Kan jag lära?

E

Eccu

Kan ja ännu lära min f.d travare att bli en hopphäst? Hon är nu 12 år. Men vi har redan hoppat lite. Vi har inte tänkt hoppa jättehögt men iallafall lite.:)

Sv: Kan jag lära?

Visst kan det gå! Travare är ofta duktiga på att hoppa.
Det de ofta har svårt med är ju galoppen, så det är väl där man får jobba...den behöver ju kunna galoppera någorlunda lugnt åt båda håll, korta och länga stegen osv för att kunna hoppa en bana.

Träna mycket grundläggande dressyr och lägg in små skutt då och då i som ett naturligt inslag i träningen.

Det är klart ni kan börja hoppa! Hon kanske inte kommer hoppa så bra i början innan hon fattat hur hon ska göra osv..:) men det är bara att träna och åter träna..
/c*

Självklart är det inte omöjligt. Övning ger färdighet, såklart. :)

Har en varmblodsvalack som gått på trav hela sitt liv och han har jag nu ridit in och håller på och utbildar. Han älskar att hoppa och är hoppad 1.20m enstaka hinder och runt 1m-1.10m bana :) Det är bara att kämpa på! Tänk på att benen inte är dom hållbaraste på fd. travare! :cool:

Jag började med min när han var 13 år.. då hade han aldrig gått på ett fyrkantsspår, aldrig sett ett hinder för han gick på travbanan tills han blev 12 år.. så visst går det, vi har tävlat 90 & 1 m i 4 år, samt hunting på 70 cm och dressyr (LC nivå) Så visst är allt möjligt.. även om han är en väldigt ärlig och pålitlig häst med vinnarskalle.. idag är han en glad 18 årig pensionär som tar hand om unghästarna.. Lycka till!:banana:

Absolut!så länge din häst tycker att det är kul. som tidigare nämnt kan ju varmblod ha lite problem med att korta galoppen, men det är ju en övningssak. Lycka till:banana:

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar