Kan inte folk googla längre?

Det kan väl ändå inte vara av sociala skäl.
Om man verkligen vill veta något, så frågar man väl inte närmaste person på gatan.

Jag tycker mig se, att fråga om saker på forum eller sociala medier istf att googla har ökat enormt.

Och då menar jsg inte frågeställningar av typen "vet någon hur jag ska hitta en bra hovslagare, restaurang, eller bekväma skor", utan vi har halkat ner på nivån "vad är en maskros".

På mig verkar det hjärndött.
Kanske en kombination, man vill veta svaret men det är trevligare att fråga på ett forum än att enbart googla?
 
"Gör Nisses anläggning vid min garageuppfart?". En vanlig fråga på byspecifika forumet.

Men vafan? Det är väl betydligt lättare och mer givande att själv samtala med dem eller kolla deras hemsida? Särskilt om man under en vecka får puffa sitt inlägg tre gånger för ingen svarar...
 
Kollegan som frågade mig om kalk och kalcium är samma sak. Han påstods sig ha googlat men kunde inte hitta svaret.
Jag tror att det är en del av problemet. Dom kan inte sålla bland alla svar.
I detta fall hade han fått ett svar från vården där det stod att det fanns kalkavlagringar. jag svarade att ja, kalk och kalcium är samma sak men att kalk kan vara många saker. Han blev inte klokare. :D
 
Jag med. Ingen telefon här inte, bara en googlemaskin.

Jag tror många har svårt att sålla vad de hittar på Google/internet och därför hellre ser att någon annan ger ett svar.

Jag tror också att det är en del av orsaken till varför folk frågar. Vissa gånger känns det dock nästan som om folk "kräver" att andra ska servera dem ett svar istället för att lägga lite tid på att söka själv, nästan lite respektlöst ibland.
(Halvverkligt exempel exempel, påhittad plats)
A: det är så vackert ut vid frösö udde, verkligen värt ett besök.
B: visa mig!
A: det är bara att googla så ser du.
B: orkar inte.

Har även trott att googlandet skulle vara medfött i de som är födda efter mig, men tydligen är det inte så självklart där heller. En 20'ish man frågade av sambon var man kan köpa en relativt vanlig grej, sambon svarade att han har ju telefonen i handen, använd den.
 
Jag tror också att det är en del av orsaken till varför folk frågar. Vissa gånger känns det dock nästan som om folk "kräver" att andra ska servera dem ett svar istället för att lägga lite tid på att söka själv, nästan lite respektlöst ibland.
(Halvverkligt exempel exempel, påhittad plats)
A: det är så vackert ut vid frösö udde, verkligen värt ett besök.
B: visa mig!
A: det är bara att googla så ser du.
B: orkar inte.

Har även trott att googlandet skulle vara medfött i de som är födda efter mig, men tydligen är det inte så självklart där heller. En 20'ish man frågade av sambon var man kan köpa en relativt vanlig grej, sambon svarade att han har ju telefonen i handen, använd den.

Fast jag tycker nog att det är tråkigt att man inte ska få samtala om saker bara för att de är eventuellt lättgooglade. Ser inte riktigt poängen med att var och en ska sitta i intim relation med sin egen telefon istället för att prata med varandra.

Däremot att fråga det på ett forum för att någon annan ska googla fram det, blir kanske lite märkligt emellanåt.
 
Så har det väl alltid varit? Folk är generellt lata och orkar inte kolla upp saker och ting själva utan vill ha det serverat.

Sedan kan det säkert vara så att endel har svårt att sålla, har svårt att veta vilka källor som är värda att lita på men övning ger som bekant färdighet.
 
Fast jag tycker nog att det är tråkigt att man inte ska få samtala om saker bara för att de är eventuellt lättgooglade. Ser inte riktigt poängen med att var och en ska sitta i intim relation med sin egen telefon istället för att prata med varandra.

Däremot att fråga det på ett forum för att någon annan ska googla fram det, blir kanske lite märkligt emellanåt.

Nej, självklart har det ju vissa gånger andra funktioner än bara rent faktaletande, för visst ser jag också poängen i att samtala och fundera på saker istället för att bara söka upp det på nätet, men när det verkligen bara handlar om att man vill ha svar på det man frågar och inte ens tänkt tanken på att googla det så känns det nästan bara som lathet.

Ska tillägga att i sambon exempel så var det som efterfrågades inte heller någon grej som min sambo skulle kunna tänkas vara "expert" på heller, det låg inte inom sambons intressesfär, snarare tvärtom.
 
Det var bättre förr. När jag var ung då fick vi minsann googla alldeles själva i både storm och uppförsbacke. Ingen hjälp hade vi, snö var det och kallt ända upp till knäna.
Men när JAG var ung fanns inga telefoner, då fick vi släpa uppslagsverk i fyrtionio band i uppförsbacke i snöstorm. Och bläddra själva med stelfrusna fingrar. Så var det mörkt också.......
 
Kanske en kombination, man vill veta svaret men det är trevligare att fråga på ett forum än att enbart googla?

Jag tror också att man frågar framförallt av sociala skäl. Det är bara ett sätt att starta ett samtal. Man vill eg inte veta hur många planeter det finns. Bara prata, kanske om planeter. Kanske om att man ätit lunch.
 
Det finns en ytterligare variant på min tes om att "folk kan inte googla".

Det är när folk i sina inlägg säger "jag har sökt efter xxx på nätet, men hittar inget", och jag googlar, en gång, med enklast möjliga sökning, och den/de första träffarna är exakt vad frågeställaren söker.

Vad är det då "någon" vill förmedla om sig själv?

Vill man starta en diskussion/ett resonemang om företeelsen, så kan väl fråga vad folk tycker om xxx, snarare än att se till att framstå som en korkskalle som inte förmår eller ids googla?
 
Det finns en ytterligare variant på min tes om att "folk kan inte googla".

Det är när folk i sina inlägg säger "jag har sökt efter xxx på nätet, men hittar inget", och jag googlar, en gång, med enklast möjliga sökning, och den/de första träffarna är exakt vad frågeställaren söker.

Vad är det då "någon" vill förmedla om sig själv?

Vill man starta en diskussion/ett resonemang om företeelsen, så kan väl fråga vad folk tycker om xxx, snarare än att se till att framstå som en korkskalle som inte förmår eller ids googla?
Jag tycker att du uttrycker dig otrevligt faktiskt. Ingen är bra på allt och jag svarar tusen gånger hellre på frågan när någon har försökt om jag hittar det själv vid en googling eller tipsar om sökord än om det är uppenbart att hen inte ens har försökt googla. Googling kräver vissa skills och för att veta om källan är säker krävs det också vissa skills. Bättre att dela med sig av dem än att tycka att folk är korkskallar som inte kan det man själv kan.
 
Jag tycker att du uttrycker dig otrevligt faktiskt. Ingen är bra på allt och jag svarar tusen gånger hellre på frågan när någon har försökt om jag hittar det själv vid en googling eller tipsar om sökord än om det är uppenbart att hen inte ens har försökt googla. Googling kräver vissa skills och för att veta om källan är säker krävs det också vissa skills. Bättre att dela med sig av dem än att tycka att folk är korkskallar som inte kan det man själv kan.
Själv tycker jag att det är oroväckande när man bara skriver vad som faller en in, utan eftertanke, utan att ens ha försökt googla.

Att kasta ut frågor i luften, till okända personer, är ett i förlängningen mycket farligt beteende, där faktisk kunskap, vetenskap och förnuft, så småningom riskerar att ersättas med rykten, vandringssägner och egenpåhittade föreställningar.

Det förekommer, att i synnerhet unga människor, hävdar att det är onödigt att lära sig faktakunskaper i de mest skilda ämnen, eftersom det alltid går att googla eller på annat sätt via internet få fram korrekta fakta.

När man slutar att ens försöka söka faktabaserad information på Internet, för att istället fråga närmsta svarande, så framstår det som fördummat, och farligt, för hela vårt demokratiska samhälle.
 
Själv tycker jag att det är oroväckande när man bara skriver vad som faller en in, utan eftertanke, utan att ens ha försökt googla.

Att kasta ut frågor i luften, till okända personer, är ett i förlängningen mycket farligt beteende, där faktisk kunskap, vetenskap och förnuft, så småningom riskerar att ersättas med rykten, vandringssägner och egenpåhittade föreställningar.

Det förekommer, att i synnerhet unga människor, hävdar att det är onödigt att lära sig faktakunskaper i de mest skilda ämnen, eftersom det alltid går att googla eller på annat sätt via internet få fram korrekta fakta.

När man slutar att ens försöka söka faktabaserad information på Internet, för att istället fråga närmsta svarande, så framstår det som fördummat, och farligt, för hela vårt demokratiska samhälle.
Det är helt sant. Just därför tipsar jag ibland om sökord och jag uppmanar ofta människor att kolla fakta själv och inte ta andras (mina inklusive) för någon sanning.

Men, man är ingen korkskalle för att man inte hittar det man söker eller vet hur man söker. Jag ser faran med bristande källkritik som många gånger större än att folk frågar rakt ut på ett forum. Förhoppningsvis får hen då många olika svar och börjar fundera på vad som egentligen stämmer och förhoppningsvis söker hen sig då vidare och hittar den kunskap hen söker.
 
Jag lever med en som helt ärligt inte kan googla. Han är faktiskt ganska värdelös på det :rofl:

Brukar ibland googla själv när han irriterat fräser att han inte hittar det han söker och brukar finna det han sökt efter direkt.
 
Ibland tror jag dock att folk bara vill ha ett "eget" svar, riktat bara till dem.

Tittar man tex i Aftonbladet liverapportering om covid dit folk kan skicka in frågor så har det det senaste halvåret högst upp i en tydlig ruta stått antal smittade/döda/vårdade i Sverige, uppdaterat varje dag. Ändå är det dagligen frågor som "Hur många är smittade totalt i Sverige idag?" De måste alltså passera dessa siffror och klicka på en knapp ungefär 1cm ifrån där svaret står för att kunna skriva sin fråga.
Jag försöker vara ödmjuk och tänka att det kan vara svårt att hänga med i alla siffror hit och dit men detta är faktiskt inte svårt.
 
Det finns en ytterligare variant på min tes om att "folk kan inte googla".

Det är när folk i sina inlägg säger "jag har sökt efter xxx på nätet, men hittar inget", och jag googlar, en gång, med enklast möjliga sökning, och den/de första träffarna är exakt vad frågeställaren söker.

Vad är det då "någon" vill förmedla om sig själv?

Vill man starta en diskussion/ett resonemang om företeelsen, så kan väl fråga vad folk tycker om xxx, snarare än att se till att framstå som en korkskalle som inte förmår eller ids googla?

AMEN.

Halvt knapplån.

Jag pratade om detta fenomen med min saliga mor senast i fredags. Detta fullständiga förakt mot det fantastiska verktyg som Google ändå är. Och min tes liknar @MCP ; människor förväntar sig att bli serverade kunskap.

Det är ett symtom av ett större samhällsproblem, förstås. Saker och ting ska gå snabbt utan att vi helst ska behöva ägna oss så mycket tid åt det. Kunskap ska bli serverad, istället för att man tar sig tiden för att Googla, eller - gud förbjude - öppnar en jävla bok.

Två månader tillbaka nu så har min medverkar i diverse grupper på Facebook minskat kraftigt, just på grund av detta fenomen. När människor inte ens orkar scrolla för att på endast ett par minuter inse att samma fråga ställts 23 gånger det senaste dygnet, utan istället direkt skriver ett inlägg och sedan surnar ihop för att man svarar "scrolla ner/sök i gruppen/*ger en googlelänk*", då vill jag inte vara med längre. Min tid är också värdefull. Och människor som inte vill ta eget ansvar för sitt kunskapsinhämtande vill jag inte slösa någon tid på.

(Alltså, recept och liknande undertaget, förstås.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp