Kan inte stå i box !

P

PimPim92

För c.a en vecka sen fick jag hem en ny häst. Det är en jättevacker liten tjej på 3år.
Hon är toppen att gå ut och gå med och rida ut på själv.
Bits eller sparkas inte.
Men hon har ett problem och det är att hon kan inte stå i boxen.
Så fort hon kommer in blir hon nervös och vill ut. Hon sparkar i väggarna, springer runt, äter inte maten som ligger i boxen (om hon gör det hetsar hon så mkt att hon sätter i halsen) och så står hon och slår med ena framhoven hela tiden.
Detta är välidgt jobbigt för man kan inte ens gå in till henne , och när man ska ta ut henne får man sätta på henne grimman genom luckan och sen öppna jätte försiktigt.
När man binder upp henne på stallgången är hon bättre, men hon står ofta och slår med framhoven och hetsar upp sej själv.
Jag tror att hon har något minne från barndomen, och de förra ägarna har alltid släppt ut henne så fort hon har börjat krångla.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra för att avsluta det här beteändet.
Jag försöker att prata med henne o klappa henne på halsen och vara almänt lugn, men det värker som om hon "stänger av" allt om ni fattar ?

Skulle vara JÄTTE tacksam för svar och tips !
Tack i förhand .

Sv: Kan inte stå i box !

Gör hon så även när andra hästar är inne eller bara när hon är ensam?

Kicki :)

Hon gör så när det är andra hästar med, jag har inte vågat provat vad som händer när hon är själv , för jag är rädd att hon kanske skadar sig.

Så länge hon inte utgör någon fara för mig själv skulle jag nog låta henne hålla på. Till slut inser hon att det inte händer ngt farligt utan lugnar ner sig.

Lycka till!!

Har du bara haft hästen en vecka skulle jag tro att det beror på att den känner sig osäker vid sin nya miljö. Kan hända att det försvinner av sig själv efter någon månad.
Annars är det bara att träna på att ta in hästen ensam.

jo, jag är mkt medveten om att miljöombytet kan vara jobbigt för henne , men hon har alltid hållt på så här enligt dom förra ägarna.

Jag har haft henne inne på nätterna ( I c.a 8-10tim om natten ) , men hon håller fortfarande på.
Jag skulle vara jätte tacksam om någon hade något bra tips, kanske liknande erfarenheter.
Hon är framtida tävlingshäst och den hästan jag tänker satsa på inom hoppningen och jag är jätteorolig att detta inte ska försvinna.
För det skulle ju bli kaos t. ex om hon fick stå i något gäststall över natten .

=)

Jag skulle nog om det var min häst inte tolerera att hon stod och slog med frambenen och sparkade i väggarna o. dyl. oavsett orsak. Sedan är det ju svårt att tillrättavisa henne när du inte är där men under tiden du är i stallet så tycker jag att du bör göra det. Likadant när hon är uppbunden på stallgången. Och eftersom hon enligt förra ägarna alltid hållit på så här så är du ju bara tvungen att bryta detta mönster. Hon har ju tydligen fått positiv respons på detta beteende eftersom hon då blivit utsläppt så fort hon krånglat. Ta och bli lite arg på henne och visa att du inte tänker tolerera detta från hennes sida. Hon vill ha det på sitt vis och har hittat ett framgångrikt recept. Så var tuff och sätt upp lite gränser för henne.

Lycka till, Kicki :)

Har haft en häst (d-ponny) som ungefär gjorde likande de du beskrivit, hon stod o slog i väggarna hela nätterna på morgonen när vi kom ut var hon så svettig att de gick o dra av henne med svettskrapa..
Hjälpte inte vad vi gjorde i stort sätt, hon var iofs jätte lugn så fort de var människor i stallet eller när hon stod i gången el likande..
Vi testade de mesta, täckte över så hon inte såg ngn annan häst, ställde hästar jämte flytta runt henne i olika boxar mm mm.. Inget hjälpte.
Men en dag fick jag mej en ide.. Jag hade hört om såna öronskydd travfolket använder, vi köpte en sån o lät hon ha de på sig.. Detta hjälpte massor, hon blev mkt lugnare o den var super o ha i transporten där hon blev kolugn..
Men vet inte alls vad du ska göra med din häst, testa olika saker något kan ju hjälpa=)
Lycka till

Det kan nog ta tid att ändra på det beteendet, speciellt som de tidigare ägarna befäst det genom att släppa ut henne istället för att ta tag i problemet.

Jag är alltid 100% konsekvent med att vända ryggen till så fort någon häst jag hanterar sparkar i boxdörren, t.ex. vid fodring. När hästen står still så får den uppmärksamhet, och sitt foder ifall det var fodring.

Skulle någon häst gnägga gulligt istället för att sparka så får den mat först.

Så när jag har morgonfodring så möts jag av ett stall fullt med hästar som står som INTE bankar och skrapar, varav några gnäggar på mig.

Hästar lär sig OTROLIGT fort, vare sig man tränar dom medvetet eller omedvetet. Så det är bäst att hela tiden tänka på att man ALLTID tränar sin häst, vad du gör, hur du gör det och när du gör det påverkar hästen. Ja, nu överdriver jag ...lite...kanske... men det skadar inte att tänka på detta.

Så din häst är orolig i boxen.

Ge den aldrig uppmärksamhet när den far omkring i boxen. Vänta tills den gör en paus och är lugn bara i en sekund. DÅ skall den få uppmärksamhet och kanske blir utsläppt.

Prova att träna den att stå i boxen på samma sätt som andra tränar lastning. Gå in i boxen, stå still 5 sekunder, beröm om det gick bra och gå ut igen. Prova 10 sekunder nästa gång. Osv.

Träna NH tekniker ute, och ta med dom in i boxen när det fungerar bra ute. Du kanske kan distrahera hästen en stund med att låta den flytta på benen under ditt inflytande tills den bestämmer sig för att det är bekvämare att stå still och vila. Då får den beröm efter några sekunder/minuter och får gå ut igen.

Klickerträning - klicka in hästen med target practice, träna in "head lowering" vilket innebär att du får hästen lugn genom att be den sänka huvudet. Du kan därmed ersätta det oroliga beteendet i boxen genom att be hästen sänka huvudet istället. Fungerar det i 5 sekunder i början så beröm och låt hästen gå ut igen.

Det kan nog ta tid att ändra på det beteendet, speciellt som de tidigare ägarna befäst det genom att släppa ut henne istället för att ta tag i problemet.

Jag är alltid 100% konsekvent med att vända ryggen till så fort någon häst jag hanterar sparkar i boxdörren, t.ex. vid fodring. När hästen står still så får den uppmärksamhet, och sitt foder ifall det var fodring.

Skulle någon häst gnägga gulligt istället för att sparka så får den mat först.

Så när jag har morgonfodring så möts jag av ett stall fullt med hästar som står som INTE bankar och skrapar, varav några gnäggar på mig.

Hästar lär sig OTROLIGT fort, vare sig man tränar dom medvetet eller omedvetet. Så det är bäst att hela tiden tänka på att man ALLTID tränar sin häst, vad du gör, hur du gör det och när du gör det påverkar hästen. Ja, nu överdriver jag ...lite...kanske... men det skadar inte att tänka på detta.

Så din häst är orolig i boxen.

Ge den aldrig uppmärksamhet när den far omkring i boxen. Vänta tills den gör en paus och är lugn bara i en sekund. DÅ skall den få uppmärksamhet och kanske blir utsläppt.

Prova att träna den att stå i boxen på samma sätt som andra tränar lastning. Gå in i boxen, stå still 5 sekunder, beröm om det gick bra och gå ut igen. Prova 10 sekunder nästa gång. Osv.

Träna NH tekniker ute, och ta med dom in i boxen när det fungerar bra ute. Du kanske kan distrahera hästen en stund med att låta den flytta på benen under ditt inflytande tills den bestämmer sig för att det är bekvämare att stå still och vila. Då får den beröm efter några sekunder/minuter och får gå ut igen.

Klickerträning - klicka in hästen med target practice, träna in "head lowering" vilket innebär att du får hästen lugn genom att be den sänka huvudet. Du kan därmed ersätta det oroliga beteendet i boxen genom att be hästen sänka huvudet istället. Fungerar det i 5 sekunder i början så beröm och låt hästen gå ut igen.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka