Kan jag göra något? (Skadad kanin)

M

Mingo

Hej!
Idag var jag inne i en djuraffär och skulle köpa sele. Trots att jag ofta mår dåligt över att se djuren till salu så tittade jag ändå in lite snabbt hos kaninerna. Satte mig ned på huk bredvid en av inhängnaderna och ser att en ung kanin som satt och åt pellets har en del av sitt öra avtuggat!

Blev väldigt skakad och går och berättar för en av personalen där om vad jag just sett. Hon grimaserar och säger ungefär "jaaa, vi såg att någon SMAKAT på honom/henne i morse"... Blev så chockad att jag bara kunde stamma fram något om att jag tänkte det var bäst att underrätta dem om det. Förmodligen har de väl rengjort såret och så men något mer borde man väl ändå göra? Flytta bort honom/henne eller så?

Hoppas det finns någon som är mer kunnig än mig i det här, borde/kan jag anmäla dem eller ringa någon i kommunen som kommer dit och i alla fall kontrollerar att allt står rätt till?

Önskar det fanns något som jag kan göra, men dels har jag en okastrerad hankanin (ska snart knipsa dock) och jag är ganska säker på att detta också var en hane. Sedan tycker min pojkvän, som väl har rätt i sak, att man inte ska stödja djuraffärernas försäljning av djur. Men mitt hjärta blöder för det lilla livet. Vad har han för framtidsutsikter?

Ursäkta det långa och svamliga inlägget, är fortfarande skärrad av att se stackaren.

Sv: Kan jag göra något? (Skadad kanin)

Någon/några av kaninerna i buren är förmodligen för gamla för gruppen, små ungar brukar inte börja bråka så. Alt att de är väldigt stressade.

Den typen av bettskador brukar läka fint så det är nog ingen fara i sig, även om man självklart ska hålla koll på det. Hur stor chans den har att bli såld är dock en annan sak.

Olyckor händer tyvärr med djur, speciellt om man har många på liten yta i stress (tex djuraffär). Att en kanin blivit biten är nog i sig inget att anmäla, men jag hade tyckt det var väldigt dumt om de inte särade på kaninerna efter detta.

Tyckte att det fanns en eller två mycket större kaniner där. Tack och lov verkar det inte som att de var särskilt stressade, de åt och två låg på sidan och spoonade. Ja, du har nog rätt i att det inte finns mycket att göra. Helst av allt skulle jag vilja åka dit och skälla ut dem, sedan ta med mig den hem.
Tack för svaret, även om jag önskar att du svarat att det var ett solklart fall av något och att jag skulle plocka upp telefonen och anmäla skiten ur dem! :devil:

ehrm... två av mina kaniner har stora bitskador på sina öron efter att ha rymt in tillvarandra och gjort ordentligt upp om rangen. :crazy:

Men, det läkte fint och utan problem, och ingen av dem verkade må så dåligt utav det. De ser bara lite roliga ut..

Så det är nog ingen fara för den du såg i affären om det verkade lungt nu och han satt och åt mat.

edit:
Innan slagsmålet var de fruktansvärt irriterade på varandra. Men efter att ha rykt ihop ordentlig så frivs de väldigt bra med varandra. Får hoppas att så är fallet med kaninen du såg också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka