kan inte stå still

M

Mutafarij

hej! jag har en 12 årig valack som inte kan stå still när jag ska hoppa upp. Jag har provat de saker jag kan komma på för att få honnom att stå still (någon håller i han, ställa han mot ett staket/vägg mm.) men inget har funkat. Om någon har något tipps så snälla berätta det för mig!

Sv: kan inte stå still

Har du provat hålla ena tygeln lite spändare, går han så blir det cirklar.Funkar ibland.
JAg vet inte om du har långa eller korta tyglar när du ska hoppa upp?! Jag har en häst som flytta sig sidlänges så fort jag gick till sidan. Hon sluta när jag hade tyglarna hängandes.
Hoppa upp från höger sida ett tag, det förvirra min häst.

Var själv lugn å prata lugnande med den, smek den å klia den lite här och var. Om du kommer upp står h*n still då? Om inte, börja med att ha h*n att stå stilla 5 sekunder sen utöka det.

Hoppas detta är någon hjälp...
lycka till!

Hade samma probelm med mina pålle som vill iväg så fort som möjligt :smirk:. Men började med att backa tillbaka därifrån vi började, varje gång han ville gå iväg. Till slut så förstod han att det inte gick fortare för han gjorde så!

Har du provat hålla ena tygeln lite spändare, går han så blir det cirklar.Funkar ibland.
JAg vet inte om du har långa eller korta tyglar när du ska hoppa upp?! Jag har en häst som flytta sig sidlänges så fort jag gick till sidan. Hon sluta när jag hade tyglarna hängandes.
Hoppa upp från höger sida ett tag, det förvirra min häst.

Var själv lugn å prata lugnande med den, smek den å klia den lite här och var. Om du kommer upp står h*n still då? Om inte, börja med att ha h*n att stå stilla 5 sekunder sen utöka det.

Hoppas detta är någon hjälp...
lycka till!

Jag har provat det med cirklar och det funkar inte,
jag har provat både med spända och långa tyglar.
Men ska prova att hoppa upp på höger sida.
Han står inte still när jag hoppar upp utan vill iväg snabbt och jag har börjat med det med 5 sekunder..
Tack för tippsen! :)

Det kan ju vara så att hästen har obehag av sadeln vid uppsittning.

Vad händer om du börjar sitta upp från en pall?

jag brukar göra så att jag sitter upp på en bänk och sen tar jag en häst på utsidan då kommer hästen ingenstans :) men man måste ha en häst som är snäll på sidan om..:P

NH är jättebra att använda om han går iväg.
Om du inte vill köra med det så ska du ha spända tyglar och börja sätta foder i stigbygeln och om han börjar gå så får du dra i tyglarna så att han stannar ( släpp INTE stigbygeln)n när han stannar ger du honnom lite längre tygel igen. fortsätt så enda tills du har kommit upp i sadeln( hoppa inte upp förns han står stilla). Då ger du honnom massor med beröm för att han stått stilla. Brukar funka om man kör så flera gånge ri rad.:bump:

Tack så mycket allihop,
ska se om det fungerar.:)

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 066
Senast: Strandad
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama