Kan inte byta i språnget i ena varvet

Horzelover

Trådstartare
Har jätteproblem med min häst i galoppombyte i språnget men bara åt det ena hållet. Egentligen handlar det nog om atthan inte är riktigt rakriktad och inte tar bettet på vänster sida. Skjuter gärna ut bogen åt höger och vänster bak utåt till vänster. Han byter lätt från höger galopp till vänster.

Hur ska jag träna för att få honom jämn på bettet och träna upp sin svaga sida (vänster i detta fall)? Någon som har något tips eller fått ordning på liknande problem? Min tränare har inte kunnat hjälpa tyvärr...Funderar på att skicka honom på tillridning till någon som kan få loss det där annars. Och som kan tala om för mig vad det är som händer.

Sv: Kan inte byta i språnget i ena varvet

Innan man börjar träna galopp ombyten bör man se till att hästen går stabilt i förvänd galopp i båda hållet även på volt. De krävs en hel del muskler för att göra ett korrekt byte, och det kan du försäkra dig om att din häst har genom att träna förvänd galopp.:) Sedan bör du se till att hästen kan gå med stöd i munnen åt båda hållen:) Lycka till!

Nej det behöver man inte!
Dä'remot kan det vara en hjälp att ställa om innan så hästen redan är på nya yttertygeln. Eller är emellan tyglarna- rak.

Klart att det går utan men det är till stor hjälp, och förvänd galopp ger hästen en ärlig chans att få de rätta musklerna och balansen som den behöver. :)

Fast det är lättare att lära hästarna att byta innan de är riktigt säkra i förvända galoppen :)

Sedan håller jag med om att förvänd är ett riktigt bra sätt att arbeta upp galoppen. Gärna förvänd galopp och motställa. Dvs rid i höger förvänd och ställ vänster. Rid på en volt och tänj hela tiden hur mycket du kan ställa. Målet är att kunna rida den förvända så att den känns som rättvänd.

Även att flytta undan ytterskänkeln är bra, alltså att rida skänkelvikning i galopp. Precis som man gör i traven, rid rättvänd galopp genom långsidan, in på diagonalen och flytta undan ytterskänkeln. Sedan kan du räta ut och sitta om i ett byte.

Jobba med rakriktningen då och stärk hästen där först? Jag kanske missförstått men i mitt huvud måste en del av problemet ligga där. Sen behöver du nog hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med det, även om du skickar iväg hästen kanske dom lyckas så visar det sig att problemet ligger hos dig. Man har ju ofta egna små snedheter det kanske påverkat er.

Klart att det går utan men det är till stor hjälp, och förvänd galopp ger hästen en ärlig chans att få de rätta musklerna och balansen som den behöver. :)

Kan du förklara för mig vad det är för likhet i muskelarbete i förvänd som i att byta i språnget?
Det är en teknik som hästar med bra galopp kan göra av sig själv vid byte av vägriktning. Som regel är det ryttaren som säger åt den att det är fel- du ska gå i fel galopp o träna på din balans.

nej. Förvänd kan man använda som träning för att lära den att vara bekväm- galoppera i rätt galopp- byta o senare även som balans o rakriktning metod.

Att hästen ska vara säker i förvänd galopp har ju mer att göra med att den ska vara balanserad. Och ju säkrare den är i den förvända galoppen desto bättre byten kommer den att göra. Hästen stärker även sin muskulatur i den förvända galoppen och sitt självförtroende som är nog så viktigt. Många har svårt för byten därför de har inte självförtroende nog utan blir stressade och byter orent. Så träna på enkla byten med distinkta övergångar till skritt och distinkt övergång till galopp. Öva även den förvända galoppen i tex serpenteniner. Förvänd galopp, skritt byte till ny förvänd galopp osv. Var noga med rätta sitshjälper och var inte överdriven i hjälperna. Hoppas det hjälper!!

Träna dig själv så att du är symmetrisk och lika stark i båda kroppshalvor?
Eller är problemet endast relaterat till denna häst och du på alla andra hästar klarar bytena åt båda håll lika bra?
Växla mellan slutorna, både genom att flytta bakdel och genom att flytta bogarna. I trav, uppenbarligen..
Jobba hästen i öppna och sluta i galopperna.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 295
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI