Kan inte rida ut själv!

Janonym

Trådstartare
Hej, nu håller jag verkligen på att bli galen på min ponny!
Jag kan inte rida ut själv på honom, han gnäggar, trippar omkring, spänd som en stålfjäder, och hoppar omkring, tvärstannar och vägrar gå, och försöker vända hemåt, när jag rider ut med hans bästa kompis akkurat och hans ägare så går det bra, men inte när jag rider själv!
Det är väldigt jobbigt för jag vill kunna rida ut själv, för Akkurats ägare kan inte rida ofta alls nu för tiden!
Så..vad ska jag göra för att kunna fixa det här problemet?! :'(
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Jag svarade på din fråga på fjordtråden, men kopierar även här för säkerhets skull ;)
Det enda råd jag kan ge dig är. Träna, träna, träna! Är han jättefjantig så led honom på promenad ensam i början. Så småningon kommer han att lära sig att han inte är övergiven för all framtid, utan kommer tillbaks till sin kompis efter en stund. Ta gärna samma runda varje gång tills han känner sig trygg och lär sig rutinerna. När han följer dig lugnt och utan att gnägga hela tiden så sitt upp och rid.
Jag hade en unghäst för många år sedan som var jättejobbig. Fick släpa iväg henne hemifrån under våldsamma protester och sen sitta upp en kilometer hemifrån. Sen var det full rulle hem. Efter ett tag kunde min sambo leda iväg oss och efter lång och tålmodig träning gick det att sitta upp hemma och rida iväg utan att hon snurrade, skrek och stegrade sig. Hon blev en av de bästa hästar jag någonsin haft att rida och köra ensam!! Fast det tog nog ett år innan hon slutade gnägga hela rundan, så ha tålamod!!
Lycka till!
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Okej, tack, då får jag testa att ignorera och bara driva på bestämt? och rida ut själv ofta ofta ofta :) tack för tipset!
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Jag hade precis samma problem med min ponny, men hon är världens snällaste nu. Det som krävdes var tålamod och list från min sida ;) Som ovan skrev, driv på, ge dig aldrig. Jag fick hjälp av en vän som drev på hästen bestämt bakifrån med ett spö, då hade hästen ingen annan utväg än att gå framåt :) (min ponny var inte så rädd av sig, så därför gick det bra, men vissa hästar blir rädda om man går bakom dem)
Och om han försöker vända sig om och gå hem, så snurra runt i små cirklar, runt runt runt och försök sedan gå framåt igen. Vänder han om igen, så snurra runt fast åt andra hållet =) Det funkade kanon på min ponny iaf :p
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Håller med, bara träna tills det faller mer naturligt för honom. En häst som jag hade på foder för länge sen var likadan . Hon var helt "stallbunden" gick att gå från hagen och in i princip. Det första vi gjorde var att ta en omväg varje gång vi tog in henne från hagen, längre och längre sträckor ju lugnare hon blev.
Sen höll vi på så i några månader och då kunde vi rida ut med sällskap. När vi sen skulle börja rida ut själv var det lite som att börja om från början. Ta korta korta rundor
utomhus som uppvärmning innan vi gick in i ridhuset. Efter en tid så gick det att rida ut med henne själv, men det tar tid och krävs tålamod.

Eftersom dem lyssnar på alla ljud så kan det hjälpa lite att prata när du hör att han börjar flåsa och bli orolig.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

håller med de andra. prata med hästen. berätta en historia för den. och träna träna träna! tillslut kommer den vänja sig vi datt det inte är farligt.

hur blir hästen om du leder?
hur länge brukar du var ute och rida?
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Det problemet hade jag också med min häst från början. Det handlar om förtroende och att få hästen att vilja följa dig. Den känner dig inte trygg med att lämna flocken med dig eller så tror den att den ska bestämma vart ni ska, båda orsakas av bristande ledarskap. Gå med den på korta promenader, rid ut med sällskap, men framför allt se över allt hur ni beter er i andra situationen. Buffar hästen på dig, går den bredvid dig, koncentrerar den sig på dig eller mest på annat?

Och sen när den inte vill gå, låt den backa rakt bak hur långt den vill utan att låta den vända men driv lite lätt framåt, det är jobbigare än att gå framåt så förr eller senare kommer den att gå framåt. Prova att backa den i den riktningen du vill en bit och prova vända den igen och be den att gå.

Det är extremt viktigt att du har kontroll hela tiden. Inga långa tyglar utan låt den inte vända och gå som den vill. Har den huvudet i rätt riktning kommer den att gå till slut. Om den stannar, behåll drivning och korta tyglar utan att pressa fram en reaktion, då blir det troligast en reaktion bakåt. Använd spöt om det fungerar, men ofta blir det stressigt då. Jag använde spöt när min höst stegrade, det är inte acceptabelt och tendenserar att eskalera.

Och bli inte för arg på honom, han saknar bara sina kompisar. Speciellt om problemet inte är nytt, det är lätt att bli frustrerad men då får man ta ett djuupt andetag.. man måste dock vara väldigt bestämd.

Och om hästen stegrar, sätt på en martingal om du är rädd om din näsa;)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte rida ut själv!

*kl*
Hej!
Tack så jättemycket för alla svar!
Jag har testat som någon sa och ut och gått mycket, och det går väldigt bra, helt avslappnad och skrittar på lugnt och snällt, och busenkelt att göra halt, backa osv.
Men när jag testade att rida på en äng, ca 400m från stallet, så sätter han av hemåt och skenar mot stallet, jag får ofta stopp på honom och rider tillbaka till ängen, men då bockar han och kastar massor med huvudet, och stegrar sig, sen tvärvänder han i luften och KASTAR sig hemåt!!
Det tycker jag är riktigt otäckt, han får absolut INTE stegra ju, vad ska jag göra för det, hjälper det att köpa en martingal tror ni? Har funderat på det förr, då han i galoppen väldigt ofta kastar upp huvudet jättehögt och sticker.
Har testat varit bestämd, och varit hård mot honom och drivit på ordentligt, men han stegrar och bockar då! :'(
När han bockar skänklar jag på ordentligt, och snärtar till med spöt på rumpan, och fortsätter driva på.
När han stegrar lutar jag mig framåt så mycket jag kan och klamrar mig fast med armarna runt hans hals.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Om han är så svår, rid ut med andra och gå ut och gå, men förr eller senare måste du ju kunna rida ut liksom. Jag tycker att det hjälper att peta med fel ände av spöt i sidan så att han flyttar åt båda hållen, backa honom och be honom att gå innan jag sitter upp så att hästen är med på hjälperna. Fram betyder fram liksom.

Med en martingal kan han ju inte kasta upp huvudet så högt, men de kan ju fortfarande stegra. Peta med spöt (förslagsvis ett lite tyngre/styvare spö) mellan öronen på honom när han stegrar. Det ska få dem att tro att de har gått i taket. Och ge dig inte, utan vill han stegra - på med spöt, bockar han eller gör något annat än att gå fram - på igen och igen tills han går. Det är helt OK om han galopperar, beröm när han går fram. Ett långt spö innebär att du inte behöver släppa kontakten med tygeln för att mana på honom. Att klämma för hårt med båda skänklarna kan trigga en reaktion, spö tycker jag är bättre.
När han bockar, höj händerna ordentligt, tänk bara upp med huvudet, du kan han inte bocka.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

okej, tack för råden.
Idag red jag med en annan gammal häst som stod i mitten i grimma och grimskaft, en kompis höll i den gamla hästen, då var han ju inte själv, och han gick som en klocka genom hela ridpasset, hur fin som helst, och tog galoppombyten perfekt! :'(
Ska testa rida själv imorgon, och testa det du skrev.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Hej, nu håller jag verkligen på att bli galen på min ponny!
Jag kan inte rida ut själv på honom, han gnäggar, trippar omkring, spänd som en stålfjäder, och hoppar omkring, tvärstannar och vägrar gå, och försöker vända hemåt, när jag rider ut med hans bästa kompis akkurat och hans ägare så går det bra, men inte när jag rider själv!
Det är väldigt jobbigt för jag vill kunna rida ut själv, för Akkurats ägare kan inte rida ofta alls nu för tiden!
Så..vad ska jag göra för att kunna fixa det här problemet?! :'(

Jag har haft det som en vana en längre tid att gå en liten bit från stallet och sedan hoppa upp även om inte hästen i fråga fjantar. Passar även på att spänna gjorden när jag gått en bit. Det kan ju vara ett alternativ att gå en bit tills han ej ser stallet och sedan hoppa upp, kanske blir något lugnare.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Hur är din ponny när du lastar honom själv och hur är han när han står ensam inne i stallet?

Klarar han inte av att stå inne, utan gägggar eller försöker sparka i boxen eller liknande hade jag vant honom att vara inne i stallet ensam då och då. För en häst som knappt klarar av att rida ut oc beter sig så ensam på uteritter behöver lära sig att vara ensamma.
Hästar som kommit till oss som inte klarar av att vRa ensamma stätter jag inne i box en extra stund på dagen och morgonen när de andra gått ut. Mina hästar får inte lära sig att de är ok att stegra o bocka o farligt att va inne ensam.. Detta får de att lugna ner sig efter ett par dagar.

Just nu har jag ett nyinköpt sto hemma som gått på lösdrift med 25-30 hästar från att hon var föl. Aldrig varit i stall. 6år, får damp och försöker hoppa över boxen, backar /stegra om vid uteritt om den är ensam o inte vill gå fram. Tror att hon är ngn jävla kung..
Nu har hon efter 3 v lärt sig att va inne och hon går fram utomhus.
Inte lika besatt av kompisarna heller. Hon är distanshäst och därav kan jag inte ha henne skenandes efter andra hästar eller feg för att gå fram för då kommer vi ingen vatt!!
Dessutom är risken liten att du själv skadar dig om hästen står i box och härjar än om du rider.

Lycka till för övrigt!
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Han är lugn i stallet själv, och lasta går ganska så bra, lite orolig men det går! just när man rider ut blir han galen.. :/
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Min häst (f. -98) har ett förflutet som väldigt flockbunden. När jag träffade honom första gången, på ridläger 2005, var lektionerna på ridbanan ett helsike eftersom han inte "kunde" gå själv - utan skulle vara så nära de andra som möjligt. När vi gick till hagen drog han iväg - trots att vi gick alla tillsammans på led. Samma sak 2006 (ridläger igen). På uteritterna och i kadrilj (ridning på led) var han underbar. Han har först de sista åren, mognat och gått att rida själv. När jag köpte honom i aug.-11, och miljön blev ny för honom, fick vi dock backa några steg. När vi red ut skrek han i högan sky - konstant (de andra i stallet blev oroliga - hans gnäggande hördes hem till stallet. X antal km bort...). Han vägrade gå, steppade, vände hemåt, var spänd, drog som tusan när vi skulle hemåt... Jag lade uteritterna på hyllan ett tag, och ersatte dessa med promenader.
Det tog lite tid, men när han slutade skrika och slappnade av, började jag rida ut igen. Han testade mig då rätt hårt, och för att få bukt med hans favoritknep (att vända hemåt och dra iväg) tog jag till slut hjälp av en tränare.

I din sits, skulle jag råda dig att göra detsamma. Ta hjälp av en tränare som jobbar med problemlösning och som kan hjälpa dig med era problem ute. När vi inte har kontroll över hästen, blir situationen snabbt farlig - det är stora djur och ute finns dessutom andra människor som kan komma ivägen. Det beteende du beskriver, kan vara väldigt svårt att bryta själv.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Jag testade att gå ut med han idag och det gick skitdåligt kan jag säga.
Hann komma typ 10 meter och då vände han och bara gick hem, jag satte bena i backen och höll emot allt jag orkade men han bara gick på, plöjde hem som en ångvält, jag bara släpade efter som en liten vante!
Så jag försökte gå igen, men han vägrade gå, då vart jag arg så jag röck tag i grimskaftet och smällde till han med spöt på rumpan och gick framåt igen, men han vände igen och bara plöjde hem, det spelar ingen roll hur jag än försöker, har ahn bestämt sig, ja då jävlar har han bestämt sig kan jag lova, inget hindrar honom när han ska hem igen. och jag kommer bara 10 meter innan han vänder hem!
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Har du provat träns med kedja under hakan? Så där kan han ju inte hålla på. Min häst höll på med sånna där dumheter i början när jag köpte henne. Hon testade som fan och hade även lite svårt att vara ifrån andra hästar i början. Jag lät henne aldrig vinna och det har gått jättemycket framåt. Nu ett halvår senare är hon i stor sett "normal".
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

nej, ska testa det!
Har bara struntat i det och ridit med sällskap vilket jag hade typ hela tiden förr, men tyvärr inte längre.
Har pratat med en äldre tjej, ca 17/18 år som är väldigt duktig och tävlar mycket och så, som kommer och hjälper mig med det här på torsdag, så äntligen får jag hjälp..om hon kommer några gånger till så ska jag fortsätta med det hon säger att jag ska göra så kanske jag blir väck det här problemet!
Jag borde kanske söka in till ponnyakuten ;) haha
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Hej!
Ramlade in på den här tråden och blev plötsligt väldigt nyfiken på att höra hur det gått för dig sedan sist du skrev?
Hur går det med uteritterna idag? :)
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

Tänkte skriva hur det har gått nu, typ ett år efter.
Jag tränade och tränade och tränade, testade massa olika saker, tog hjälp av andra..inget funkade.
Sist jag red honom red jag själv och kom helt plötsligt flera kilometer hemifrån!! :D Men när vi var på väg hem stack han och då fick jag inte stopp på honom. Han var verkligen hel bortom kontroll, jag drog allt jag kunde i en tygel men han bara skenade på, så efter en kilometers vansinnesgalopp nerför en BACKE kom vi ut på en asvaltsväg och där slängde jag mig av i farten och gjorde illa mig ganska mycket, bröt inget men jag red i t-shirt och ramlade på en asfaltsväg = hela min arm och axel var helt sönderriven + trasig ridbyxa.
Efter det red jag honom aldrig mer, och vi lämnade tillbaka honom.
Alla skenturer har endast gjort mig rädd att rida ut när man börjar galoppera lite för fort och hästen börjar dra på. Jag har flera ärr efter våran tid, och minns sommaren 2012 när han slängde av mig i ett dike fullt med brännässlor, och jag hade bara shorts och linne =AJ
En positiv sak den hästen gav mig var bra balans vid bockningar ;) Sitter väldigt stadigt på hästar som bockar nu iaf :P
Saknar inte denna hästen alls, känns hemskt att skriva så men det gör jag verkligen inte.
 
Sv: Kan inte rida ut själv!

I sånna lägen får man tänka att hästen SKA frammåt. Dit DU vill. Och hästen får INTE vinna striden. Spelar ingen roll om man får stå på åkern och trilskas i timmar. Ge inte upp förrens han går åt ditt håll :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp