Kan islänningen vara sjuk?

Tippie

Trådstartare
Vi hyr en islandshingst på 5 år hos oss för bete.

Nu har han börjat flämta då han svänger (bara i ridningen), kan de vara för att de är varmt? Går och tuggar på bettet hela tiden.
Pälsen är i sitt vanliga skick, ögonen kan vara lite matta ibland, det rinner snor från näsan också, de gör de på den andra hästen också. Tandköttet är bra rosa och som vanligt.

Är det därför han är trött & det är varmt ute ? Eller är han sjuk?

Hemskt tacksamt för svar!;)
//Tippie

Sv: Kan islänningen vara sjuk?

Har nu kolla mun och tänder på honom?
Kan ju vara så att han är irriterad av något t ex en vargtand och att det gör ont när ryttaren tar i tygeln för att svänga.

Bara då han svänger? I alla 4 gångarter? Visar han nån skillnad rörelsemässigt?

Kan bero på värmen om ni anstränger honom för mycket. Man han flämtar alltså bara när ni svänger? Om det enbart var värmen borde ju inte svängandet ha nån betydelse.

Kolla munnen är ju bra om ni inte redan har gjort det som det står här ovan. Testa bettlöst om det blir nån skillnad.

Testade bettlöst utan skillnad. Springer helt ok och gångarterna är som förrut.

Är kollad av tandis innan han kom till oss. hans ägare säger att de inte var nån vargtand där då. :/

Går lätt ner i form, jättefin på ridbanan och då svänger han utan att pusta. Pustar bara i skogen

Nu har Kolis blivit bättre ;) Det var ev. värmen som orkade hans pustningar. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 591
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 649
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 226
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka