mkt salt?
Du kan inte ge sånt salt vi oftast har som bordssalt, det är jodberikat. Du ska ge salt UTAN jod. Jag köper en påse från Krafft som kostar 50 spänn, tror det är några kilon i (fyller ett vanligt spann) och det räcker jättelänge! Går säkert att köpa billigare, men jag tycker det är så smidigt med den stora förpackningen att 50 spänn per halvår eller vad det blir, är mkt överkomligt
Hur mkt salt du ska ge beror på hästens vikt, värmen och hur mkt denne svettas/jobbas. Är det ett extremt svettpass, typ terrängpasset i fälttävlan vet jag dem som ger uppåt 4ggr den vanliga saltgivan.
Men har du svårt att uppskatta, så tänk hellre för mkt än för lite. Det är INTE farligt för hästen med överskott, som ju många redan skrivit här. Då dricker de mera, och kissar ut saltöverskottet istället. MEN tänk på att hästen då måste ha mkt god tillgång till fräscht vatten.
Min häst äter inte alls på saltsten, hon kan defintivt inte "känna av" vad hon behöver i saltväg, och det tycker jag att mkt få hästar verkar göra. Vi arbetar ju dem onormalt mkt, jämfört med om de endast strövat fria.