Kan jag kastrera min katt

Magzzan

Trådstartare
fastän hon fortfarande diar? Ungarn är precis idag 2 mån. Det verkar som om hon ska till att brunsta igen då hankatterna börjar visa intresse för henne. Är det för tidigt? vill inte att hon ska få fler kattungar. Hon är en utekatt så det är lite svårt att hålla hankatterna från henne :)

Det heter inte brunsta på katter det heter löpa :smirk:

Det borde gå, men vissa veterinärer gör det inte, för blödningsrisken är såpass hög när katten ger di.
Jag vet en hona som är kastrerad ungefär då, men kanske var det vid 10 v om det nu spelar roll. Dom tar ju inte bort mjölken och ungarna verkar kunna snutta ändå (iaf hennes och min :crazy:).

Prata lite med veterinärer i krokarna. Annars får du sätta henne på p-piller några veckor, det skadar inte sålänge du kastrerar såfort du kan. Dvs inga massa år på piller.

Lycka till !!

Mjölkproduktion bör var borta först. det gör inget om katten hunnit bli dräktig innnan op om det inte gått för långt, några veckor gör ingen skillnad.
PL

Ja, fast det verkar olika för olika veterinärer. En uppfödarkollega till mig kastrerade sin hona när ungarna var 10 v. Det påverkar ju som sagt inte mjölkproduktionen, utan det är ju blödningarna som är riskfyllda.

Min Yoga är kastrerad sen 2 v tillbaka och hon diar sin unge fortfarande (inga frågor om hur gammal ungen är nu bara :o :o :o :angel:)

Vid 2 månader har livmodern gått tillbaks för länge sen o den extra blödningsrisken är borta. Ett fyllt juver gör att op-såret blir mer instängt, man vill helst inte ha några diande ungar i såret.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka