Sv: Kan jag hoppa med en spatthäst?
Veterinären har sagt att den är utläkt.
Ja, men det innebär inte att den är borta. Utläkt används ofta, men är ett missvisande ord, vilande är bättre.
Det finns tre glidleder i hasleden, nedre, mellersta och övre. Spatt angriper dessa. Förenklat så det som sker under aktiv spatt är att det bildas en pålagring i drabbad glidled. När pålagringen gjort att ledspringan utplånats, dvs ledytorna vuxit samman, så upphör hältan och smärtan för hästen. Spattbehandling handlar alltså i korthet om att behandla SYMPTOMEN (inflammationen och smärtan) tills man fått sammanväxningen. Ibland kan man inte hålla hästen tillfresställande smärtlindrad under detta skede och tvinga av humana skäl avliva. Men förr eller senare växer ledytorna samman. man kan påskynda detta med operation t ex.
När detta skett, är spatten inaktiv/vilande/'utläkt'. Men på en röntgenbild så ser man att ledavdelningen är utplånad. Jag har en röntgenbild, ska leta upp den.
Detta är det din veterinär (och även andra) benämner som utläkt spatt. Det innebär dock inte att hästen inte längre har spatt.
Spatt kan blossa upp igen, när som helst, endera i samma ledavdelning om det inte är helt sammanväxt, eller oftare - man får en ny process i nästa ledavdelning. Nedre och mellersta glidleden är det god prognos på, övre är det sämre.
Så, utläkt spatt kan aktiveras, spatten kan blossa upp igen. När som helst. och det är markant större risk att en spatthäst får en ny uppblossande spatt, än att en spattfri häst drabbas av spatt.
Ledavdelningarna syns som vågräta streck på en röntgenbild, och det ska finnas tre stycken paralella.
Kolla på den här bilden, jag kan rita på den om du vill. Men här ser du en spatthas. Den mellersta ledavdelningen är helt sammanväxt, och 'utplånad'. Istället för det mörka strecket, så är det nästan 'helt vitt', dvs pålagringen har utplånat mellersta ledavdelningen (förutom några få ställen, syns från mitten och ut åt höger)