Kan inte folk googla längre?

skogaliten

Trådstartare
Den senaste tiden har jag sett en hel del frågor som ställs på forum eller i andra sociala medier avseende företeelser som är extremt "lättgooglade".

Det är uppseendeväckande välkända företeelser, eller väldigt enkla översättningsfrågor.

Det kan vara frågor som är i stil med "hur många sekunder går på en minut", hur översätter man "plommon" till engelska, eller "ligger Ystad i Skåne", eller för den delen "hur många planeter finns i solsystemet". (påhittade exempel)

Min upplevelse är att frekvensen av händelser där någon efterfrågar något, som det är väldigt enkelt att googla på (ja, man kan använda andra sökmotorer också), har ökat väldigt mycket, och att de företeelser som folk inte kan eller vill googla efter ligger på allt mer grundläggande nivå kunskapsmässigt, och att det blir allt vanligare, i det närmaste som explosion på senare tid.

För mer avancerade, och/eller åsiktsrelaterade frågor är väl Wikipedia kanske lite "sådär", men sådant som var Ystad ligger, eller antalet planeter i solsystemet (och även hur man ska förhålla sig till "nästan planeter" som Pluto), funkar det tillräckligt väl. Och antagligen bättre än random Internetanvändare.

Är jag ensam om denna upplevelse?

Har förmågan att googla försvunnit?

Är detta
 
Den senaste tiden har jag sett en hel del frågor som ställs på forum eller i andra sociala medier avseende företeelser som är extremt "lättgooglade".

Det är uppseendeväckande välkända företeelser, eller väldigt enkla översättningsfrågor.

Det kan vara frågor som är i stil med "hur många sekunder går på en minut", hur översätter man "plommon" till engelska, eller "ligger Ystad i Skåne", eller för den delen "hur många planeter finns i solsystemet". (påhittade exempel)

Min upplevelse är att frekvensen av händelser där någon efterfrågar något, som det är väldigt enkelt att googla på (ja, man kan använda andra sökmotorer också), har ökat väldigt mycket, och att de företeelser som folk inte kan eller vill googla efter ligger på allt mer grundläggande nivå kunskapsmässigt, och att det blir allt vanligare, i det närmaste som explosion på senare tid.

För mer avancerade, och/eller åsiktsrelaterade frågor är väl Wikipedia kanske lite "sådär", men sådant som var Ystad ligger, eller antalet planeter i solsystemet (och även hur man ska förhålla sig till "nästan planeter" som Pluto), funkar det tillräckligt väl. Och antagligen bättre än random Internetanvändare.

Är jag ensam om denna upplevelse?

Har förmågan att googla försvunnit?

Är detta
Jag tror att det är av sociala skäl, som att prata om "väder och vind" ungefär.
 
Det kan väl ändå inte vara av sociala skäl.
Om man verkligen vill veta något, så frågar man väl inte närmaste person på gatan.

Jag tycker mig se, att fråga om saker på forum eller sociala medier istf att googla har ökat enormt.

Och då menar jsg inte frågeställningar av typen "vet någon hur jag ska hitta en bra hovslagare, restaurang, eller bekväma skor", utan vi har halkat ner på nivån "vad är en maskros".

På mig verkar det hjärndött.
 
Det kan väl ändå inte vara av sociala skäl.
Om man verkligen vill veta något, så frågar man väl inte närmaste person på gatan.

Jag tycker mig se, att fråga om saker på forum eller sociala medier istf att googla har ökat enormt.

Och då menar jsg inte frågeställningar av typen "vet någon hur jag ska hitta en bra hovslagare, restaurang, eller bekväma skor", utan vi har halkat ner på nivån "vad är en maskros".

På mig verkar det hjärndött.

Jag har inte sett fenomenet själv (begränsad närvaro på sociala medier) men jag är inne på @Anders spår: försök till socialt kallprat. Man bubblar ur sig det första som kommer upp i huvudet, utan närmare eftertanke. "Undrar om solen kommer dyka fram idag?", "När är det skottår nästa gång?", "Jag har ätit avokado till lunch", "Varför har igelkotten taggar?". Det är inte svaret på frågan som är syftet, utan de associationer som frågan förhoppningsvis väcker i motparten. Associationer som leder till nya associationer som sammantaget blir ett samtal. Vi gör det konstant i tal, och nu tillåter sociala media oss att göra det i skrift.

(Ett sidospår: jag försöker aktivt låta bli att googla den här typen av frågor när de kommer upp i spontana samtal. Jag gillar lekfullheten i att spekulera i nonsensfrågor. Det är ofta roligare än det riktiga svaret.)
 
Tror klart det är i hopp om att få någon slags reaktion och/eller "roliga" svar, till största del i alla fall.
I den mån det förekommer. Var ser du det här, TS?
Dels ser jag tendensen på några andra forum jag frekventerar, men framför allt i ett par grupper på fb av fackkaraktär (lantbruksdjur och häst), som jag tittar in på då och då.

Det är inte socialt kallprat, utan snarare allvarliga frågeställningar.
T.ex. avseende sjuka djur eller sjukdomssymtom, hårda rasfakta, och jordbrukverkets regelverk.

Det är alltså inte frågan om hur man t.ex. ska förstå eller tolka Jordbruksverkets regler om sådant som mått eller krav på utevistelse, utan frågan kan vara "hur stor liggyta ska ett djur ha?".

Det som förvånar mig allra mest, är det så sällan är någon som uppmanar till att frågeställaren borde söka själv, utan att folk svarar, tyvärr är svaren ofta otillräckliga eller rent av felaktiga.
 
Dels ser jag tendensen på några andra forum jag frekventerar, men framför allt i ett par grupper på fb av fackkaraktär (lantbruksdjur och häst), som jag tittar in på då och då.

Det är inte socialt kallprat, utan snarare allvarliga frågeställningar.
T.ex. avseende sjuka djur eller sjukdomssymtom, hårda rasfakta, och jordbrukverkets regelverk.

Det är alltså inte frågan om hur man t.ex. ska förstå eller tolka Jordbruksverkets regler om sådant som mått eller krav på utevistelse, utan frågan kan vara "hur stor liggyta ska ett djur ha?".

Det som förvånar mig allra mest, är det så sällan är någon som uppmanar till att frågeställaren borde söka själv, utan att folk svarar, tyvärr är svaren ofta otillräckliga eller rent av felaktiga.

Då har jag ingen aning. Har inte upplevt fenomenet personligen.
 
Det ses på buke också ibland. Någon skriver ett ord (fel) och undrar sedan hur det egentligen stavas. Tex: exseptionell (stavning?)
 
Fast när ngn skriver så tolkar jag det inte som att personen vill att ngn annan ska svara på hur det stavas. Utan att det är för att markera att personen är osäker på hur det stavas och inte har tid/lust att kolla det.
Ja men det var det jag menade. Liksom, varför inte kolla upp det.
 
Jag med. Ingen telefon här inte, bara en googlemaskin.

Jag tror många har svårt att sålla vad de hittar på Google/internet och därför hellre ser att någon annan ger ett svar.

Detta! Jag googlar sjukt mycket på både högt och lågt. Men märker i min bekantskapskrets att flera dels har svårt att formulera sökningen rätt, dels svårt att värdera och sålla träffarna.
 
Ibland ser jag här på buke att folk svarar "googla det". Ibland är det ett bra svar, men ibland helt olämpligt. Till exempel om jag frågar vad jag ska göra med en påse blåbär så vill jag ju ha tips från människor HÄR (varav en del som jag tycker att jag nästan känner vid det här laget). Självklart kan jag googla recept, men ibland vill man ju ha råd från andra som har provat i stället.
 
Ibland ser jag här på buke att folk svarar "googla det". Ibland är det ett bra svar, men ibland helt olämpligt. Till exempel om jag frågar vad jag ska göra med en påse blåbär så vill jag ju ha tips från människor HÄR (varav en del som jag tycker att jag nästan känner vid det här laget). Självklart kan jag googla recept, men ibland vill man ju ha råd från andra som har provat i stället.
Fast det är ju en helt annan sak. Där vill du ju ha folks egna idéer och tips.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp