Kan man ge för mkt salt?

C

C_V_B

Kan man det? Han har saltsten som han slickar på men kan jag ge ett mått salt i fodret/dag då eller behövs det ej?

Sv: Kan man ge för mkt salt?

Får jag fråga verför du vill ge extra?

För jag är lite orolig att han inte dricker tillräckligt då han är lite rynkig i hullet :confused: Tänkte därför testa med extra.......

Jag ger upp emot 1 dl koksalt när det är så här varmt och han svettas mkt.
(fbl 170cm, ca 550kg)

Väg saltstenen en gång i veckan så vet du hur mycket han får i sig av den. Det är säkert inte fel att ge extra nu när det är så varmt.
// Linda

Jag gjorde så att jag köpte salt idag och så ger jag ett mått extra i betforen, det kan ju inte skada!:)

Om du har en saltsten så anser inte jag att man behöver något extra salt. hästarna vet hur mycket salt de behöver få i sig.

Nej, så länge hästen har fri tillgång på vatten klarar den stora mängder salt utan problem.
PL

Nej! Man kan inte ge för mycket salt. Det som inte tas upp av kroppen kissas ut.

Salt spelar en viktig roll för hästens törstreglering. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt och det är mycket viktigt att snabbt ersätta denna förlust. En häst med låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst.

För varje timme hårt arbete förlorar hästen i genomsnitt 10-15 liter salt & vatten. Det kan ta flera dagar att få tillbaka en normal vätskebalans. Om hästen ges saltlösning kan den återhämta sig redan samma dag.

Om hästen bara har vattenkopp så låt den även få tillgång till en vattenhink. Hästar som endast har vattenkopp får i sig 40% mindre vatten än hästar som har både kopp & hink (detta har det gjorts en studie på i Sverige) då ser du att hästen verkligen dricker.

Även vattenkoppar med dåligt flöde kan orsaka vätskebrist, då hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten.

Jag ger min islandshäst 1 dl salt/dag. 1/2 dl löser jag upp i en 20 liters vattenhink, resten får han i morgon, lunch & kvällsmaten.

Börja med några matskedar/dag och öka givan succesivt. Salt kan du köpa i 10 kg's säck på Granngården. Mvh Linda

mahlmt skrev:
Väg saltstenen en gång i veckan så vet du hur mycket han får i sig av den. Det är säkert inte fel att ge extra nu när det är så varmt.
// Linda
Och hur vet man vilken häst som fått i sig vilken mängd om dom går på bete?

Det är inte bra om hästen äter för mkt salt, vissa hästar kan ju inte ha saltsten i boxen för de knaprar i sig den för fort äter den normalt kan den väl ha en i boxen men ge lite extra i maten när det är varmt eller när du rider ohc den svettas mkt.

Om du köper krafts salt står det hur mkt hästen behöver beroende på vad den gör.

Det finns billigare sätt att få tag i både den informationen och själva saltet.

Men det är praktiskt att kunna köpa så mycket salt på en gång.:)

C_V_B skrev:
Kan man det? Han har saltsten som han slickar på men kan jag ge ett mått salt i fodret/dag då eller behövs det ej?

Underhållsbehovet är 20 g om dagen och det har du i en msk. Jag ger alltid detta i fodret dageligen. Hästen kan sedan ta saltsten till resten. Själv ger jag dock mer salt i fodret om hästen svettats mycket. Hästar svettar alltid ut salt när de svettas, vi människor späder ut det och behåller saltet när vi svettas mycket. Därför är det mycket viktigt att hästarna får sitt salt. Ett överskott av salt reglerar hästen själv bort genom att dricka mer och kissa ut det.

Hälsning Maja

torra skrev:
Om du har en saltsten så anser inte jag att man behöver något extra salt. hästarna vet hur mycket salt de behöver få i sig.

Det att hästen själv känner att den får i sig tillräckligt fungerar oftast(säger bara oftast för det är inte alltid då ens) på hästar som inte jobbar men en häst i träning slickar sällan tillräckligt på sin saltsten för att få i sig den mängd dom behöver för att kroppen ska fungerar optimalt.

torra skrev:

Om man har en häst som svettas mkt så tar det alldeles för lång tid för hästen att slicka i sig så mkt salt som de har förlorat. De flesta tröttnar innan de fått i sig tillräckligt!

*KL*

Min häst har för tillfället ingen saltsten (har glömt bort o köpa :o) så jag ger honom 30 ml havssalt om dagen i fodret. Han rids ca 1 h om dagen, dressyrpass 3 ggr i veckan, blir ej svettig av det, men väldigt trött då det tar mycket på musklerna. När vi rider ut blir det mycket kondition, och han kan komma tillbaks dyngsur. Har tidigare alltid haft tillgång till en stor saltsten och bet mycket på den i samband med drickande. Ska köpa saltsten i övermorgon. Frågan är om jag ska öka på saltmängden, eller räcker 30 ml om dagen?

Är lite rädd för att överdosera, då det tär på hjärtat hos människor, men vad jag uppfattat så är det inte så hos hästar?

...putt...

Om 20 mg/1 msk är dagsbehovet, hur mycket extra behövs efter ett dressyrpass med mkt svett. Dubbelt?:confused:

Hallå, jag vore jätteglad för lite svar.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka