Kan man äta blodplommon?

Paddington

Trådstartare
Fick precis ett blodplommonträd Prunus cerasifera ‘Nigra’ i inflyttningspresent, men det står inte något om man kan äta frukterna.

Sedan undrar jag hur mycket sol de behöver. Min tomt är omgärdad av träd som avgränsning/insynskydd ner mot cykelbana/väg och jag har några "hål" då de syrener som stått där har dött - skulle blodplommonet trivas att stå i denna trädrad, eller ska jag plantera mer på gräsmattan? Måste det isf ha mycket sol eller kan det funka med en del skugga?

Fick precis ett blodplommonträd Prunus cerasifera ‘Nigra’ i inflyttningspresent, men det står inte något om man kan äta frukterna.

Sedan undrar jag hur mycket sol de behöver. Min tomt är omgärdad av träd som avgränsning/insynskydd ner mot cykelbana/väg och jag har några "hål" då de syrener som stått där har dött - skulle blodplommonet trivas att stå i denna trädrad, eller ska jag plantera mer på gräsmattan? Måste det isf ha mycket sol eller kan det funka med en del skugga?
När man googlar (jag blev nyfiken på vad blodplommon var :)) står det att frukterna är ätliga men inte speciellt goda/smaklösa, så förmodligen ska man betrakta trädet som ett prydnadsträd.

Härligt träd! Står i vandrande sol/skugga hos mig. Man ska tänka på att blodplommonet är som vackrast när solen silar genom lövverket och bladen nästan lyser i en ljuvligt röd färg.

När man googlar (jag blev nyfiken på vad blodplommon var :)) står det att frukterna är ätliga men inte speciellt goda/smaklösa, så förmodligen ska man betrakta trädet som ett prydnadsträd.
Då lämnar jag frukterna till fåglarna och njuter av trädprakten bara :)
Tack för google-hjälpen, försökte googla själv men tyckte inte jag fick något riktigt svar :)

Härligt träd! Står i vandrande sol/skugga hos mig. Man ska tänka på att blodplommonet är som vackrast när solen silar genom lövverket och bladen nästan lyser i en ljuvligt röd färg.
Ahh tack för tipset! :love:
Just nu har jag gjort en liten provisorisk lösning och planterat det i en jättekruka för att kunna dra runt å se var det skulle passa bra. Har kommit på att jag har ganska så mycket skugga i trädgården så jag hoppas att mina tallar kommer ner i höst - några andra på gatan tänker ta hit en arborist och ta ned sina tallar så jag tänkte haka på samtidigt och då blir det lite mer solljus :)

Något som var kul idag när jag besökte lokala trädgårdsbutiken var att jag började prata lite med hon som hade butiken och berättade att jag hade ett blodplommon och jag undrade var jag skulle plantera det, så kände hon inte till det och slog upp trädet och nu blev hon så intresserad så hon tänker ta in och sälja blodplommonträd nästa år :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka