Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Haffe

Trådstartare
Dyngstacken ligger bakom stallet, och nu liktar det visserligen ammoniak in på hörummet. Kan höet ta skada av det?
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Skada vet jag inte mer än att det kanske luktar illa om höet?
Var i ett stall en gång där dom förvarade hö och slängde skit brevid varann i princip. :eek: Det STANK dyngstack om höet. :eek:
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Tycker inte det är någon bra foderhantering om det luktar gödsel i foderrummen. Finns det inte risk för att höet blir fuktigt?
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Nej, höet er inte fuktigt. Det luktar också bra av det. De er två väggar mellan dyngstacken och höt, och ca. 7 m. Jag kan inte själv lukta något, men en annan säger at hon kan..
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Om höet luktar ammoniak måste det rimligen betyda att det finns ammoniakpartiklar i det. Jag tycker inte man ska fortsätta förvaringen på det sätt som sker idag.
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Ammoniakpartiklar existerar inte i normal tryck o temperatur.
Ammoniak är en gas som lätt löses i vatten.
Ammoniak skadar inte hö.
Däremot kan det vara ett tecken på hög fukthalt om höet tar åt sig ammoniaklukten, deessutom kan luften från dyngstacken innehålla sporer som kan växa till o förstöra höet om det inte är tillräckligt torrt.
PL
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Här har jag levt i tron att ammoniak kan bilda partiklar genom förening med sulfat- eller nitratjoner...

Man lär sig något nytt varje dag...
 
Sv: Kan hö bli skadad av ammoniak luft?

Där har du rätt men då är det inte ammoniak längre utan ammoniumföreningar.
När ammoniak löses i vatten är det inte heller ammonikak utan en ammoniumjon som tagit en väte från en vattemolekyl för att bilda en OH jon.
Hoppas jag fått kemin rätt den är lite gammal.
:D
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 802
Senast: lindaf
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 105
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp