Kan inte låta bli...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan inte låta bli...

Vad menar du, vad skulle hindra dig från att lägga ut länken?

Det ser extremt otrevligt ut, och ändrar iaf inte min uppfattning om att tjurfäktningar är förkastligt. Om du tänkte på att barockridning ofta härleds till spansk tjurridning -så vadå? Det är nog samspelet (tja, det förekommer kanske? Jag har aldrig sett tjurfäktning tackolov.) vi ryttare är ute efter, inte att döda kossor eller tjurar. Likaväl som att ridning och barockridning har en grund i krig, något som iallafall jag inte direkt känner mig överlycklig över. Det betyder väl inte att vare sig barockryttare eller militäriskt skolade ryttare är stridspittar? Eller att hopp-och terrängryttare gillar att döda rävar?

Ett tips förresten, gå upp en nivå på hemsidan, på rubriken The Horrors of Equestrian Sport (Photogallery) , så kan du se en hel del otrevligheter inom tamejfan varenda disciplin. Jag har inte kollat igenom allt, en del är nog olyckligt tagna, men en hel del är BLÄÄÄÄ... Apropå den ständiga tröttsamma debatten om vilken disciplin som är mest eller minst djurplågeri... Det ankommer nog inte på grenen, utan på människan :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte låta bli...

Det var nog inte för eller emot disciplin som jag var ute efter.
Jag la tråden här eftessom det var rätt forum på just den bildserien.

En annan av bilderna fanns redan på Dressyr.

samma typ av bilder har också debatterats på gnägg.

Det jag frapperades av på sidan var hur de lyckets tydliggöra människans hänsysnlösthet att använda hästen som ett redskap.

Ville bara dela med mig av bilderna - de är tankeväckande

Går man in på hela sidan så ser man ju att när man använder hästen som ett redskap så finns det alltind ögonblick av skräck panik och stark smärta - eftersom människan inte är fokuserad på djuret - utan på prestationen

Det händer ju i alla discipliner, och det händer nog alla, frågan är hur myckt man skäms när det sker.........
 
Sv: Kan inte låta bli...

Absolut. Jag uppfattade det lite som "Kolla här, är det det här ni vill ha., va?"

Men ska vi vara ärliga finns det nog extremt få av oss som kan säga att vi aldrig gjort en häst illa! Jag har iallafall slitit i munnar i panik, farit i obalans, studsat på ryggar, kommit efter i språng så att bettet nog helst skulle suttit vid öronen... Även vid ett pass i relativ harmoni skulle man nog kunna fota en hel del "djurplågeribilder", då pålle skakar på huvudet åt nån fluga så vitorna syns, eller ett tygeltag blir hårdare än jag tänkt mig.

Med detta vill jag abslout inte försvara det som försiggår på bilderna här! Men, vi alla använder hästen som redskap, för vårt eget höga nöjes skull. Det är extremt viktigt att komma ihåg. Jag önskar att jag kunde säga att det vore nog om var och en kunde lyssna till sitt samvete, men det räcker nog inte... Dels har inte alla samma blick för vad hästen känner, alla tycker olika (många skulle säga att hästarna är ju blanka och välfodrade, då kan de ju inte lida...) dels så har vi vant oss i olika hög grad vid att se ledsna hästar som inte mår så bra. :(
 
Sv: Kan inte låta bli...

Har bilderna/filmerna redan diskuterats under gnägg, går det bra att fortsätta diskutera dem i den tråden.

Att lägga ut ett antal bilder/filmer som man inte ens har tagit själv kan inte räknas till en start av en diskussion, utan då bör man i så fall ha en frågeställning till bilderna/filmerna.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp