Kan hon vara dräktig? *halv akut*

nexxa

Trådstartare
Mitt sto har varit utlånad från slutet av januari år 2004 till slutet av mars 2005, under den här tiden har hon först gått ihopa med en korsningshingst det första halvåret, andra halvåret gick hon tillsammans med en paint hingst på 1,5-2 år.

När hon kom tillbaka till mig började hon brunsta (antagligen pga min valack) och eftersom vi då misstänkte dräktighet trodde vi att brunsten innebar att hon inte skulle ha föl. Men nu sa någon idag att en del ston brunstar ändå..hon har alltså brunstat kanske 1:a veckan i april och nu för kanske 3-4 veckor sedan, inget mer..
Så frågan är, brunstar ett dräktigt sto? Och hur stora chanser är det att mitt sto ä dräktigt?

För mig känns det som att ett sto som gått med hingst över 1 år 'borde' blivit dräktig då hon haft 2-3 föl hos tidigare ägare problemfritt.

Vad tror ni? Ska jag ta ut vet?

Sv: Kan hon vara dräktig? *halv akut*

JA; ston kan brunsta även om de är dräktiga. Jag har själv ett sto som gör så vissa år...

Och ja, jag tycker nog att det är läge att låta veterinären kolla henne, så att du säkert VET om hon är dräktig, för det påverkar ju både hur hon ska fodras och hurpass du kan träna henne...

Tack för svaret :bow:
Jag har själv inte ägt något sto innan som varit dräktigt, en god vän till mig som har ett sto som fölat nyligen sa att de inte är dräktiga om de brunstar, blev lite lurad där :crazy:

Ska rinda vet på studs i morn!

Varför i hela friden gick hon ihop med hingstar??
Är hon inte dräktig nu, så lär lär det väl vara läge att ta ett bakterieprov och behandla henne...

Vi visste inte om det fick reda på det lite hastigt och lustigt på annat håll :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 536
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 025
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka