Kan man förhindra att häst skickas till slakt?!

ifuh

Trådstartare
Det är en person i stallet som blivit uppsagd pga dåligt beteende och uppförande mot oss andra i stallet och summa summarum, har den här personen bokat datum och ska skicka iväg sin underbart goa och fullt friska lilla hästen på slakt eftersom hon säger sig ändå inte ha tid och råd mer...
Förutom det fruktansvärda beslutet så går hästen inte att lasta, känns så himla sorgligt att hästen ska behöva uppleva den stressen och transporten dit!!
Kan sammanfatta med att personen inte ens försökt lösa det på annat sätt så därför undrar jag om vi i stallet kan göra något åt situationen? Lönlöst att bara prata med personen då hon bara beskyller oss och nej hon är inte frisk psykiskt från början, därav också sitt elaka uppförande och oförmåga till empati.
Kan typ länsstyrelsen, svenska hästars värn gripa in? Djurskyddet? Kan man göra någonting?!? :'(

Det är ju inte olagligt att ta bort häst, så nej det finns nog inget ni kan göra mer än ev om nån skulle köpa hästen o hon går med på det.

Det är ju bara att köpa hästen om du vill rädda den.
Eller om ni inte vill att den ska lastas o gå till slakt (mat) så kan ni ju erbjuda att betala för avlivning i stallet så att den går till destruktion istället. Så slipper den åka iväg men de är ju ganska dyrt men det kostar ju att köpa den och stalla upp den också.

Det finns ju ingen anledning att djurskyddet eller länsstyrelsen skulle komma in och förbjuda någon att ta bort sin egen häst. Deras egendom = de gör som de vill med den.

Jag skulle bli skitförbannad om jag tagit ställning till avlivning (av vilken orsak som helst) och någon kom och talade om att jag inte fick göra det och tar hästen ifrån mig med tvång.

Köp den om ni vill rädda den. Om ni inte tycker det är värt det så förstår jag inte varför det skulle vara värt för ägaren att ha kvar den levande.

Ni kan inget annat göra än att försöka köpa hästen.

Om ni inte köper hästen så måste den ju lastas på transport oavsett om bär iväg mot nytt hem eller slakt om inte ni eller personen som lyckas köpa hästen står kavat i samma stall som nu.

Köp den själv då? Erbjud henne slaktpriset, är ni några stycken i stallet blir det inte många kronorna.

Fast att köpa häst handlar inte bara om inköpspriset. Någon ska betala alla löpande kostnader samt ta risken att bli sittande med hästen om den skadar sig eller av någon annan anledning inte går att t ex sälja vidare. Och någon måste vara intresserad av att ta ansvar för hästen och ge den den tid och omsorg den behöver. Jag antar att alla i TS stall redan har hästar att försörja och sköta om.

Ja du kan göra något. Om hästägaren är intresserad av att sälja till dig så kan du köpa hästen. I annat fall har ingen med att göra vad personen gör med sin häst så länge det inte är djurplågeri som tidigare nämnts, o då kan du inte göra så mycket.

Det är en person i stallet som blivit uppsagd pga dåligt beteende och uppförande mot oss andra i stallet och summa summarum, har den här personen bokat datum och ska skicka iväg sin underbart goa och fullt friska lilla hästen på slakt eftersom hon säger sig ändå inte ha tid och råd mer...
Förutom det fruktansvärda beslutet så går hästen inte att lasta, känns så himla sorgligt att hästen ska behöva uppleva den stressen och transporten dit!!
Kan sammanfatta med att personen inte ens försökt lösa det på annat sätt så därför undrar jag om vi i stallet kan göra något åt situationen? Lönlöst att bara prata med personen då hon bara beskyller oss och nej hon är inte frisk psykiskt från början, därav också sitt elaka uppförande och oförmåga till empati.
Kan typ länsstyrelsen, svenska hästars värn gripa in? Djurskyddet? Kan man göra någonting?!? :'(
Alltid tråkigt när friska hästar tas bort. Det enda du kan göra för att rädda hästen är ju att köpa den om ägaren går med på det förstås.

Ja du kan göra något. Om hästägaren är intresserad av att sälja till dig så kan du köpa hästen. I annat fall har ingen med att göra vad personen gör med sin häst så länge det inte är djurplågeri som tidigare nämnts, o då kan du inte göra så mycket.
Skriver under på detta .
Oavsett anledningar osv som man kan tycka vad man vill om , vilket är lättare att göra som utomstående , så har jag sett för många hemskt tråkiga situationer/lägen där ägaren bestämt sig för att ta bort sin häst, och som det inte skulle vara jobbigt nog så ska kreti och pleti i personernas omgivenhet och dessutom spritt på distans på sociala media lägga sig i och ha synpunkter och vilja "rädda hästen" .
Har nära insikt i några fall där ägarna helt enkelt inte pallade trycket i fråga om åsikter från andra och utifrån det sålde vidare /skänkte/lät folk sälja vidare . Det blev så väldigt ledsamt och dåligt för alla involverade . Framför allt för hästägarna som ångrade och våndades mycket över hur det sen blev med hästarna i slutänden .

Det är väl ändå självklart att man får bekosta uppehället för djur man köpt.

Fast att köpa häst handlar inte bara om inköpspriset. Någon ska betala alla löpande kostnader samt ta risken att bli sittande med hästen om den skadar sig eller av någon annan anledning inte går att t ex sälja vidare. Och någon måste vara intresserad av att ta ansvar för hästen och ge den den tid och omsorg den behöver. Jag antar att alla i TS stall redan har hästar att försörja och sköta om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka