Kan inte sitta ner i traven efter galoppen

elinpelin16

Trådstartare
Har stora problem med att sitta ner i traven efter galoppen. Det är helt omöjligt, jag sitter som en studsboll. Rider ett arabsto med ganska mycket trav några gånger i veckan, hon är superfin i dressyren och trav är verkligen hennes gångart men hon börjar gärna slängtrava och bara travar iväg efter galoppen. Och jag som har problem med att sitta ner i traven överlagg flyger runt där uppe. :crazy:
Nu har jag inte bara svårt att sitta ner på henne utan på alla hästar och speciellt efter galoppen.
Så jag skulle verkligen behöva lite tips! :)

Sv: Kan inte sitta ner i traven efter galoppen

öva att rida in i avsaktningen så du inte bara kastar dig på bromsen.
Kan du sitta hyffsat ner i traven i övrigt så är det själva avbrottet som blir slarvigt.

Många halvhalter innan och förbered avbrottet noga. Lättare om hästen går i korrekt form också och inte bara travar omkring.

Lycka till.

Tack, ska börja träna direkt nästa ridpass! :)
Har nån nått tips om man lider av flaxig underskänkel? :p
Vad det är man gör fel och hur man tränar bort de?

Trampa ner hälen ordentligt. Ha rätt längd på stiglädren. Det är väl de första sakerna jag kommer att tänka på.

Sätt dig på en lite känsligare och mer hetlevrad Arab så ska du nog snart se att det är bortövat... :angel:

Se till att inte knipa med knäna :) Då trycks du upp ur sadeln och underskänkeln bli ostadig. Slappna av och kom ner i sadeln och om tidigare kommentarer skrev - rid in i övergången så att du samlar upp hästen innan du bryter av.

Väldigt bra tips av de andra järn, mitt enda tips är att samla superduper mycket i galoppen, flytta hästen i lite för skänken t ex och rid hela vägen in i traven utan att tappa samlingen. Det blir mycket enklare att hålla takten då, åtminstone på min häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar