Kan inkar spridda sig?

S

Snorpen

Har en 6åring som fick en ink för ca 3år sen, jag upptäcker fler kala fläckar som ser ut som flata inkar:confused::confused::confused:

Någon som vet om inkar sprider sig på hästen??
Eller någon som har ngt annat förslag på vad d kan va??

Sv: Kan inkar spridda sig?

Kan inte jätte mycket om inkar då jag inte varit utsatt för det själv men jag har för mig att de anses bero på ett virus och eftersom att virus angriper ju hela kroppen så då borde de ju kunna sprida sig. Sen vet jag att det är vanligt att de kan komma tillbaka.

Ja, inkar är fulla av virus och dom kan sprida sig. Därför ska man vara väldigt försiktig med dom, inte "göra sönder" dom eller behandla hur som helst.

Som tidigare nämnt så har virus (bovint papillomavirus) påvisats i inkar (sarkoider som det egentligen heter), men spridning av inkar från ett ställe på kroppen till ett annat, eller från häst till häst är ännu inte helt bevisat.
Man har dock upptäckt att viruset kan ligga latent i kroppen efter en första infektion och att där efter flera år igen kan uppstå nya inkar. Så har din häst redan haft en ink, så är risken för att nya inkar uppstår rätt så stor, tyvärr.
Dessutom kan behandling av inkar ibland trigga dem så istället för att bli bättre så blir det faktiskt sämre... Knepigt ämne det där.

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Livi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025