Kan hunden vara understimulerad utan att man fattar det?

skuggi

Trådstartare
Alltså, jag fattar ju att om den stressar och inte har ro i kroppen så kan man tänka sig att den är understimulerad. Samma om den hittar på en massa ofog typ.

Men annars då? Kan de vara understimulerade fast de ligger och slappar och ser avspända ut?

Anledningen till min konstiga fråga är väl att jag tycker att vi stimulerar Gimli mycket, mycket mindre än vad jag tänkt från början. Nästan så jag skäms när man förstår vad folk tränar och håller på med sina hundar.. :o

Vanliga dagar tar vi prommisar, inte värsta långa stimulerande med tricksövningar osv, utan bara prommisar med eller utan koppel. Har ibland med, eller hittar nått kul att kasta lite. Tränar väl gå fot lite sådär, passar på att träna möten när vi träffar folk och hundar.
Jag är hemma på dagarna, men för det mesta sover han dagarna i ända :crazy: kommer och säger till när han är hungrig eller ibland om han vill busa lite med någon pryl.
Några dagar i veckan är han med i stallet och springer (vind för våg :o ) och leker med stallhunden. Har bara varit med på en pytteridtur en gång.

Så, rätt slapp matte har han, Gimli, som ni förstår. :angel:

Men samtidigt kan jag inte riktigt se att han verkar understimulerad...
Han sover som sagt för det mesta, pigg och glad ute, vill leka ibland inne, blir ju lite busig när husse kommer hem, samt att han gäääärna leker med andra hundar. Men jag ser ingen stress, inget vankande..

Så, kan han vara dolt understimulerad, eller är han kanske ganska nöjd?
Kan det hända att han inte har så stort stimulansbehov för att han bara är 9 månader? Blir han mer krävande med åldern?

Inget egentligt problem alltså, som jag upplever det. Men vet av erfarenhet från hästarna att det finns mycket att lära vad gäller att läsa av och tolka dem, därav min undring om jag missar nått.. :crazy:

Sv: Kan hunden vara understimulerad utan att man fattar det?

En hund anpassar sig.
Om den inte är van att göra så mycket då ligger den ju och slappar om den är åt det hållet, vad ska annars göras?
En hund som är mer utåtagerande hittar på egna bus då den tycker att det är tråkigt men jag tror att även en sån hund blir slapp tillslut om det inte händer något. Den blir van.

Kan det utveckla sig negativt senare då?

Vi tränar ju såklart ibland, men inte håller vi på varje dag eller flera dagar i vecka precis. Jag tycker ju att han är helskön, slappar när jag jobbar och busar när jag har tid för honom.. Lite för bra för att vara sant tänker jag :p

Japp!

Har du inte märkt det ännu?? :eek:

Snacka om slapp matte... :rofl:

Jag tror att hundar, liksom hästar kan anpassa sig ganska mycket efter sin ägares intresse och krav på motion/stimulans.

Man behöver inte maniskt vandra omkring med hunden i timtal för att vara en bra hundägare och inte heller aktivera och "stimulera" hunden på trettioelva olika vis för att den ska må bra.

Så klart kan man göra detta om man VILL men det är lätt att få dåligt samvete när man läser trådar om dessa "fanatiker" som lägger i princip alla dygnets vakna timmar på att på olika vis umgås med sin hund.

Som sagt: inget fel i det men inget JAG tror att man måste och heller inget som alla har möjlighet till (eller ens VILL).

Sedan är det så klart till viss del rasbetonat också; en del hundar "kräver" mer än andra vilket man absolut bör ta i beaktande när man skaffar hund.

Nu är ju min hund snart 10,så hon har väl lagt till sig det dom sista åren,med att vara väldigt lugn,eller hon har nog vara ganska lugn så länge jag har haft henne,och jag har heller inte strävat efter att "väcka upp" henne på hennes slapparperioder.

Anser i grund och botten att det är en ganska bra egenskap att just bara kunna ligga och inte göra något.
Men vill jag ha igång henne så kan jag göra det på 5 röda,inga problem!

Man behöver inte vara aktiv alla dygnets timmar och dagar,även fast man som mig har en stor bruksras.

Dom dagar jag låg i vinterkräksjukan,så tackade jag min lyckliga stjärna,att jag har en hund som klara sig i två-tre dagar utan aktivitet,hon var nöjd bara att ligga bredvid mig eller på sin säng.

Men som nu,när jag ansvarar för stallet,så blir det 3 promenader om dagen dit,där hon roar sig med bajs pinnar katter hundar lite godissök,nån gång lite allmän träning på vägen dit/hem mm,det hänger hon med på! Inga problem det heller!

Kan det utveckla sig negativt senare då?

Vi tränar ju såklart ibland, men inte håller vi på varje dag eller flera dagar i vecka precis. Jag tycker ju att han är helskön, slappar när jag jobbar och busar när jag har tid för honom.. Lite för bra för att vara sant tänker jag :p

Neä det tror jag inte, hunden blir van den lugnare livsstilen. Sen beror det ju lite på raserna i din hund, kanske den lugnare av dessa har lagt till den genen :) Och hundarna har ju en himla bra förmåga att anpassa sig till sina ägares livsstil. Det är ju värre att få en slapp hund när man hade tänkt sig mycket mera.

Sen har din hund kastrerats så den kanske har blivit lite lugnare av det också.
Mina hundar skulle nog inte klara av att göra ingenting under en längre tid, jo den äldre men den yngre hittar bara på bus. Hon blir nog lugnare med åren så då kan jag sitta och slappa mer :D

Kan det hända att han inte har så stort stimulansbehov för att han bara är 9 månader?

När min äldsta hund var nio månader var jag färdig att kasta in handduken och aldrig titta på en hund mer :rofl:
Fy vad han var hemsk och jag har faktiskt sparat mina mailkonversationer med folk som jag sökte hjälp av, det är riktigt roligt att gå tillbaka och läsa vad denne herre gjorde då. Han rev o ch slet i allt som var löst på vår tomt, slet upp alla barnens kors där de begravt sin kaniner. När vi bergravde vårt första marsvin under denna period så lade vi kompostgaller ovanpå graven och lade stora stenar över, för alla i familjen såg en inre syn som ingen ville uppleva i verkligheten.

Adventsgranen levde inte länge och som tur var behövde vi aldrig åka in för att hitta på lampan som försvann. Han blev aldrig sjuk av den.
Panelen i hallen ser lika ut än och man blir van, men visst påminns man när det kommer främmande och utbrister -Herregud :eek:

Idag är han det bästa man kan tänka sig och skulle aldrig göra något fel.
Jag hoppas tiken går igenom den förvandlingen också..... :angel:

Har det likadant, i började vankade han runt hela tiden så man blev knäpp men nu på sistone har han accepterat att han får vara "ensam" eftersom matte måste plugga. Samma sak i stallet, han har lärt sig sova i bilen när jag är i stallet men numera så har jag honom i boxen o försöker få honom vara med så han blir van vid stallvistelsen och mina rutiner. Men än så länge är det inte noga, noga blir det när det börjar bli för varmt för att ha honom i bilen.

Jag tycker inte han verkar stressad. Det är jätteskönt trots han bara är 4 månader gammal, vi kan inte promenera så mycket eller leka med för mycket spring ännu.

Så klart kan man göra detta om man VILL men det är lätt att få dåligt samvete när man läser trådar om dessa "fanatiker" som lägger i princip alla dygnets vakna timmar på att på olika vis umgås med sin hund.

.

Ibland får man ta det med en nypa salt också. I trådar som tex "Hur mycket promenerar du din hund" när folk skriver att de går två tim innan frukost, en till en och en halv vid lunch och en timme till på kvällen så är det knappast en genomsnittsdag de beskriver utan den där superaktiva dagen när egentligen bilen gick sönder på E4 och de fick gå hem för 1,5 år sen.

Jag tror att man märker på sin hund om allt inte är som det ska vara. Umgås man med en levande varelse under merparten av dygnets timmar är det svårt att inte märka om något skulle vara fel. Inte bara genom rent utåtagerande hyss utan även subtilare förändringar i beteendet som kan tyda på att något har förändrats till det negativa.

Personligen anser jag att min hund är ett komplement till mitt liv och att han får anpassa sig efter det. Jag skulle aldrig komma på tanken att ränna efter honom i skogen i -20 grader för att han ska hitta en rådjursklöv eller ranta runt på klubben i hällande regn och träna apport. Däremot är jag inte främmande för långa promenader i skönt väder eller någon form av träning om jag har lust med det. Och min hund ligger också mest och sover hemma, något annat ska han inte göra inomhus! Jag är helt ärligt förundrad över folk som står ut med hundar som river deras hem eller som i ur och skur tappert aktiverar sina djur! Men det handlar nog mest om vad man är för typ av människa och man ska väl noga anpassa sitt rasval efter förutsättningarna som råder :)

:rofl:

Precis, man har ju faktiskt ett liv bortom sin hund också och vissa dagar blir det mer aktivitet för vovven och andra dagar mindre. Jag tror att man ser på hunden om den får tillräckligt med aktivitet. Sedan är det viktigt att komma ihåg att en hund SKA kunna koppla av också.

Ibland får man ta det med en nypa salt också. I trådar som tex "Hur mycket promenerar du din hund" när folk skriver att de går två tim innan frukost, en till en och en halv vid lunch och en timme till på kvällen så är det knappast en genomsnittsdag de beskriver utan den där superaktiva dagen när egentligen bilen gick sönder på E4 och de fick gå hem för 1,5 år sen.

Dessutom tror jag inte att de mest aktiva på olika hundforum är representativa för "hundägare i gemen".

Jag vet massor av hundägare som har så fullt upp med annat i sitt liv att deras hundar får vara glada om de vallas runt kvarteret på de flesta rundorna.

Jag säger inte att det är rätt, var och en måste känna efter vad dom funkar för dom men man ska som sagt vara medveten om att många av dessa "rastnings/stimulansfanatiker" kanske inte har så mycket annat i sina liv.

Att tex vara ensamstående och långtidssjukskriven/pensionär är tidsmässigt en milsvid skillnad mot att vara en heltidsarbetande småbarnsmamma.

Med undantag för de där människorna med myroribrallan syndromet.

Jag har konstant dåligt samvete över att jag jobbar för lite med Boss, men fick lite perspektiv på det idag... En timme i bilen är inte att jämföra med en timmes passivitet inne. Det händer massa saker utanför rutan, och det kommer en massa främmande lukter och ljud. En timme lös i stallet fullt jämförbart med en timmes promenad. De hinner sysselsätta sig MASSOR med allt från stallmöss, hästskit, halm och lera till rejsrundor och kurra gömmalekar.

Jag tränar kanske en halvtimme intensivt varje dag (plus vallning 20 min 3 dagar i veckan) samt har med mig Boss 24/7. Regelrätta promenader blir det knappt några alls, däremot är han med ut på ridturer och ränner lös när jag jobbar i stallet. Och så träffar han sjukt mycket främmande människor och hundar när jag jobbar.

Uppenbarligen räcker det gott för att hålla en 7 mån BC nöjd och harmonisk!

/Migo
som såg framför sig ett helvete med en ung BC...

Dessutom tror jag inte att de mest aktiva på olika hundforum är representativa för "hundägare i gemen".

Där slog du nog huvudet på spiken :idea: jag har inte så många kompisar med hund, så min "erfarenhet" av vad folk gör med sina hundar kommer nog mest från Buke, och folk på hundforum är kanske som sagt inte så representativa för gruppen hundägare i stort..
Här finns väl mest dels "träningsfanatiker" och "de med problemhundar" typ (jaaaa, jag generaliserar jättegrovt, strunt i det..).

Men då är vi inte så konstiga då, vi som låter våra hundar slappa hemma, och går på opretentiösa prommisar och låter dem roa sig själva i stallet :idea:

Där slog du nog huvudet på spiken :idea: jag har inte så många kompisar med hund, så min "erfarenhet" av vad folk gör med sina hundar kommer nog mest från Buke, och folk på hundforum är kanske som sagt inte så representativa för gruppen hundägare i stort..
Här finns väl mest dels "träningsfanatiker" och "de med problemhundar" typ (jaaaa, jag generaliserar jättegrovt, strunt i det..).

Men då är vi inte så konstiga då, vi som låter våra hundar slappa hemma, och går på opretentiösa prommisar och låter dem roa sig själva i stallet :idea:

Hihi...näää.....vi är inte ett dugg konstiga.

Jag har alltid med hunden i stallet, rider ut med henne mm men att vandra omkring i timtal i dåligt väder eller hålla på med en massa aktiveringar som inte intresserar MIG- nääää!

Hunden älskar jag nästan över allt annat men hon är ändå bara en del i mitt liv och inget som jag rättar hela min vakna tid efter eller offrar hur mycket som helst för.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 032
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 503
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar