Kan jag starta dressyr i en hoppsadel?

H

hastkrafter

Haha, ja, kan jag göra det?
hittills de gånger jag tävlat dressyr så har jag haft en dressyrsadel, men nu så ska jag tävla en annan häst som inte har en dressyrsadel och den jag rider i passar inte.

Kanske låter lite dumt.

Sv: Kan jag starta dressyr i en hoppsadel?

klart du kan. Sadeln ska bara vara av engelsk typ och då spelar det ingen roll om det är hopp, allround eller dressyr

Okej, tack för svar :)

Jag vill avråda dig. Aldrig hoppsadel på dressyrtävling! Det passar sig inte.

Eh, va?
Det viktigaste är väl ändå att sadeln passar hästen, sen är det kanske snyggare med en dressyrsadel men det spelar väl ingen roll? Dessutom är det väl knappast fråga om mer än lätt klass och då spelar det ingen roll tycker jag.

Jadå! Visst att det kanske inte går för sig i högre klasser, men tycker det är hästens välmående som räknas :D
Så visst kan du det!

Oj. Vilken motivering-"det passar sig inte".

Shame on me då.
5849_1133962321154_1590181870_314774_5948681_n.jpg

OMG! :O
HUR KAN DU? :O
;)

TS
Klart man kan ha hopp/allround sadel om man tävlar dressyr.

Vilken rolig kommentar :rofl:

Min dotter ska tävla fjording på en lokal dressyrtävling på söndag, dessutom i hoppsadel. Den du!

Jag har tävlat tom LAdressyr i hoppsadel, gick alldeles utmärkt ;)

Hade varit kul att höra varför du tror att hästen blir mindre välmående för att du rider dressyr i hoppsadel?

Va? Det var inte så jag menade! Vad jag menade var att om dressyrsadeln inte passade hästen var det ju bättre för den att den har hoppsadel! Förstod inte att det kunde tolkas så fel... :( Haha... Så det var det jag menade, att den ju inte mår bra av att ha en sadel som inte passar så då är det ju bra att köra på hoppsadel. :)

Hej igen. Här får jag göra en pudel. Det viktigaste är förstås att sadeln passar. Du gör naturligtvis som du vill!
Men eftersom du ställde frågan så ville jag ge mitt svar hur jag tycker. Men bara för att jag aldrig skulle tävla dressyr i en hoppsadel gäller det inte andra!Lycka till på tävlingen.:)

Förresten, jag hopptränar och har hopptävlat i min dressyrsadel, det gör att man får blickar. ^^

Jag har tävlat dressyr i hoppsadel några ggr, speciellt på unghäst men även äldre häst. Även sett andra göra det. Jag föredrar dressyrsadel dock men det viktigaste är ju en sadel som passar hästen. Och ja, man får som sagt som andra redan skrivit.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka