kan jag ta föl på mitt arab sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mnl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 244
M

mnl

Jag har ett arab sto som är 15 år, hon har problem med sina bak ben så kan nog därför inte rida henne länge till :(
Men kan jag ta föl på henne, eller är hon för gammal?

Sv: kan jag ta föl på mitt arab sto?

Kommer hennes dåliga bakben att hålla för att vara dräktig då?

De blir väldigt mycket tyngre av dräktigheten

vad är det för problem med bakbenen? är det ingen risk för att fölet också får dåliga bakben?

för det första, vad har hon för problem med bakbenen? är det ärftligt?

och för det andra, klarar hon en dräktighet?

Hon är inte för gammal för att betäcka. Det finns massor med trådar i detta ämne ifall du vill läsa mer.

Dock rekommenderar ingen att avla på ett sto som nedärver svagheter.

nej det är inget ärftligt. Hennes förra ägare tävlade henne hårt i typ tre månader sen fick hon stå i en månad sen utan att ta det lågnsamt med henne i början så sten träna dom henne jätte hårt. Och så höll dom på i två år, och först började hon bli lite halt. men om man man rider som jag gör ( jag tävlar inte och tränar bara en gång i veckan, rider henne regelbundet 5 ggr/ veckan) så haltar hon inte alls. Jag är med orolig för hennes ålder :/

Hennes ålder ska du inte oroa dig för. 15 år är ingen ålder på en häst som de säger.

jag är fortfarande nyfiken vad det är för skada, tex cystor eller OCD spatt, lösa benbitar är ex på ärftliga saker, så har hon nåt av detta så skulle jag inte ta föl, då det är ärftligt!

hmm. asså jag vet inte riktigt vad för slags skada det är. när jag skulle prov rida henne och läsa genom hennes papper bad jag mina moster vara med, för hon är duktig på sånt. och hon sa att det inte gör ont i hennes ben när jag rider henne. Jag har inte papperna här, men jag kan hämta dom sen så kan jag se vad de är för slags skada.

ja gör det! himla onödiggt om fölis oxå ska bli sjuk ellerhur?

ja det är klart. Vill ju inte att den ska vara skadad hela sitt liv :(

Jag håller med de tidigare inläggen.
Kolla att det inte är en skada som kan ärvas och att stoet inte får problem, för det är inte kul att ta bort en fölunge eller unghäst. Har varit med när min systers fölunge fick tas bort som ett åring pga. systa.
Inget man önskar ens sin värsta fiende.:(

Jag har ett arab sto som är 15 år, hon har problem med sina bak ben så kan nog därför inte rida henne länge till :(
Men kan jag ta föl på henne, eller är hon för gammal?

Åldern i sig är inget problem, många avelsmärrar kan få föl över 20 års ålder. Men om hon inte haft föl innan kan det vara problematiskt att få henne dräktig. Man kan hjälpa till att "kickstarta" hennes naturliga cykler genom att låta henne stå i ett stall med hingst under en period innan man tänker börja betäcka. Det kan funka, men inte säkert.

Men, som andra sagt, kolla så bakbenen pallar dräktigheten först!

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve