Kan hundar liksom katter få "svarthaka" av plastskålar?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund hade tidigare en "äta långsamt skål" i plast och jag upptäckte en dag att han hade en irritation på hakan. Jag googlade runt men hittade inget om det på hund utan bara på katt http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/svarthaka Jag bytte ut plastskålen mot en i rostfritt stål och irritationen försvann på någon vecka utan annan åtgärd. Till katter är det ju välkänt att man inte ska ha plastskålar men är det lika vanligt på hund att de kan få irritationer av plast och jag bara har missat det? På min hund såg det inte ut som svarta prickar utan mer som typ skav eller en nyansförändring i huden.

Min hund hade tidigare en "äta långsamt skål" i plast och jag upptäckte en dag att han hade en irritation på hakan. Jag googlade runt men hittade inget om det på hund utan bara på katt http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/svarthaka Jag bytte ut plastskålen mot en i rostfritt stål och irritationen försvann på någon vecka utan annan åtgärd. Till katter är det ju välkänt att man inte ska ha plastskålar men är det lika vanligt på hund att de kan få irritationer av plast och jag bara har missat det? På min hund såg det inte ut som svarta prickar utan mer som typ skav eller en nyansförändring i huden.
Det var inte välkänt för mig, intressant :up:

Kontaktallergi förekommer och det är oftast plast som är orsaken. Dock får de mer rodnad och prickar och kan få klåda. Så det ser inte ut som hos katt.

Kontaktallergi förekommer och det är oftast plast som är orsaken. Dock får de mer rodnad och prickar och kan få klåda. Så det ser inte ut som hos katt.
Nej det såg inte ut som hos katt på honom utan var mer att huden fick en annorlunda färg, såg lite irriterad ut och blev något upphöjd. Jag fotade inte så jag kan inte visa tyvärr men från vitfärgad till hudfärgad/något rodnad blev fläcken. Det var en mindre fläck, ungefär 0,5 cm i radie (fast den var inte helt rund).

Min hund fick oförklarliga utslag kring nyår och veterinären sa då åt mig att byta ut skålar i plast eller metall till keramik. Kör på det sedan dess. Nu hade det ingen effekt på hennes utslag men jag kände överlag efter den uppmaningen att keramik kommer det få fara framöver, bortsett från reseskål av praktiska skäl...

Min hund fick oförklarliga utslag kring nyår och veterinären sa då åt mig att byta ut skålar i plast eller metall till keramik. Kör på det sedan dess. Nu hade det ingen effekt på hennes utslag men jag kände överlag efter den uppmaningen att keramik kommer det få fara framöver, bortsett från reseskål av praktiska skäl...
Tråkigt att det inte hade någon effekt på din :( På katt säger man keramik eller rostfritt, en rostfri kanske fungerar som reseskål?

Inte egentligen ett svar på din fråga, men...

En av mina förra hundar som var en otroligt intelligent och klok hund totalvägrade att äta ur plastskålar. Det spelade ingen roll om det var människomat på en människoplasttallrik, hon vägrade. Gick fram och sniffade och sen gick hon bara därifrån. Likadant med vatten, plastskål gick inte!!

Jag har efter henne aldrig serverat något på plast till mina hundar, för hon var så otroligt tydlig med att det då var oätligt.
Hennes favoritmaterial var glas, så hon fick ofta vatten ur vanligt dricksglas.

Numera har jag en vattenskål som jag tror är av något glasmaterial. Jag skulle vilja ha finare matskålar till hundarna med, men rostfritt funkar ju. Men varje gång jag är i en butik så går jag o sneglar på nya skålar!

Tråkigt att det inte hade någon effekt på din :( På katt säger man keramik eller rostfritt, en rostfri kanske fungerar som reseskål?

Ja, men då kan jag ju lika gärna ha en i keramik. Tar lika mkt plats... möjligen mindre känslig men det är ju så himla praktiskt med dehär i gummi som blir platta :angel: :o

Liknande trådar

Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 190
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix