Kan man betäcka en 16-åring?

Russis

Trådstartare
Hej! Kan man betäcka ett 16-årigt sto om hon aldrig tidigare fått föl? Om man har ett d-ponnysto, och vill betäcka henne och få en häst, hur stor ska hingsten vara då? Är det stor chans att fölet ändå kan bli ponny? Kan fölet bli hur stort/litet som helst mellan stoet och hingstens mankhöjd?
:bump:

Fölet kan i stort sett bli hur stort eller litet som helst. Oddsen för storlek ökar givetvis genom att använda en hingst som förärver sig stort (se halvblodshingstarnas BLUP om du ska använda hbl). Risken/chansen är nog stor för en häst runt 150-155 cm om inte stoet är för litet.
Att betäcka en 16-åring för första ggn kan mycket väl gå bra. Maria Gretzers Marcoville var väl ca 16 år när hon betäcktes första ggn? Det beror på stoets kondition och fertilitet. Kanske idé att göra en gynundersökning tidigt på våren en eller ett par månader före planerad betäckning för att se att inga hinder föreligger såsom cystor eller livmoderinflammation. En inflammation kan man ju då åtgärda innan det är dags.
Annars är det nog fritt fram. Det är väl Ameo som alltid brukar skriva: "Om stoet blir dräktigt är hon ung nog att bära föl".
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat