Kan jag hoppa med en spatthäst?

H

HighOHejo

Hästen jag hyr vill jag köpa men jag vill hoppa.
Hästen älskar att hoppa men får inte hoppa högre än 70 för ägaren.
Spatten är "utläkt" och min ridlärare säger att om spatten är "utläkt" så kan den inte komma tillbaka.
Hur högt tror ni att jag kan hoppa med han?
Han älskar värkligen att hoppa och värkar inte ha ont av det.
Han är jätte trvlig att rida och är trygg och säker.
Jag gillar honom jätte mycket, men är det någon ide att köpa honom?

popPhoto.aspx

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan jag hoppa med en spatthäst?

Spatt är en kronisk torr inflammation i glidledens ytor, den läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge för att blossa upp i ett senare skede med lite otur. Vill det sig väl så händer ingenting, erfarenhetsmässigt vet man att spatt i varje fall återkommer med åldern om hästen väl är drabbad.

Vad en spatthäst kan prestera är väldigt olika, och den diskussionen bör man egentligen ta med behandlade veterinär som är insatt i fallet.

Jag hoppar icke med min spatthäst!
Om det är hoppa du vill tycker jag inte du ska köpa en pålle med spatt.

min förra häst hade spatt som var vilande, det gick jätte bra att rida henne och det enda som märktes på henne var att hon var lite stel i bakbenen, och hon hade nog gärna hoppat men jag skulle aldrig ha utsatt henne för det. det enda vi hoppade var över diken och små grenar i skogen.
jag skulle nog ha valt en annan häst om jag var intresserad av hoppning.
det finns alltid en risk att spatten kommer tillbaka

Jag undrar hur många gånger du fått skriva det !?:grin:
5.000 ?

Hej från hambo

Jag har tävlat hoppnig med min "spatthäst", det har funkat bra .
Men om jag var ute efter en ren Hopphäst, hade jag satsat på nåt annat !
Hej från hambo

Den kan visst komma tillbaka. Oavsett om du hoppar eller ej. och den kan komma tillbaka om ett halvår, eller om 10 år.

JAG skulle INTE köpa en spatthäst. Alls.

Min herre utvecklade spatt, som passerade aktiv fas utan minsta lilla symptom. Upptäcktes när det redan var 'vilande'. Sen blossade det upp. Behandlades och vi fick det att lägga sig igen, och det var återigen vilande. Dessvärre tog det inte lång tid innan det blev akutiserat och aktivt igen och han fick sluta sina dagar, 13 år gammal. Så.. nä, skulle INTE köpa en spatthäst. Det är tyvärr lite rysk roulette.

Jag har tävlat hoppnig med min "spatthäst", det har funkat bra .
Men om jag var ute efter en ren Hopphäst, hade jag satsat på nåt annat !
Hej från hambo

Jag är inte specielt duktig på hoppning men jag vill ju bli hoppryttarina.
Så lagom tills jag börjar tävla på högre nivåer är han pensionerad

Den kan visst komma tillbaka. Oavsett om du hoppar eller ej. och den kan komma tillbaka om ett halvår, eller om 10 år.

JAG skulle INTE köpa en spatthäst. Alls.

Min herre utvecklade spatt, som passerade aktiv fas utan minsta lilla symptom. Upptäcktes när det redan var 'vilande'. Sen blossade det upp. Behandlades och vi fick det att lägga sig igen, och det var återigen vilande. Dessvärre tog det inte lång tid innan det blev akutiserat och aktivt igen och han fick sluta sina dagar, 13 år gammal. Så.. nä, skulle INTE köpa en spatthäst. Det är tyvärr lite rysk roulette.

Veterinären har sagt att den är utläkt.

Spatt är en kronisk torr inflammation i glidledens ytor, den läker inte ut men kan hamna i ett vilande läge för att blossa upp i ett senare skede med lite otur. Vill det sig väl så händer ingenting, erfarenhetsmässigt vet man att spatt i varje fall återkommer med åldern om hästen väl är drabbad.

Vad en spatthäst kan prestera är väldigt olika, och den diskussionen bör man egentligen ta med behandlade veterinär som är insatt i fallet.

Veterinären har sagt att en är utläkt. Det var för 3 år sedan.

Ja, men det innebär inte att den är borta. Utläkt används ofta, men är ett missvisande ord, vilande är bättre.

Det finns tre glidleder i hasleden, nedre, mellersta och övre. Spatt angriper dessa. Förenklat så det som sker under aktiv spatt är att det bildas en pålagring i drabbad glidled. När pålagringen gjort att ledspringan utplånats, dvs ledytorna vuxit samman, så upphör hältan och smärtan för hästen. Spattbehandling handlar alltså i korthet om att behandla SYMPTOMEN (inflammationen och smärtan) tills man fått sammanväxningen. Ibland kan man inte hålla hästen tillfresställande smärtlindrad under detta skede och tvinga av humana skäl avliva. Men förr eller senare växer ledytorna samman. man kan påskynda detta med operation t ex.

När detta skett, är spatten inaktiv/vilande/'utläkt'. Men på en röntgenbild så ser man att ledavdelningen är utplånad. Jag har en röntgenbild, ska leta upp den.

Detta är det din veterinär (och även andra) benämner som utläkt spatt. Det innebär dock inte att hästen inte längre har spatt.

Spatt kan blossa upp igen, när som helst, endera i samma ledavdelning om det inte är helt sammanväxt, eller oftare - man får en ny process i nästa ledavdelning. Nedre och mellersta glidleden är det god prognos på, övre är det sämre.

Så, utläkt spatt kan aktiveras, spatten kan blossa upp igen. När som helst. och det är markant större risk att en spatthäst får en ny uppblossande spatt, än att en spattfri häst drabbas av spatt.

Ledavdelningarna syns som vågräta streck på en röntgenbild, och det ska finnas tre stycken paralella.

Kolla på den här bilden, jag kan rita på den om du vill. Men här ser du en spatthas. Den mellersta ledavdelningen är helt sammanväxt, och 'utplånad'. Istället för det mörka strecket, så är det nästan 'helt vitt', dvs pålagringen har utplånat mellersta ledavdelningen (förutom några få ställen, syns från mitten och ut åt höger)

thumbnail.aspx

Veterinären har sagt att en är utläkt. Det var för 3 år sedan.

En kronisk åkomma läker inte ut, utan kan bli aktiv när som helst precis som du fått beskrivet av Alexandra. Den kan hamna i ett vilande läge, men aldrig, aldrig läker den ut.

Skadan består i att glidleden bryts ner och en sammanväxning sker i området (spattknöl), den bild som visas här har skadan hamnat i mellan leden. Bäst prognos finns för spatt i områdena nederst och mellan. Det är inte uteslutet att hästen kan drabbas på den sista nivån, dvs den översta. Här är prognosen avsevärt sämre, eftersom den leden är också en som utsätts för mer påfrestning än de tidigare.

Spatt har också en viss benägenhet att drabba bägge bakbenen, även om ett ben är drabbat för stunden så ökar risken för att även det andra bakbenet kan drabbas.

Vad en häst med spatt kan prestera efter sin reahbiliteringstid är väldigt olika, det hänger mycket på hur aggressiv inflammationen har varit och hur snabbt den avstannat. Därför är det behandlade veterinär som kan svara bäst på dina frågor.
Men som ett tänkt hoppobjekt tror jag inte på, däremot kan säkert denna häst hoppa lite mellan varven utan att det skadar. Jag tror mig också kunna skriva att det beror lite på vinkeln i hasen också, men som sagt den veterinär som hade hand om hästen torde vara det bästa forumet för dina frågor.

om ägaren säger att hästen inte ska hoppas mer än 70 så skall du givetvis inte göra det! ägaren har antagligen mer insyn i skadan än vad du har eftersom det är h*n som behandlat den (?)
lyssna på vad ägaren säger och köp en annan häst som håller för de önskemål du har!

kl*
vad är det med alla som hela tiden vill köpa skadade hästar?

Alla hästar kan väl få spatt.

Sannolikt beror sjukdomen på många faktorer, där en ärftlig disposition i förening med vissa typer av belastning är de viktigaste.
Studier har även visat att för dålig utfodring som unghäst kan påvera. Mineral- och vitaminbehovet hos en växande häst är lika stort som den vuxna hästens underhållsbehov (Paulsson, 1997, A).

Senast ändrad:

Även exteriören har ju en viss inverkan med, men mest troligt så samverkar den ju med de andra faktorerna.

Utläkt spatt innebär inte att spatten har läkt. Om man på en veterinärklinik tagit röntgenbilder vid flera tillfällen och förändringarna har ett inaktivt utseende, dvs inflammationen verkar ha stannat upp, kallas detta för utläkt spatt (Paulsson, 1997, A).
Den kan när som hels blossa upp igen och hamna i ett akut skede.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka