Kan hon bli en ridhäst?

T

tahoi

Hej!

Jag undrar vad Bukes samlade expertis tycker om att göra ridhäst av ett avelssto. Hon är sju år och har haft 3(?) föl, men är inte inriden ännu. Att man kan rida in henne är ju självklart, men kan man vänta sig att det kan bli en ridhäst av henne? Jag trodde det, ända tills jag fick höra motsatsen av en hästmänniska med mer erfarenhet än mig. Hens åsikt var att eftersom att hästen inte hade tränats någonting, utan ungefär bara gått i hage hela sitt liv så skulle ben och senor osv ha större risk att gå sönder. Det låter logiskt, men finns det någon som har någon erfarenhet av detta?

Det är ett sjuårigt sto, korsning sv halvblod/ardenner. Medeltung kroppsbyggnad. Tanken är att hon skall användas som fritidshäst: Uteritter, dressyrpass och hoppning av låga hinder. Även körning om hon låter sig bli inkörd. :)

Jag vet inte riktig var tråden skall ligga, men jag chansade. Snäll moderator får flytta den annars :)

Tack på förhand!
Tahoi

Sv: Kan hon bli en ridhäst?

Klart du ska testa! Ta det riktigt lugnt och ge hästen en lång uppbyggnadsperiod, och var vaksam på minsta tecken på överansträngning.
Det stämmer att kroppen stärks av att ansträngas i unga år, men en häst som gått ute i hage med andra hästar har rört sig tillräckligt klara lättare arbete även om den rids in sent. Dessutom finns det ju en massa hästar som inte håller trots att de rids in som 3-åringar, så att avstå från att försöka bara för att hästen är sju år verkar onödigt : )

Låter som en härlig häst tycker jag, har du en bild?

Senast ändrad:

Det finns goda chanser att det kan gå bra :)

Till viss del beror det på hur hon är uppfödd och hur hon har levt...har hon tex gått på lösdrift i flock i stora kuperade hagar har hon bättre förutsättningar att hålla än om hon stått på box och gått i platt rasthage. Du får fundera och avväga.
Sen får du räkna med att låta inridningen ta längre tid än med en treåring, så hon hinner med både mentalt och fysiskt. Massor av skritt första året för att bygga upp, tex.

Jag har ridit in flera äldre hästar, är nu bla inne på min andra nästan-orörda 9åring.
Visst är det en chansning...men vilket hästprojekt är inte det, egentligen?

Lycka till :)

Jag fick hem ett 11 årigt sto som jag låna för att ta föl, ett sv hbl, hade också bara gått i hage i sitt liv (kuperad terräng), påbörjades inridning när hon var 3 år, men p.g.a en skada hon drog på sig i hagen då kom de inte längre än till att skritta lite med henne. Sen p.g.a tidsbrist hände inte så mkt mer än det utan hon gick som avelssto.
Red in henne när hon kom till mig, var en pärla att rida in och allt fungerade väldigt bra under det 1½ året jag hade henne. Arbeta fint och ingen förslitning.
Framförallt var hon lycklig av att få ngt mer att göra.

Det finns goda chanser att det kan gå bra :)

Precis vad jag ville höra ;):angel:

Nej men ärligt talat, vad skönt att höra att ni är positiva!

I jämförelse med en häst som är riden tidigare, men som ska komma i form efter vila, ska man alltså ta det ännu lugnare? Ska man räkna med att det kan ta något år innan man kan rida henne sen "som vilken häst som helst"?

Tacksam för hjälpen, är nybörjare inom just detta område :)

Tänk på att unghästar får ju egentligen flera år på sig innan de börjar behandlas som "vuxna hästar".
Din lär nog behöva tid på sig dels för mognadens skull, den kommer troligen också bete sig "valpigt" som vilken unghäst som helst i början och kräva tålamod och pedagogik.
Att stärka hela hästens kropp kräver minst ett år av välavvägt uppbyggnadsjobb. Och då får man ju tänka på att i början bör pedagogiken, att hästen ska få en positiv inlärning av grunderna, komma före det fysiska jobbet.

En annan sak att tänka på tycker jag är att skolning av en häst tar tid (och kunskap såklart) om man ska bygga upp på ett grundligt och hållbart sätt. Bara så man inte börjar tänka utifrån ålder utan från skolningsgrad. Tycker ofta man ser ex. omskolade travare där man fuskat med grunderna och gått för fort fram i sin iver att göra det alla andra gör med sina vuxna hästar.

Hellre ha hästen som en välutbildad 5-åring när den är 9, än att den går sönder vid 10? :angel:

Som sagt, bara lite att tänka på. Jag tror det kan vara kanon att börja med en vuxen och orörd häst, troligen lättare än en vuxen häst som lärt sig en massa olater. :)

Det låter klokt. Det jag tänkte mest på var inte utbildningsmässigt, utan mest hur man tänker med tex hur ofta man kan rida/träna på annat sätt. Vanliga uteritter liksom utan några större krav. Att det tar tid med utbildningen är jag helt med på :)

31512305.jpg
[/url][/IMG]

det är stoet.

Jag tror absolut att hon kan bli en trevlig ridhäst och fritidsridning håller hon nog för! Jag tror inte att det är några problem..

Vad roligt att höra att så många är positiva! Är det något annat man bör tänka på?

I dag har hon gått en promenad med voltigegjord fastspänd på sig, duktig pålla!

Vad roligt att höra att så många är positiva! Är det något annat man bör tänka på?

Gå långsamt fram och ge hästen tid att vänja sig vid det nya, både fysiskt och mentalt. Det gäller ju visserligen i viss mån även för unghästar, men jag tycker det är extra viktigt att tänka på när man rider in en äldre häst.
Tänk också på att lägga in viloperioder ibland...några lediga veckor där hästen får smälta allt nytt den lärt sig.

Och som Totola skriver, kom ihåg att delvis tänka på den som en unghäst ett bra tag framåt! Dvs när din kuse (om den börjar ridas in nu, vid 7 års ålder) är 9 år, ska den ridmässigt vara att betrakta som en 5åring...dvs fortfarande ganska valpig och orutinerad jämfört med en "normal" 9åring.

Min 14åring, som jag började rida in vid 10, funkar i det stora hela som en "normal" häst. Hon har aldrig varit halt eller skadad.
Enda problemet med henne, som jag tror är relaterat till den sena arbetsstarten, är att hon är grymt tittig och trafikrädd...iom att hon mest bara gått i hage hemma på gården under sina första 9 år fick hon inte vänja sig vid andra miljöer, trafik etc som ung. Förmodligen kommer hon aldrig bli helt trafiksäker tyvärr.
Men så behöver ju inte vara fallet med din häst.

Senast ändrad:

Min förra häst reds in vid 7-års ålder. Henne red jag i 10 år! Det som inte fungerade berodde på hennes psyke, men är din häst en go individ så kommer det säkert att gå jättebra!!!

Jag tycker tvärtom att det brukar gå snabbare att rida in och utbilda lite äldre hästar.
De har växt färdigt och är också mer färdiga mentalt än en treåring. Så jag tycker nog man kan gå lite fortare fram än vad man gör i vanliga fall. Funkar det bra så kör på :laugh:

Men såklart får man ju ändå inte glömma viloperioder då och då och ha i tanken att hästen inte är riden så länge. Kör man fast med något i ridningen kan det ibland på en "unghäst" hjälpa med vila några veckor också funkar det hur bra som helst sen igen.

Jag tycker tvärtom att det brukar gå snabbare att rida in och utbilda lite äldre hästar.
De har växt färdigt och är också mer färdiga mentalt än en treåring.

Fast då kan man ju undra hur det går med hållbarheten :crazy: en av dom främsta orsakerna att ta det långsammare med en äldre häst är ju att den ska få en chans att hinna bygga upp och stärka sig.
Mentalt är dom mer färdiga ja...vilket även innebär att dom ofta har hunnit skaffa större integritet och egen vilja än en unghäst.

En häst som är sju år har ju hunnit få mycket mera muskler och är stabilare i sin kropp än vad en 2,5 - 3åring är. Så ja, jag tycker man brukar kunna gå lite snabbare fram med en äldre häst.
Då tänker jag på när man rider in på hösten som 2,5 åring, låter vila till våren. Rider lite till, visar på treårstest, långt sommarbete för att sedan rida lite igen på hösten. Det känns som att gå väl långsamt fram på en 7-årig färdigvuxen häst...

Jag har ridit in några äldre hästar, den äldsta 6 år. Och det har gått väldigt enkelt och snabbt fram med grundutbildningen. Men sen i fortsättningen måste man ju såklart tänka på att det tar lika lång tid för en sjuåring att bli stark ridmässigt som en fyraåring.
Sen är det klart att de har ju också mer kraft än en yngre häst att bråka om de vill det ;)

Men en unghäst härdas tidigt inför den annorlunda belastning det blir med ryttare på ryggen. Sure, man kan aldrig härda det fullt ut, men att hästens fysik anpassas till ändamålet om den börjar med det tidigt är en hyfsat erkänd sanning.
En äldre häst har aldrig härdats för det öht, och bygger dessutom upp sig långsammare än en ung häst (vilket ju också gäller att återhämta sig från överansträngning/skador etc.).
Du kan aldrig bortse ifrån att senor/leder/ligament behöver upp till ett år på sig att anpassa sig till ändamålet (belastning, underlag) och som sagt, råkar du överbelasta den unga hästen är det visserligen väldigt dåligt ur mentalt perspektiv, men ur fysiskt perspektiv återhämtar den sig mycket lättare.
Dessutom- den vuxna hästen har troligtvis redan gått och förstärkt sin naturliga snedhet och "musklat sina styrkor" snarare än byggt upp en bra helhet, har kanske redan lite mindre problem med fysik efter förlossningar/"strosa i hagen".
OM de drar på sig mindre problem i hagen är det mycket svårare att märka än en häst som kontinuerligt är igång och tränar.

Det enda jag kan tänka mig är att den vuxna hästen redan har en hel del intryck. Varje sak blir inte lika "stor" i den hästens ögon. Men det är fortfarande nyinlärning vi pratar om där de är känsliga för att det ska bli rätt från början, allt nytt är nytt och den vuxna hyfsat oanvända hästen lär knappast ha någon större intrycks-bank som kompenserar.

Mycket tänkvärt alltihop!

Hon är så duktig att jag verkligen måste anstränga mig för att besinna mig!
Efter tre dagars hantering (förutom att man inte får röra magen och benen på henne, men det kan ju vara relaterat till att hon brunstar...?) så gick hon på promenad i paddocken med westernsadel med spänd gjord på sig!! Det hela blir ännu mer fantastiskt eftersom att det brevid paddocken var fullt ös med grävskopa som öste jord, pålar som slogs ned med slägga samt på andra sidan några glada barn och en hund.

Pållan är fantastisk! :D

För att inte gå för fort fram har jag gjort upp en planering som sträcker sig över tre veckor, med 5-7 hela vilodagar under den perioden. Dessa innebär att hon bara flyttas mellan hage och box samt får mat, dvs ingen träning alls. Det är väl ganska bra?

Jag fick idag veta att hon gått på lösdrift i hela sitt liv. Nu står hon i box på morgonen och kvällen, och ibland under natten också.

Vad kul att det är fler som ridit in lite äldre hästar!

*KL*
Jag hoppar in i den här tråden lite snabbt eftersom jag gärna får lite feedback på en häst som är till salu enligt en bekant. Hästen är e. Cardento, mellan 9-10 år och inriden men omusklad och outbildad, jag vet inte hur den är uppfödd eller huruvida den ridits kontinuerligt under den här tiden men jag vill gärna ha lite synpunkter på hållbarheten om man skulle köpa en sån här häst.

Mitt mål är att nå medelsvår dressyr och jag kommer vilja rida hästen för tränare en gång i veckan redan från början, men det kommer vara samma upplägg som för en unghäst. Är det ens värt att överväga det eller är det helt fel häst för mig? Jag inser ju att jag inte kan köra fullt ös med en sån häst, men det skulle jag ju inte kunna göra med en 3-åring heller.. Det jag är mest orolig för är att hållbarheten påverkas negativt, att hästen tar längre tid att utbilda och att när vi väl nått mitt mål så är hästen 16-17 år gammal.

Jag inser ju att min tränare kommer skrika ett stort fett NEJ i örat på mig när jag föreslår denna men det är klart att man blir intresserad ändå och jag vill gärna höra lite andra synpunkter innan jag blir nedtryckt till skosulorna.. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka