Kan man ersätta 4kg hö med 4kg gräs?

josefinefreed

Trådstartare
Eller blir det på tok för lite?

Bara en allmän fundering.

Om en häst får 12kg hö dagligen, och man plockar mellan 5-10kg grönt gräs åt den på det, gör det någon skillnad då? Alltså kan man se skillnad i vikt eller är det som vatten? :p

Sv: Kan man ersätta 4kg hö med 4kg gräs?

Hö innehåller ungefär 84 % TS. Gräs innehåller ungefär 20 % ts. Nej, det går inte att ersätta rakt av i vikt om man ser till fungerande kg ts till hästens mage

Jaha, oj det var stor skillnad det.

Tack då vet jag. :) Ger pollen 5-10kg gräs om dagen (på 12kg hö) nu när han bara står och har tråkigt då han är i konvalecenshage.

Har en gång i tiden lärt mig att 5 kg gräs är ungefär jämförbart med 1 kg hö.........När jag hade en konvalecent som tidigare stod på bete slog jag då gräs till honom dagligen med lie så att han sedan kunde släppas ut direkt efter konvalecensen. Inga foderbyten för tarmarna och hästen hade sysselsättning i boxen.(jag med för den delen med att slå gräs....):D

Okej :D Ja, jag plockar 1-2 ggr om dagen, så blir det inte sån skillnad i magen på honom när han släpps på bete om 2veckor =)

Jag vill tillägga att det var alltså en foderstat på enbart gräs och mineraler han fick den gången, alltså slog jag cirka 50 kg gräs per dag och fördelade på fyra mål. Kan tillägga att han åt faktiskt inte upp allt och då är det viktigt att plocka ut det gräset som hästen inte äter. Lycka till!

Drar igång gammal tråd igen med en följdfråga :D

Som det i tråden berättas så skall 5 kilo gräs motsvara 1 kg hö (cirka)

Dvs. 1 kg gräs motsvarar 1 femtedel av 1 kg hö.

Om man då ger sin häst 10 kg hö/ dag skall man plocka 50 kg gräs - det är en stor mängd mat och tuggbehovet borde vara tillgodosett flera gånger om ;)

Är då gräs så mycket mer näringsrikt än hö eftersom vissa hästar blir feta och runda eller är det så att de flesta hästarna bara blir bukiga pga alla växtfibrer och all vätska som finns i gräset.

En fundering bara då jag inte är så insatt i ämnet gräs och näring

jag hade för mycket fritid en gång i tiden och räknade då ut att en häst på sommarbete med bra gräs kan mumsa i sig 5,6 MJ och 56,6 g smbrp per timme. Och då hästar betar ca 18 h per dygn (min lägger antagligen minst det dubbla på att äta :angel:) blir det 100,8MJ och 1018,8 g smbrp.
Extremt mycket för en lättfödd krake som blir fet på ett MJ-intag över 40..

Mina uträkningar har ett par år på nacken och kan vara helt uppåt väggarna fel, men jag minns att det var kul att räkna på :p

Det finns inte mer fibrer i 5 kg gräs jfr med 1 kg hö utan bara mer vatten. Tuggbehovet blir därför inte mer tillgodosett med gräset.
Det är alltså inte jättemkt mat jfr med hö. Däremot får den i sig vatten på köpet. Det märks genom att hästar på bete ofta inte dricker lika mkt som de som äter hö.

Och jag som trodde att tuggbehovet avsåg den kvalitativa tiden som hästen har möjlighet att tugga på något oavsett om det är gräs, hö eller halm osv. Dvs. tiden den tar för att tugga och äta stråfoder.

Jag tror att du menar lite fel här eller så förstår jag dig fel.

Sthu: Jisses !!!! 5,6 MJ och 56,6 g smrp....!!! :eek: PER TIMME!!!! Jag vet inte vart du har fått siffrorna ifrån men om det stämmer så säger jag bara "Oh, my G*d"....

Jag ska se om jag kan hitta alla källor och uppdatera mina uträkningar lite, men jag minns att jag utgick från Plancks värden på ett bra sommargräs (eller om jag la ihop en massa olika grästyper och delade med antalet typer..) som fanns i en äldre utgåva av hennes foderbok. Sen hittade jag siffror på hur mycket en häst i snitt äter på en timme och kunde därefter räkna fram ett medelvärde på vad hästen äter på en timme. Jag är som sagt långt ifrån säker på att det stämmer, det vore kul om någon kunnig tittade på det och gav ett litet uttalande! :idea: Jag hoppas jag har fel :angel:

Och jag som trodde att tuggbehovet avsåg den kvalitativa tiden som hästen har möjlighet att tugga på något oavsett om det är gräs, hö eller halm osv. Dvs. tiden den tar för att tugga och äta stråfoder.

Jag tror att du menar lite fel här eller så förstår jag dig fel.

Sthu: Jisses !!!! 5,6 MJ och 56,6 g smrp....!!! :eek: PER TIMME!!!! Jag vet inte vart du har fått siffrorna ifrån men om det stämmer så säger jag bara "Oh, my G*d"....

Jag tror inte riktigt man vet exakt vad som styr eller tillgodoser tuggbehovet eller vad tuggbehov är för ngt. Men det tar uppenbarligen mkt kortare tid för en häst att tugga i sig ett kg gräs än ett kg hö annars hade det aldrig fungerat.

men även om det krävs sjuka mängder gräs för att "täcka" ett kilo hö pga torrsubstanser så har väl gräs helt andra värden än hö?? Tycker inte ens att det går att jämföra! Även om mina hästar har fri tillgång på hö så måste de äta kraftfoder på vintern för att vara fina. Nu har jag släppt på bete och INGET kraftfoder ges och de äter samma timmar som innan men kommer vara feta på nån vecka.

att det går lättare att tugga gräs är väl just för att det är mjukt, blött och lättuggat medan hö är vasst, torrt och knastrigt.

ang tuggbehov så spelar det nog ingen roll VAD de tuggar på, bara att de KAN tugga.

Tuggmässigt räcker det till gott och väl! Däremot är det fiberhalten som kan bli för låg. 1kg TS/100 kg häst gäller ju även gräs. För att täcka min behovet för en 500 kg häst behövs det alltså 25 kg gräs med en TS halt på 20%.

Tuggmässigt räcker det till gott och väl! Däremot är det fiberhalten som kan bli för låg. 1kg TS/100 kg häst gäller ju även gräs. För att täcka min behovet för en 500 kg häst behövs det alltså 25 kg gräs med en TS halt på 20%.

Om man nu ska vara lite petig:
Frågan var om 50 kg gräs gav ett tuggande som var flera ggr så stort som 10 kg hö. Det var det jag svarade på först.

Och det jag svarade på var:
Tuggbehovet har inget med fibrerna att göra, blanda inte äpplen och päron :D

Det trodde jag faktiskt att det hade. Det borde gå snabbare att tugga samma vikt gräs än hö? Eller tänker jag fel?
Vattnet ska väl inte tuggas?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 035
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 582
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka