Kan kanin äta torkad hösilage?

Sv: Kan kanin äta torkad hösilage?

Jag vet inte riktigt vad du menar.
En kanin kan äta ensilage, torrsubstansen spelar ingen roll.
Men jag fattar din fråga som att du tar ensilage som är fuktigt, torkar det, för att efter ett tag ge till din kanin.
Inget jag skulle göra då ensilage, när balen är öppnad, snabbt förlorar "bästföredatum" och fodret ska användas direkt. Inget att torka och spara alltså.
Sedan skulle jag inte ge annat än det ensilage som är plastat utan behandling... men vet inte , någon annan kommer säkert in med mer info och större kunskap, nu är iallafall tråden upputtad lite.

Våra stallkaniner genom tiderna har fått hö men i och med att de varit lösa i stallet har de även ätit en del av hästarnas hösilage. Vet inte om det är bra eller inte men våra kaniner brukar bli "överåriga" och vara friska och alerta. Men då har de som sagt alltid haft fri tillgång på hö av bra kvalitet utöver det hösilage de ätit.

Det är väl bara det att ensilage är konserverat och kaninmagar är känsliga. Men egentligen borde det inte vara ett problem bara magen är van vid fodret.

det borde inte vara någon fara att ge dem ensilage men en öppnad bal ska användas inom 4-5 dagar så det blir svårt för dig att hinna använda hela balen till en kanin.

med tanke på att hästen för hösilage nu istället så får jag inte tag i nå hö. därför jag tänkt ge henne:) men vill ju inte ge en 8årig kanin nått som kan skada magen...

Vad jag hört,men abolut inte att jag kan säga att det är rätt..
Men väldigt blöt hösilage är starkt för en kaninmage,men om det är någorlunda hög torrsubstans,så funkar det! Våran kanin åt både hö och hs,levde i ca 7-8 år!
Känner du inte något stall där du kan köpa en bal hö? Den räcker ju läääääääääänge,och kanske blanda det med hösilage?

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Krålus
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
918
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?