Kan kvarka-bakterier dö av kyla/värme?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nej, ska absolut inte ta med några smittade grejer någonstans eller så. Allt jag någonsin haft i kvarkastall är kastat omedelbart.

Men jag är lite nyfiken bara. Har hört att kvarka-bakterier ska vara känsliga för värme/kyla, och typ dö vid +80.C och -15.C eller dylikt. Inte för att jag skulle våga chansa, jag kastar allt som ev. bara tänkbart skulle kunna vara kontaminerat.

Men är det någon som har koll på om kvarka dör av värme/kyla? Är bara nyfiken ur ren fakta-synpunkt! :)

Nej, ska absolut inte ta med några smittade grejer någonstans eller så. Allt jag någonsin haft i kvarkastall är kastat omedelbart.

Men jag är lite nyfiken bara. Har hört att kvarka-bakterier ska vara känsliga för värme/kyla, och typ dö vid +80.C och -15.C eller dylikt. Inte för att jag skulle våga chansa, jag kastar allt som ev. bara tänkbart skulle kunna vara kontaminerat.

Men är det någon som har koll på om kvarka dör av värme/kyla? Är bara nyfiken ur ren fakta-synpunkt! :)

De råd som brukar ges är 48 timmar karens om du besökt ett stall med kvarka eller influensa eller totalt ombyte av kläder och skor samt dusch. Vete tusan vad de 48 timmarna kan göra med virusen, men det är vad som brukar gälla sommar som vinter om det inte är totalförbud för att besöka andra stall efteråt.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/kvarka-hast

Vanliga frågor
1. Vi har fått kvarka i vårt stall och jag har rengjort och desinfekterat all utrustning. De kläder jag kunnat tvätta i 60 °C är också klara. Nu kvarstår de kläder som inte klarar 60°C. Hur kan jag desinfektera dem på bästa sätt? Finns det något medel jag kan spraya på dem utan att kläderna tar skada?
I första hand kan du tvätta kläderna i den temperatur de klarar. Den mekaniska rengöringen vid tvätt och upprepade sköljningar och torkning är förmodligen helt tillräcklig utan att höga temperaturer behöver uppnås. Lädersaker, stövlar, skor med mera kan efter mekanisk rengöring eventuellt desinficeras med lämpligt desinfektionsmedel. Prova på en bit av materialet först för att se att inga negativa effekter uppstår. Inredning och utrustning i stallet och eventuellt staketstolpar, hoar utomhus etc rengörs också noga mekaniskt och desinficeras.

Viktigt är naturligtvis att denna rengöring sker efter att sista hästen i stallet har slutat att uppvisa symtom, så att inte sakerna blir förorenade igen.

De råd som brukar ges är 48 timmar karens om du besökt ett stall med kvarka eller influensa eller totalt ombyte av kläder och skor samt dusch. Vete tusan vad de 48 timmarna kan göra med virusen, men det är vad som brukar gälla sommar som vinter om det inte är totalförbud för att besöka andra stall efteråt.

Isolering
För att snabbt begränsa smittspridning är effektiv isolering viktig. Separera omedelbart insjuknade hästar från friska djur. Eftersom insjuknade hästar vanligtvis inte utsöndrar kvarkabakterier till omgivningen de första 24-48 timmarna finns en viss chans att på så sätt begränsa omfattningen av utbrottet i ett tidigt skede.

Bakterierna ska dö vid -20 grader. Det gäller utepaddock och enligt veterinär.

Intressant, tack för all fakta! :)
Nej, har hört så mycket myter om den där sjukdomen att öronen väl trillar av mig snart. Men nu har jag iaf lite mer kött på benen! :D

Bakterierna ska dö vid -20 grader. Det gäller utepaddock och enligt veterinär.
Om det skulle stämma, så var det oerhört kallt det året vårat grannstall drabbades av kvarka. Likafullt höll sjukdomen i sig och karantän kvarstod från november ena året till juni året efter. Här handlade det om ca 20 hästar.

Om det skulle stämma, så var det oerhört kallt det året vårat grannstall drabbades av kvarka. Likafullt höll sjukdomen i sig och karantän kvarstod från november ena året till maj året efter. Här handlade det om ca 20 hästar.

Detta gällde alltså en hage/paddock, inte smittbärande djur -inne i stallet var det förmodligen inte minus 20 någon längre period. Hörde mig närmre för och temperaturen ska hålla flera dygn för att det ska gälla.

Detta gällde alltså en hage/paddock, inte smittbärande djur -inne i stallet var det förmodligen inte minus 20 någon längre period. Hörde mig närmre för och temperaturen ska hålla flera dygn för att det ska gälla.

Ja men fortfarande dör inte kvarka bakterie på värddjuret, eftersom insjuknade djur gick ute istället för att bli installade.

Ja men fortfarande dör inte kvarka bakterie på värddjuret, eftersom insjuknade djur gick ute istället för att bli installade.

Där är det alltid plusgrader på en häst, åtminstone om det lever. Jag har aldrig påstått att hästen blir smittfri, bara paddocken och det förutsätter att den inte bli återsmittad givetvis.

Där är det alltid plusgrader på en häst, åtminstone om det lever. Jag har aldrig påstått att hästen blir smittfri, bara paddocken och det förutsätter att den inte bli återsmittad givetvis.
Jo och det är ju därför det numera tar en så lång tid innan karantän släpper, för att tidigare sjuka hästar bär på bakterien utan att visa symptom. Idag vill man svabba alla hästar innan man släpper karantän, just därför att så många är bärare och smittkällor.

Jo och det är ju därför det numera tar en så lång tid innan karantän släpper, för att tidigare sjuka hästar bär på bakterien utan att visa symptom. Idag vill man svabba alla hästar innan man släpper karantän, just därför att så många är bärare och smittkällor.
Jag har bara uttalat mig om kyla och paddock inte om hästar i karantän överhuvudtaget.

Jag har bara uttalat mig om kyla och paddock inte om hästar i karantän överhuvudtaget.
Det blir ju svårt att inte komma in på det, då hästen är objektet sas, javisst kan du ta en sjuk häst därifrån och sedan använda samma paddock till friska hästar. Men beskrivningen med minst sagt luddig, och för den som är lite mer oerfaren kan tolka inlägget som att är det minus 20 grader så är det ingen fara, och så enkelt är det ju inte tyvärr.

Hur missförstår man att bakterier ska dö vid -20 grader? Ja allt kan missförstås, men det säger väl sig själv att en levande häst aldrig kan ha en temperatur på minus 20 grader.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka