Kan man använda travsele?

Druvan

Trådstartare
Kan man använda en travsele till att köra rockard? Jag vill kunna ha draglinor och baksele :cool:

Sv: Kan man använda travsele?

Hej
Jag skulle inte använda en travsele till det då dom drar med däckeln.
Den är skapad för en lätt vagn.Men det finns ju tränings selar inom trav med en bredare brösta som är lämpliga för giggar.
Men om du kan ha baksele och draglinor låter jag vara osagt.

lycka till mvh loppfrö

Man kan ju inte bara ha en travsele/däckel utan man använder ju en bred brösta och har draglinor från den till vagnen i antingen en svängel eller sådana trissor som kan finnas.
Snigelfarmor har kört så har jag för mig och själv jag har en travdäckel till ponnyn men med draglinor till lokor och baksele (fäst i skaklarna)!
Du ser till att det finns eller svetsar dit fästen på skaklarna en bit bak då kan du använda en baksele (oavsett sele)!
Det man ska tänka på är att bakselen ska bromsa vagnen och draglinorna dra vagnen. Skaklarna ska helst bara vila i skakelögglor på däckeln och kunna röra sig 15-20 cm fram o tillbaka. Draglinora ska kunna röra sig med hästen rörelser vilket blir bekvämare.

/L

Det går aldeles utmärkt att dra en rockard med en travsele. Jag har en äldre travsele med skackelremmar (inte HQ) och använder då en lång bredbrösta (ca 10 cm bred fram och långa draglinor (ca 3 m).
Jag lånar en rockard nu under vintern (min egen är vid sommarbetet) och den har en SAAB-axel (alltså bilhjul) = TUNG och man kan sitta 2 st i den. Bakselen han man ju använda ändå om man vill, och vet att man ska köra i backar där rockarden skjuter på mycket.
På denna häst har jag en gummisnodd (som springrem, för att inte slå upp huvudet) och en slaggjord (så att hon inte kan slå)
Man ska se till att man har en säkerhetsgjord på selen (en extra gjord, om den rätta går sönder)
Här se du rockarden:
P1010004.jpg

Här ser du selen:
P1010003.jpg

Visst visst många kör ju så här (trav).
Men det är eg inte bekvämt för hästen att dra i fasta skaklar, spec om rockarden blir för tung (kan öht en rockar bli för tung?) eller man kör tvåaxlad vagn.
Hästen kan ju få svavsår utav att selen ligger stilla och kroppen rör sig.
Men rockarden brukar vara ganska lätt (även med ett par personer i) så det brukar ju fungera bra ändå.

/Lisa

Det var så jag hade tänkt- att man fäster draglinor till en långbrösta. Att hitta en begagnad "riktig" bröstsele är hopplöst när man inte har råd med en ny för 8000... Gamla travselar finns det däremot gott om här i krokarna! :idea:

Du kanske ska köra in din häst på nytt, den verkar livsfarlig att köra, och jag hade oxå slått om nån band fast min boge vid ett par järnskaklar :)

/argbiggan är hemma i Ume igen!! stackars er :)

Druvan, här är en bild på en kombination som funkar väldigt bra! Precis som en maratonsele, fast med skaklarna lite mer fastsatta än en maratonskakel. Jag har travdäckel på denna bilden nämligen.

Det är en bred kortbrösta, med egenhändigt gjorda draglinor i båtlinor, en svängel som är lätt att göra för den lite händige. Mycket bättre än långbrösta som blir precis som en skitsele med skaklarna fastsatta i bröstan. Total kostnad 650 kr. Finns billigare bredbröstor på Börjes, min kostade 550:-

Senast ändrad av en moderator:

har du varit på nya hästaffären här i luleå? är du ute efter körutrustning så är det väl värt ett besök där! :idea:

8000 kr är väl inte så mycket!
Inte för en sele av hög kvalite!?
Men Börjes Ideal Harness är en fin sele och den kostar drygt 5000 kr!
Annars fungerar travdäckel varianten bra, om man har lös brösta med draglinor.

/Lisa

snigelfarmor skrev:
Druvan, här är en bild på en kombination som funkar väldigt bra! Precis som en maratonsele, fast med skaklarna lite mer fastsatta än en maratonskakel. Jag har travdäckel på denna bilden nämligen.

Vad är det för skillnad på din bild och "allroundhästarnas" bild, förutom att du fästat skaklarna högre? Om det nu är någon skillnad :p

jag svarar! :D

om du tittar på bröstorna på bägge bilderna, så ser du att den ena är bröstan surrad runt skackeln = stumt ocj på den andra är draglinorna fastsattta direkt från brösta till svängel och är således rörliga och följher hästens rörelser = bra (rätt anspännt på detta sätt gör att hästen drar i draglinorna/bröstan istället för i stum skackel= optimalt,

_L_ skrev:
8000 kr är väl inte så mycket!
Inte för en sele av hög kvalite!?

/Lisa

Lätt att säga för dig som är rik ;). Det är ju nästan vad jag får ut i månadslön! Men OM man jag hade dom pengarna hade jag gärna lagt dom på en bröstsele :p.

Emmahpemma skrev:
har du varit på nya hästaffären här i luleå? är du ute efter körutrustning så är det väl värt ett besök där! :idea:

Jupp, jag har varit där! Men hon sålde bara hela selar och enbart av märket Tärnsjö. Inga "lösa" tillbehör etc. Hittade inte ens någon baksele :o

Emmahpemma skrev:
jag svarar! :D

om du tittar på bröstorna på bägge bilderna, så ser du att den ena är bröstan surrad runt skackeln = stumt ocj på den andra är draglinorna fastsattta direkt från brösta till svängel och är således rörliga och följher hästens rörelser = bra (rätt anspännt på detta sätt gör att hästen drar i draglinorna/bröstan istället för i stum skackel= optimalt,

Åh, jag förstår! Trodde det var en baksele som var surrad runt skakeln, inte draglinorna :idea:

Senast ändrad:

...affären är ju relativt nyöppnad, så hon har inte hunnit få hem allt än. plus att hon verkar v vara väldigt öppen för att ta hem sånt man vill ha! :)

mera Norrlandstips:

Shop krutbrå***t har öppnat i Umeåcity, och hon sa till mej att hon tar hem hela pfiff´s sortiment och även globus, willab , källquist, you name it. Man slipper fraktkostnaden, och hon lovade mig att hon säljer pfiff´s grejer billigare än equilex :) Bra med priskrig!! Men hur det ska sluta vet jag inte, för equilex har prisgranti!

/jenny

Rik är jag inte!
Kanske om jag säljer allt jag har i hästväg :smirk:
Men har du inte mer än runt 5000 kr i mån? :eek:
Byt jobb hehe säger jag som inte heller får mycket mer :o
Jag får iof jobba ganska mycket som vikarie (med äldre) det har hänt att jag jobbat 7-8 dagar i sträck och både på morgon till 13 och sen jobbat hela natten :angel: men om dom inte hör av sig har jag ju inge jobb alls :( samt att pengarna går åt jämt :o
Men equilex selar då? :bump:
Det snigelfarmor tipsar om låter ju intresant!? :)

/Lisa

_L_ skrev:
Rik är jag inte!
Kanske om jag säljer allt jag har i hästväg :smirk:
Men har du inte mer än runt 5000 kr i mån? :eek:
Byt jobb hehe säger jag som inte heller får mycket mer :o
Jag får iof jobba ganska mycket som vikarie (med äldre) det har hänt att jag jobbat 7-8 dagar i sträck och både på morgon till 13 och sen jobbat hela natten :angel: men om dom inte hör av sig har jag ju inge jobb alls :( samt att pengarna går åt jämt :o
Men equilex selar då? :bump:
Det snigelfarmor tipsar om låter ju intresant!? :)

/Lisa

He he, jag får inte dina ekonomiska uträkningar att gå ihop :p. Bor du hemma? Jag får ut mellan 10-12 000 i månaden och ALLT går åt till huset, bensin, människomat, hundmat, hästmat och hovslagare. Om jag ska ha 5000 spänn över till en sele får jag nog bli politiker istället (i dagsläget är jag bara amatörpolitikkritiker) :p . Skämt å sido- hur gör ni andra för att få fram pengar till denna dyra sport? Ridningen klarar man sig bra på om man bara har en bra sadel, men körning- hu!

Jag har 9900 i månaden ut, och nej, det räcker inte till en ny sele varje månad såklart, men lägg undan 500 varje månad, och se vad det blir. Ooo, en ny sele om ett halvår kanske? :) Man får väl äta nudlar och sälja blåbär o hjortron på hösten..för ska man köra så ska man ha en bra sele.

Jag kan bli arg ibland när det finns ägare som har sin häst uppstallad för 2-3000 i månaden på nåt flashigt ställe och de har minst två sadlar och 4 träns, men en skitsele! Påpekar man att de borde byta sele så klagar de över vad en sån kommer att kosta. :crazy: :cry:

Körning är nog inte dyrare än nån annan sport, för en sadel måste du byta ibland då hästar ändrar sig, och även ryttaren, men sele o vagn passar livet ut. En begagnad vagn sjunker dessutom aldrig i värde om man sköter den.

Alla människor har olika krav, men köra o rida på hobby kan de flesta i Sverige med lite knep o knåp. Tävla på elitnivå kräver mer pengar, det är kanske därför folk tror att man måste vara rik för att köra häst. Kikar man på miamiamia som har många olika vagnar och dyra selar så blir man ju skakig i knäna (av avundsjuka kanske?) men lyckliga henne som kan tävla internationellt, det är inte mitt mål, så jag nöjer mig med min rockard och avbetalade sele! Tänk så mycket hon måste putsa istället!

Ta chansen alla som tvekar inför en bättre sele, det finns väldigt mycket nu till väldigt billiga priser. från 2500-7000 får man en KOMPLETT sele som är bra för hästen.

Fler spartips:
sluta köp dyrt kraftfoder, ge havre och hö istället.
köp thermobyxor på Myrorna för 75 spänn istället för 400 :-
Ät mera soppa.
Sälj skitselen till en stackars ovetande människa, försök glömma ditt dåliga samvete över hästen.
jobba extra på Posten :)
Köp en beg travsele, komplettera med bredbrösta så har du en "bra" sele för ca 2000-2500:- fast omatchande och lite farligare vid en körolycka.
låna sele av snäll människa.
kolla hos grannen om det finns nån loksele hängandes.
Kontakta din närmaste körförening och se vad som finns där att hämta-hjälp och kanske utrustning? gratis?
Dela med annan kusk.
Köp en trisslott.

//jenny

Jag bor hemma men morsan får en slant ibland för maten hon köper.
Så jag bor ju gratis :D
Det är just hus/boendet/hyran som kostar lite annars :(

Men jag har inte heller det utrustning jag skulle villja ha!
Jag har ju tur att farsan e så intresserad för jag har tre lokselar (4 st ej alla delar med) och ett par vagnar som han lånar ut!
Vågar ju inte köpa bättre för han tycker detta duger jättebbra, fast jag vill ha annat :o
Har kostat på en loksele till shettisarna för några år sen, samt modifierat den litte billigt så den blev bättre än vanlig loksele! Vagnen har jag o bröderna fixat av en lastvagn billigt!
Jag verkar hästarnas hovarna själv och de är alla barfota :bump: (ett par gånger om året kommer hovis)!
Hästarna får äta rätt billigt (dock bra hö!)
Bensinen är det tråkigt med, häromdagen höjde de priset och då struntade jag i att tanka vilket jag inte borde gjort för jag fick soppatorsk :D fast jag kom till jobbet men inte längre än 50 m därifrån sen! Tur att man hade dunk och bensinmack relativt nära. Reserv dunken hade jag ju tom vid det tillfället såklart!!

Lägg undan hundra spänn i mån vettja! Efter nått år har du ju kosing så du kan kosta på lite! Fast tills dess får du köra slålt iof :crazy:
Men "gömman" brukar konstigt nog inte bli så stor efter uträknade månader trots allt :o :crazy: :D

Jag vet några här i trakten som har ardennrar. Dom har kor så dit går det fina höet och hästarna får det sämsta för "så ska det va" tycker dom. Hästarna är fina fast lite hosstiga o skitiga, dom får visst lite gammal havre oxå men inga mineraler o vaccination, avmaskning på G!
Verkning snålt med, tror dom "hugger av lite" ibland med hovklinga. Fast dessa hästar körs inte så mycket men då används en gammal loksele och rostiga bett oftast. Så vissa har ju hästar som inte kostar så mycket (för det säger dom att deras inte gör) och det tror jag underfär på med den standarden :(
Jag tycker hästen ska få det bra om man nu envisas med att ha en!
Alla ska ha rätt till ett värdigt liv!
Tur ändå att dom flesta hästar bli lite bortskämda :o :D

/Lisa

Senast ändrad:

Ibland hittar jag hundralappar i gamla byxor jag inte haft på länge, eller kolla soffan! HETT TIPS! Häromdagen hittade jag ett kuvert med 500 spänn i som jag fick på min 20 årsdag av mormor, fast det kanske bara är jag som glömmer bort små kuvert så..men gissa om man blir glad när man precis upptäckt att kontot inte räckte till en ny spånbal!

/j

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka