Kan jag ha diabetes?

Ramona

Trådstartare
Vad är annars fel på mig?
Jag har sedan ett par månader tillbaka varit konstant törstig oavsett hur mycket jag dricker. Jag är hur trött som helst och har de senaste veckorna känt mig enormt låg, vilket till och med märkts på Buke. Trött har jag i och för sig varit i flera år.

Grejen är att jag inte fixar att äta för mycket socker. Äter jag tex en skål med smågodis framför tv:n så totaldäckar jag i soffan. Somnar så gott dessutom! Jag har aldrig känt att jag blir pigg av socker, utan snarare tvärtom. Detsamma gäller i och för sig kaffe och annat koffein också.

Ska kolla sockret på fredag, så det är på gång. Men kan vem som helst få diabetes bara sådär? Jag äter ändå rätt så bra, är 167 cm hög och väger ca 65 kg, så jag är inte direkt överviktig. Fyller snart 39 år, så jag är ju ingen ungdom längre, men jag rör på mig en hel del. Har ju både häst och hund, plus att jag motionerar en del.

Lätt att kolla upp. Ingen kompis i närheten som har en blodsockermätare?
Annars går du till vc och ber om en undersökning. Jag hade ingen aning om att jag hade typ2 förrän
det konstaterades vid en rutinundersökning.

Järnbrist? Järnbrist kan ge en enorm törst. Minns inte exakt vad läkaren sa (jag var helt enkelt för trött pga svår järnbrist för att minnas) men något hormon skickas (från njurarna?) ut för att öka de röda blodkropparna i ryggmärgen vilket i sin tur ger en enorm törst. Jag drack utan problem sju liter vatten/dag då.

Järnbrist? Järnbrist kan ge en enorm törst. Minns inte exakt vad läkaren sa (jag var helt enkelt för trött pga svår järnbrist för att minnas) men något hormon skickas (från njurarna?) ut för att öka de röda blodkropparna i ryggmärgen vilket i sin tur ger en enorm törst. Jag drack utan problem sju liter vatten/dag då.
Men åh, är det järnvärdet igen som spökar?! Jag har ju haft problem med det i flera år, men jag tycker att jag varit duktig med blutsaft och bra mat. Dags att ringa vc och boka tid då i alla fall.

Jag blir grymt trött och törstig hemma hos en kompis. Men dom har väldigt torr inomhusmiljö.
Visst för att jag eldar en del, men jag bor ju i ett gammalt torp. Tror inte att det är extra torrt här hemma, men å andra sidan torkar tvätten väldigt bra i köket. Kanske lite för bra nu när jag tänker på det. Men jag torkar ju tvätt inne i alla fall en dag i veckan, plus att det ju är rätt så dragigt, så jag tänker att det fylls på med fukt med jämna mellanrum.

Men åh, är det järnvärdet igen som spökar?! Jag har ju haft problem med det i flera år, men jag tycker att jag varit duktig med blutsaft och bra mat. Dags att ringa vc och boka tid då i alla fall.

Ja kanske? Jag pratade med flera olika som menade att det inte hade något samband alls men sedan träffade jag en som bekräftade att det var ett symptom.

Blutsaft innehåller ju inte så mycket järn. Kanske behöver du högre doser? Jag gick på 800% av RDI i ett halvår innan jag ens märkte skillnad men då pågick problemet, dvs att jag blödde under tiden så det tog ett tag att komma ikapp. Jag fixar inte vanliga järntabletter men topformulas "lättupptagligt järn" går bra även i höga doser.

Hade vi bott närmare kunde du fått låna min mätare och skulle göra läkare glada att det eventuellt ligger 'normalt' :D ligger du för högt så kommer de bara sucka över min kurva igen ;) upp och ner, ner och upp...

Sedan skulle jag bara tillägga att diabetes 1 inte har med fysisk kondition, diabetes 2 finns det ibland en korrelation med vikt och allmän fysisk kondition.
Edit 2: Jodå man kan få ett även som vuxen.

Senast ändrad:
Blutsaft innehåller ju inte så mycket järn. Kanske behöver du högre doser? Jag gick på 800% av RDI i ett halvår innan jag ens märkte skillnad men då pågick problemet, dvs att jag blödde under tiden så det tog ett tag att komma ikapp. Jag fixar inte vanliga järntabletter men topformulas "lättupptagligt järn" går bra även i höga doser.
Hm. Får kolla vad läkaren säger, men jag blöder ju inte. Har inte haft mens på flera år pga mina p-piller, vilka jag fullkomligt älskar.

Suck, jag tänkte att järnvärdet hade stabiliserats på mig, men jag har nog haft fel. Buke är fan bäst alltså! :love: Så full med kunskap. Det är ju betydligt högre risk att jag har järnbrist än att jag har diabetes.

Hade vi bott närmare kunde du fått låna min mätare och skulle göra läkare glada att det eventuellt ligger 'normalt' :D ligger du för högt så kommer de bara sucka över min kurva igen ;) upp och ner, ner och upp...
Jag testad senast i julhelgen och då låg jag på 6,4 efter middagen. Men det är okej efter julmiddagen tänker jag. Fast min fd sambo ligger på typ 3-4 sådär efter samma middag. Men fd svägerskan låg högre än mig och resten har ju faktiskt diabetes så de hade alla skyhöga värden.

Utan att ha de minsta medicinska kunskaperna så låter det spontant som järnbrist. Eller nåväl, dina symptom stämmer ruggigt bra in på när min mamma led av dito brist iaf....

Mm, hade du 6.4 efter en stor middag då låter det inte som diabetes, 1 eller 2. Jag har haft allt från 2.0 till, hmm! 35 eller liknande och ketoner. Don't ask :crazy:

Min läkare sa för länge sedan att icke diabetiker 4-6 ungefär diabetiker 6-8. Ingen aning om det fortfarande stämmer.

Mm, hade du 6.4 efter en stor middag då låter det inte som diabetes, 1 eller 2. Jag har haft allt från 2.0 till, hmm! 35 eller liknande och ketoner. Don't ask :crazy:

Min läkare sa för länge sedan att icke diabetiker 4-6 ungefär diabetiker 6-8. Ingen aning om det fortfarande stämmer.
Jag har lärt mig av fd sambons släkt som alla har diabetes typ att man ska ligga under 6 på morgonen för att vara frisk. Ligger långtidsproverna på över 6 har man diabetes. Men de med diabetes har ju typ 20 efter middagen. :/

Hm. Får kolla vad läkaren säger, men jag blöder ju inte. Har inte haft mens på flera år pga mina p-piller, vilka jag fullkomligt älskar.

Suck, jag tänkte att järnvärdet hade stabiliserats på mig, men jag har nog haft fel. Buke är fan bäst alltså! :love: Så full med kunskap. Det är ju betydligt högre risk att jag har järnbrist än att jag har diabetes.

Ja du får kolla! Vanligtvis är ju järnbrist enklare att åtgärda :)

Vad är annars fel på mig?
Jag har sedan ett par månader tillbaka varit konstant törstig oavsett hur mycket jag dricker. Jag är hur trött som helst och har de senaste veckorna känt mig enormt låg, vilket till och med märkts på Buke. Trött har jag i och för sig varit i flera år.

Grejen är att jag inte fixar att äta för mycket socker. Äter jag tex en skål med smågodis framför tv:n så totaldäckar jag i soffan. Somnar så gott dessutom! Jag har aldrig känt att jag blir pigg av socker, utan snarare tvärtom. Detsamma gäller i och för sig kaffe och annat koffein också.

Ska kolla sockret på fredag, så det är på gång. Men kan vem som helst få diabetes bara sådär? Jag äter ändå rätt så bra, är 167 cm hög och väger ca 65 kg, så jag är inte direkt överviktig. Fyller snart 39 år, så jag är ju ingen ungdom längre, men jag rör på mig en hel del. Har ju både häst och hund, plus att jag motionerar en del.
Ja

Jag skulle kolla blodvärden och blodtryck. Skulle du gå med obehandlad diabetes typ 1 i flera månader skulle du må betydligt sämre. Typ 2 är väl inte omöjligt men låter konstigt med tanke på ålder och vikt.
Skulle även be dom kolla b-12 och d-vitamin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo, jag kom att fundera på en sak eftersom jag, som normalt sett dricker kaffe, just nu har en kaffepaus. Först slutade jag för att jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 104
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama