Kan inte sitta i sadeln

Anyo

Trådstartare
Måste få hjälp. Jag kan inte sitta i sadeln för 5 öre. Har försökt longreing utan stigbyglar ocg tyglar men hjälper icke. Kan sitta ganska bra i ruskigt kort trav och i en skänkelvikning. I övrigt ser det katastrof ut. Behöver alla tipa jag kan få då jag så gärna vill starta dressyr men en 4 åring.:bow:

Sv: Kan inte sitta i sadeln

Jag antar att du menar att du inte kan sitta i traven?

Min spontana tanke är att du skulle behöva mer bålstabilitet för att hålla kroppen stabil.
Min häst är iof. rätt lätt att sitta på, men jag får en stabilare sits av mer mag- och ryggmuskler.

Tidigare hade jag allvarliga problem med att sitta ner. Numera kan jag sitta även på relativt skumpiga hästar. Jag klarar inte dresyrhästar med lite större gång dock troligen eftersom jag aldrig (yttrerst sällan) rider sådana.
Mitt problem bestod i att jag ända sedan jag började rida fått höra att man ska ha knäslut. När vi red barbacka skulle vi rida lätt utan stigbyglar osv. Detta resulterade för min del i att jag spännde överskänkeln och knep mig fast från knät och hela vägen upp till ljumskarna. Resultatet blev obalanserad stutsboll (stackars hästar :(). När jag bestämmde mig för att knäslut kan dra till varmare trakter och jobbade på att slappna av och då framförallt i ljumskarna så hände det massor på väldigt kort tid. Jag satt helt enkelt och sköt mig ur sadeln i varje steg genom spänningen i ljumskarna.

Kan du inte sitta ner på någon häst alls eller är det någon speciell? Vissa hästar har enormt stötig trav som inte är lätt för någon att sitta ner i, medan andra är som gunghästar :) Rent generellt kan jag ändå tipsa om att träna upp balansen. Be en polare longera dig i trav, släpp tyglar och stigbyglar och försök bara slappna av och sjunka långt ner i sadeln. Kläm inte åt med benen, då trycker du bara upp dig. Låt benen blir lååååånga. Var noga med att inte luta dig framåt, då studsar man bara mer, utan slappna av och luta dig snarare lite bakåt.

Endast ponnier :) Har väl börjat kunna sitta någorlunda på halvblodet men det är en större kille i bilden också som har lite större gång och det känns som om jag håller på¨och skumpar av nästan. Har provat longering men tkr inte det hjälper. :)

Aah kanske är det som jag gör också :) Ett litet tips ja fick som funkade för stunden var att dra upp benen mot sig och sen sänka ner för då kom rumpan ner mer i sadeln :) Det är ett ganska bra tipa som funkade för mig ett tah iaf :D

Det allra bästa tipset är att slappna av. Ta ett djupt andetag och sjunk ner djupt i sadeln utan att tappa hållningen. Därför är det bra som en av de tidigare skrev, träna upp bålstabilitet och bålstyrka ;) Och till det behöver du faktiskt göra övningar utan häst med bara din egen kroppsvikt...

Det är ju svårt att veta på rak arm utan att ha sett dig rida vad du gör för fel som gör det svårt för dig att komma ner i sadeln, men allra oftast är det att man spänner sig på något sätt. Lycka till!

Kombinera fortsatt arbete på lina med att du tränar vid sidan om ridningen för att bli starkare/få ökad bålstabilitet, kroppsuppfattning och smidighet. Förvänta dig inte att det ska gå fort. Det tar sin tid, men ger resultat efter ett tag.

Träna rygglyft, d.v.s. ligg på mage och lyft överkroppen. Håll kvar där några sekunder (5-10?) och gå nmer igen.
Varva detta med vanliga och sneda sit ups.

Tänk på när du gör övningarna att du spänner magen "inåt" och inte utåt. Tänk att dra in naveln mot ryggen.

Jag hade jätte svårt att sitta ner på våran häst när vi köpte henne, men jag upplever att ju bättre form hon går i desto enklare blir det att sitta. Och om man får lov att driva medan man sitter så upplever jag det också svårare, än om hästen har ordentligt med framåtbjudning. Då brukar jag bara tänka på att dra fram och krama med skänkeln, och hålla ett stadigt med mjukt tag i tygeln. Sen är det bara att vara mjuk och följa med med kroppen.
Så alltså, om man ska få in känslan så tycker jag att man ska prova korta stunder när häsen är i sitt esse. Då funkar det bäst för mig iaf :)

Jag tvingade mig själv att rida utan sadel och trava flera varv i paddocken tills jag kunde sitta utan händer, -varje dag i ungefär 2månader.
Det började med att jag fick kramphålla mig i longeringsgjorden med hantag även i lugnare tempo och slutade med att jag kunde sitta med båda händerna på hjälmen och trava runt i ett högre tempo.

AochO är att man är avslappnad! När jag tränade min balans på tänkte jag: Jag ska vara död, men utan att tappa ryggraden (medade att jag skulle vara rak i ryggen)

tja... det hjälper ju inte att "bara" bli longerad, du bör ju även få råd och tips om hur du slappnar och och stärker din sits i dessa situationer. Rider du för tränare när du blir longerad?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama