Kan jag ge foderjäst torrt?

susanne

Trådstartare
Pålle är jättesnäll och äter foderjästen tillsammans med lite en dl havre (har fått tag på superhö). Men det dammar ju om jästpulvret, är det skadligt? (Hon kanske andas in jäst.)
Hur skulle ni gjort?
Anledningen till att jag ger med havre är att jag har det hemma och att hon ska få lite kraftfoder när alla andra får. Betfor har jag däremot inte hemma, dessutom skulle väl all jäst fastna i hinken.

Ett annat alternativ skulle kanske vara att strö det över hösilaget. Någon som testat det?
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Du kan hälla i lite vatten när du blandar foderjästen med havren om du inte har betfor.
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Men då fastnar all jäst i botten av hinken och inget följer med över till krubban.
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Hästen står inackorderad och de som fodrar gör inte sånt.
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Det fastnar inte om du först rör om jästen med havren och sen häller på en skvätt vatten och rör om.

Jag har i alla fall aldrig haft problem med att foderjäst fastnar i hinken.
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Bara en fråga, kan man inte ge det torrt? Det vet jag många som gör.
 
Sv: Kan jag ge foderjäst torrt?

Blötlägg havren i en liten hink när du gör iordning fodret. ha foderjästen i en liten bytta och be dem hälla den ovanpå mär de fodrar.

Detta är inte jobbigare än att ge färdiga blandningen.

Jag stod i inackorderingsstall där de var allergiska mot att blöta och sånt, och med en häst som silade mineraler så löste jag det sådär. Maten blöt och ffärdig, mineralerna i en egen bytta som hälldes ovanpå. Inget dammande, hästen kunde inte sila mineralerna, jag vra nöjd och fodringspersonalen var nöjd.

Dammet är troligtvis inte mer än lite irriterande, damm vi kan se med blotta ögat är för stora partiklar för hästen att andas in. Men det är nog inte trevligt för hästen och en hel del dammar 'bort'.

Ett annat alt är att lägga jästen mitt i färdigblött mat (dvs som svällt klart), då fastnar det inte i botten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 074
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 384
Senast: caradan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 317
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp