Kan (?) inte länga överlinjen i trav

Venus_in_Furs

Trådstartare
Jag har ett femgångssto som är grundriden. Hon har tidigare varit väldigt spänd och haft svårt att slappna av. Detta har med tiden blivit bättre och vid ridning kan hon nu ofta sänka huvudet ordentligt och frusta. I tölt och galopp söker hon sig ibland gärna framåt nedåt- dock nästan aldrig i trav. Häromdagen när jag löslongerade henne oinspänd, märkte jag att hon verkade ha vissa problem med att länga sig i traven. Hon travade stadigt på en volt kring mig, frustade, slappnade av, sänkte huvudet till medelnivå. Men när hon försökte sänka huvudet mer (slappna av, komma ner, länga överlinjen), var det som att det bara tog stopp och hon började istället tölta (med sänkt huvud). Detta hände ca 4-5 ggr. Det såg precis ut som om hon ville sänka huvudet i traven, men att ryggen var för kort:confused: , så hon började tölta istället. Själv har jag aldrig sett exempel på detta innan, någon annan som har? Vad kan det bero på??

Sv: Kan (?) inte länga överlinjen i trav

Det kan ju också "bara" vara obalans. Jag upplever att många unghästar med starka laterala anlag ofta har dålig balans i traven, att länga sig i traven (dessutom på böjt spår) innebär ju att balansen förändras och att hon då inte kan hålla kvar traven.

Det är ju ändå aldrig fel att kolla upp henne så att du vet att det inte är ngt fysiskt fel, om det inte är det så är det nog bara att forsätta träna och så småningom kommer nog balansen i traven också.

Sv: Kan (?) inte länga överlinjen i trav

Jag tänker alltid equiterapeut det första jag gör, det är aldrig fel att låta någon gå igenom henne, i vilket fall som helst sätter unghästar och tränade hästar hela tiden nya muskler och deras kroppar ändras.

Min häst har en del problem med balans och trygghet i just traven vilket vi tränar mycket med 8-volter. Jag satsar och mycket på lång, låg form och rider honom i rätt form kortare stunder för att ge honom chans att stärka sig och bli trygg. Han orkar helt enkelt inte gå i rätt form en längre stund.
När jag rider honom i trav intar jag ofta trepunktssits och ser till att böja honom mycket med längre tygel för att visa honom vägen ner, omväxlande volt/fyrkantsspår eller, om jag rider ute, höger till vänster sida av vägen.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 521
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka