Kan jag skaffa sköthäst?

H

horse_tjej

Hej! Jag har ridit i lite mer än ett halvår på ridskola och jag vill ha en sköthät :d

Tror ni att jag kan bli skötare? Har jag ridit tillräckligt länge?

Är det någon här som är skötare som kan berätta hur det är?? Mysigt? Jobbigt? :angel:

Hur många dagar i veckan är bäst att sköta? En? Två?

Jag tror jag vill sköta 1-2 dagar i veckan om jag blir skötare på en häst på min ridskola ;)

Vad ska man göra när man är skötare?

Jag älskar hästar :love: men ibland kan jag bli rädd är de försöker bitas :smirk: men då gäller det ayy ilskna till, jag vet :mad: Det är lite svårt ibland :crazy:

Kramar och hästpuzzar!

Från/Lina

Sv: Kan jag skaffa sköthäst?

Prata med personalen på din ridskola! :idea:

Det kanske krävs att du går en hästskötarkurs eller liknande innan du kan få en sköthäst, det är nog olika på olika ridskolor.

Och du slår väl inte på hästarna när de försöker bitas?
De flesta ridskolehästar har bara lärt sig att ett bekvämt sätt att få vara ifred är att skrämma människor som är lite osäkra. Om du ignorerar hästen och visar att du är snäll mot den och inte blir rädd så brukar de sluta hota. (Fast visst finns det hästar som gör allvar av sina hot, och då måste man ju såklart säga ifrån!)

En skötare är den som borstar och pysslar, kanske mockar och leder ut och in i hagen samt kanske sadlar och tränsar inför ridning. En skötare är inte medryttare och kan inte förvänta sig att få rida heller även om det förekommer att de kan få skritta runt lite emellanåt.

Du behöver i princip inte kunna RIDA alls för att bli skötare. Utan... ja SKÖTA hästar. Och visst kan du bli skötare på ridskolan - om ridskolan har ett bra skötarsystem det vill säga med max 2 skötare/häst, annars är det ingen idé.

Men om du vill bli skötare på privathäst kan det eventuellt krävas lite mer av dig. Fodra, ta in från hagen, såna saker.

Det är normalt att bli rädd om hästen hotar dig - ingen vill ju bli biten! Men för allt i världen, härma inte de "hästkunniga" som slår till hästarna hela tiden - det är absolut INGENTING som du ska lära dig, kom ihåg det! Det är mycket bättre att stampa till lite i marken och morra lite om hästen går över gränsen. Hästar är känsligare än vi tror och reagerar för mindre signaler än vi tror...;) Och framförallt så är de inte elaka av naturen, den egenskapen finns inte hos hästar. Ta reda på VARFÖR hästen hotar dig och handla därefter. Men ta inte till våld, det gör bara saken värre. Ingenting blir bättre av våld.

Jag säger inte att du slår hästar utan säger det i förebyggande syfte så att du vet.... Det är lätt att bli vilseledd när man är ny på ett område...

En kompis till mig bet/biter sina sköthästar om se uppför sig dåligt "Om de biter mig, biter jag tillbaks" :mad:

Det är oftast det "straff" som hästar förstår bäst, men man får ju såklart inte göra så utan att vara helt hundra på anledningen till varför hästen biter.

Precis! Om hästen biter - alltså biter på riktigt - och om man vet att hästen gör det för att den inte respekterar människan då måste man markera på allvar vem som är ledare.

Personligen kan inte jag göra det. Jag känner mig för osäker för att ge mig in i en "fight" med en häst och kan inte stadga mitt ledarskap tillräckligt för att budskapet ska gå fram. Jag skulle istället bli rädd för att hästen skulle testa mig ännu mer... :D
Och därför undviker jag att sköta ilskna hästar - jag har helt enkelt inte den pondusen som krävs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 302
Senast: Häst_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama