Kan man frysa in rabarber?

MM

Trådstartare
Ja, Kan man det?

Har hela trädgården full och det vore trist om allt går till spillo..

Sv: Kan man frysa in rabarber?

Tack för svaren :)

Då ska jag fylla halva frysen nu. Dom som bodde här innan var nog galna i rabarber, och gräslök..

Vilken bra idé. Då vet jag vad jag ska göra någon dag snart.

Sockrar man innan?

Och då behöver man inte skala av dom innan heller?

Jag brukar också skala dem, sen göra små bitar och sen bara frysa in!:)

Om de är grova så bör man skala dem men om de är späda så finns det ingen anledning. Jag tycker att grövre rabarber lätt blir träiga så de äter jag helst inte alls. Späda är helt klart godast :d

Om de är grova så bör man skala dem men om de är späda så finns det ingen anledning. Jag tycker att grövre rabarber lätt blir träiga så de äter jag helst inte alls. Späda är helt klart godast :d

Håller helt klart med dig om det att det ska vara späda rabarber, dom grövre blir precis som du säger i stort sett alltid träiga i konsistensen.

/Camilla

Det beror ju på vad man ska använda dom till, ska man exmpelvis göra chutney, marmelad eller saft behöver dom inte skalas innan. Skär man dom tillräckligt smått (typ 1 cm) funkar det bra till paj också tycker jag.

Jag frös in en hel del förra året och det som var över nu när årets skörd kom tog jag fram och kokade saft på. Supergott! :d

Visst kan man det.

Men varför skala? Jag skalar varken till paj, saft eller kräm, blir inte sämre för det :)

Jag är uppväxt med att dom ska skalas, men det behöver man alltså inte?

Jag skalar aldrig, blev väldigt förvånad när sambon ställde sig och skalade dem inför pajbak. Inte skalar man rabarber heller! :p

Vi pallar rabarber i mängder i stallet, de håller nästan på att ta över ena vinterhagen (ja, jag överdriver men nästan!), så här har det kokats saft och kräm och gjorts paj tills det rinner ut genom öronen. Ska nog göra lite chutney med. Och kanske lite mer saft. Och frysa in ett gäng. Hehe, frysen full med rabarber, krusbär och annat jag plockat i stallet sen :D

Jag skalar inte heller. Skär dem precis som andra ovanför mig dem i lagom stora bitar innan jag fryser in dem och absolut inget socker!!!!!!!

kl
vi skalade..skar i småbitar och frös sen in!
Har fått jättemycket rabarber i år, redan bakat två pajer. Tänkte att jag skulle testa att göra kräm också, har aldrig gjort en kräm i hela mitt liv :p Saft vet jag inte om jag vågar mig på..måste man ha en sån saftmaja för det?

kl
vi skalade..skar i småbitar och frös sen in!
Har fått jättemycket rabarber i år, redan bakat två pajer. Tänkte att jag skulle testa att göra kräm också, har aldrig gjort en kräm i hela mitt liv :p Saft vet jag inte om jag vågar mig på..måste man ha en sån saftmaja för det?

kräm är busenekelt och mycket gott om sommaren när man ändå inte orkar äta stabbig mat.

Häll rabarbern/jordgubbarna/ plommonen/blåbären i en kastrull. Fyll på med vatten. Koka upp. Tillsätt potatismjöl utrört i kallt vatten. Koka upp (en stor bubbla, inte längre. Riktig kokning gör allt segt). Söta. Klart!

När jag var liten och ingen hade tid att göra mat eftersom alla jobbade ute gjordes två stora kastruller. En med kräm och en med risgrynsgröt. Det var vad vi åt när vi hastade in och utfodrade oss. Gott!

Kan förresten tipsa om att kräm av rabarber och jordgubbar blir väldigt gott!!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
467
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar