Kan jag förbättra galoppen med graman?

H

hon_med_skäcken

Rider just nu ett halvblod som har blivit jätte fin i skritten och traven.
Galoppen har varit från och till hela tiden.. Han kan gå jätte kort galopp och ökad galopp men han har svårt för att samla sig och arbeta riktigt på tygeln i galoppen.

Jag testade att rida igenom honom som vanligt i skritt och trav och när jag skulle gå till galoppen tog jag på honom gramanen och han gick jätte fint i galoppen då.
Kan man fortsätta ha gramantygel i galoppen ibland för att förbättra honom? Tror ni att den kan förbättras om jag ibalnd tar gramantygeln?

Ha det fint och God Jul på er! :)
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Om du kan förbättra med graman eller inte vet jag inte. Vi har ju också haft lite si och så med galoppen och jag har jobbat pållen i tömmar. Detta är kanon då pållen kan arbeta utan tyngd på ryggen vilket borde göra det lättare med samlingen. Du kan ju alltid prova. För oss har det gjort underverk.
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

okej.. Jg har tömkört lite grann och det har gått ganska bra..:smirk: Jag kan ju fortsätta med det. Tack för tipset:idea:
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Om du är tillräckligt rutinerad för att använda en graman själv, och klarar av att rida med den utan att du använder gramanen hela tiden, utan kan använda den mer som extrahjälp i mellanåt, så är det väl ok att du använder den från och till när du känner att du behöver den. (den meningen blev ju ultra-lång!) :angel:

Känner du dig det minsta osäker med hur du skall använda den, rid först med den för instruktör! En graman kan hjälpa en vid vissa tillfällen om man kan hantera den, men den kan även vara skadlig vid fel inverkan. Om du kan tömköra (som ponnydamen skrev) låter det ju som en bra början att bygga upp det hela från marken.
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Jag skulle nog jobbat mer med själva fattningarna.
Det är ju dem som är stärkande inte att gallopera långa sträckor.
(vilket däremot är bra för flåset:D )

Se till att hästen är lösgjord i skritt och trav och går i en bra samlad form. Fatta gallop, gallopera nåt steg, sakta av, fatta igen osv
Att den inte kan bära sig beror ju på att den inte orkar och behöver då stärkas.

Graman kanske kan hjälpa till, jag vet inte men min åsikt är att hästen behöver bli starkare i kroppen
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

okej bra tips-.. ska försöka att öva på det..:)
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Läste i en supera braig portugisisk bok om hur alla de vanligaste inspänningstyglarna ska användas för att ge bra resultat och inte ge nàgra tràkiga bi-effekter.

Om användning av graman skrev han att det värkligen kan förstöra hästen fel använd och man fàr en häst med nästan obotliga fel, sà som att gà under bettet. GRamanen ska användas som en korigering om hästen vill slà upp huvudet och inget annat. Gramantygeln ska hàllas sà lös att den inte används med den andra tygeln men den ska finnas där om hästen vill slà upp huvudet. Den är inte där för att hàlla ned huvudet.

Varför vill du använda gramanen som hjälp, varför löser den dina problem?
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

ja du det kan man undra..
Jag har aldrig riktigt tyckt att om graman igenkligen eftersom man tvingar ner hästens huvud. Man måste vara väldigt skicklig på att använda det.
Men jag fick för mig att det skulle hjälpa hästen på traven att hitta rätt form i galoppen och få ett extra stöd.
Men men.. jag har säkert fel. Det finns så mycket som är bra och fel.. Jag använde graman ibland ibörjan när jag började rida hästen. Han blev senare bättre i både skritten och traven efter jag hade haft gramanen ibland. Trodde oxå att det kanske kunde bättra galoppen. det är så svårt att veta.. :confused:
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

*kl*
Tror inte att galoppen i sig kan direkt bli bättre för att du använder graman, men om du har graman och använder den i fattningar som angelaL skrev för att hästen inte ska slå sig fri så kan det ju vara en bra hjälp! Även när man ska träna på en grad samling mer så kan gramanen vara en bra hjälp! Min häst är lite sån att om han "får" slå upp huvudet i fattningen, för att ryttaren inte orkar sitta ordentligt, då tror han att det är ok att alltid göra så, och då kan en graman vara bra för att visa honom att det är såhär man gör och inte med näsan i vädret! Alltså en hjälp på vägen, både för häst och ryttare att få ihop saker och ting samtidigt båda två :)
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

okej..:P Jag ska ut och rida i padocken idag.. Ska öva på mycket fattningar..;)
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Nånting som hjälper är att göra en galoppfattning direkt ur/efter en bakdelsvändning.
Galoppera en liten bit så hästen bjuder framåt ur den så du inte får en bakåtsträvande häst då stärks ingenting.

Lycka till
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Du kanske kan korrigera huvudets position mha grammanen, men frormen i överigt kommer du bättre åt genom att fokusera på bakdelen. Kan han korta sig och länga sig så tro jag du tjänar mer på att träna på det. Öva på fattningar och försök rida honom lite mer i "uppförsbacke" istället för att fokusera på att hiva ner nosen på honom så blir han starkare. Ställ och variera mellan lite djupare och friare form så blir han stark och smidig.
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Nej, galoppen förbättras inte av graman.

Att han inte orkar behålla formen än i galopp beror förmodligen på att styrkan inte finns än. Han behöver stärkas genom allsidig träning. Galoppen kan sedan förbättras genom mycket fattningar och övergångar.

Lycka till! ;)
 
Sv: Kan jag förbättra galoppen med graman?

Om användning av graman skrev han att det värkligen kan förstöra hästen fel använd och man fàr en häst med nästan obotliga fel, sà som att gà under bettet. GRamanen ska användas som en korigering om hästen vill slà upp huvudet och inget annat. Gramantygeln ska hàllas sà lös att den inte används med den andra tygeln men den ska finnas där om hästen vill slà upp huvudet. Den är inte där för att hàlla ned huvudet.
/QUOTE]

Jag har hört en annan förklaring till hur den ska användas, nämligen att hjälpa att ställa igenom hästen i sidan med ensidiga tygeltag. Den har i övrigt ingen effekt på formen alls.

Till TS: galoppfattningar, åter och åter. Hellre några få bra än fler sämre. Galoppera inga långa sträckor och inte så mycket på böjt spår om hästen är ung och otränad.

Good luck och gott nytt år
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp