kan kaniner äta kål?

M

maalin_

jag har hört att man ska ta det lite försiktigt med att ge kål till kaniner, då det är gasbildande och kan ge magproblem...

är detta sanning ? ;)

Sv: kan kaniner äta kål?

Jag skulle aldrig ge kaniner kål, har blivit av med kaniner på det sättet - nu fick dom kanske ganska mycket (2 småtjejer hade m lite "godis" till mina stallkaniner) men dom fick fruktansvärd diarre och var döda när jag kom ut på morgonen. Dom hade alltså fått kålen på kvällen utan att jag sett det.
Liite onödigt.
Har även varit med om att en kamel dött av överutfordring av kål - även det ett misstag.

Ger ofta mina kaniner kål, men aldrig mer än ett halvt blad, ger man för mycket så får de gaser som kan reslutera i magproblem, och som "Luff" skrev så kan de dö om de får alldeles för mycket.

Detta är även något man måste introducera riktigt försiktigt om kaninen inte är van vid det(precis som alla grönsaker)

jag har läst på nåt foderbolags hemsida - kommer ej ihåg vilken - att 33g vitkål ska ge kaninen alla dess vitaminer och mineraler den behöver per dag. skumt om de inte tål att äta det då. hur mycket väger ett halvt blad tro? det kanske väger 33g...

så dom kan alltså äta alla sortes kål?

Har jag inbillat mig, eller är det vitkål som är värst?

Annars säger man ju, att endast utfodring av kål (samt spenat och broccoli) kan ge ämnesomsättningssjukdomar.
Så i kombination med andra grönsaker går kål att ge i mindre mängd. Helst ska kaninerna äta 3 olika sorters grönsaker per dag.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix