Kan hästen själv välja??

F

Frida 78

Min dam går med två andra hästar i en stor hage där stallet ligger i hagen o hästarna har alltså möjlighet att gå ut o in som de vill dygnet runt, året om..

Blev lite fundersam idag när jag kom ut till hagen..full snöstorm o ca.-4 grader och ändå väljer alla tre att stå ute o inte gå in... De har bra vinterpäls, men de var väldigt blöta upptill.. De har fri tillgång till hö inne i stallet och jag har aldrig tvivlat på att de mår bra..Min pålle är 28 år gammal och frisk som en nötkärna..men efter idag undrar man ju om de vet sitt eget bästa??! Att stå ute genomblöta o dessutom i snöstorm låter inte sunt i mina öron.. Man blir ju lite orolig för gamla damen:crazy:

Sv: Kan hästen själv välja??

tror inte det är ngn. fara, min 36 åring gör likadant. hon står hellre under sin "korkek" :angel: ;)

Hästar är ju gjorda för att vara ute jämt, de "äldre" raserna har ofta såpass mycket av sina naturliga instinkter kvar att de föredrar att vara ute, särskilt i snöstorm. I naturen är det nämligen farligt att ställa eller lägga sig i lä, eftersom man då riskerar att bli översnöad.
Jag tror du lugnt kan överlämna åt din häst att avgöra behovet att vara inne :bow:

Min häst går inte när det blåser och regnar/snöar. Det svgör han bra. Har han täcke så går han dock ute mera innan han går in.

Min filosofi är att hästar som går tillsammans och som inte går in i ligghallen tillsammans vid dåligt väder, vågar inte. Vinskyddet är kanske inte tillräckligt stort, eller om det är som bara stalldörrar som in och utgång och de känner att de inte litar på att de kan ta sig ut snabbt om det skulle behövas.
Min kompis hade en jättefin gammal lada som ligghall. Men hästarna ville inte gå där. Hon sa bara om en blir lämmnad ensam går de in där. Det var glasklart för mig........öppna större. Dom slog ut vägg och det blev en jätteutgång till. Och helt plötsligt vara de där inne jämmt då det regnade eller var busväder.
gulan

Min ponny gör precis likadant hon är 34år och är hur pigg som helst,hon har en rejäl vinter päls,det är så att nr min ponny har möjlighet att välja föredrar hon att vara ute.De andra två hästarna bockade och busade med varandra mitt i snö stormen,så gå in hade de inte lust med.

oftast går båda halvbloden, D-ponnyn och den yngre shettisen in vid dåligt väder, men "gamlingen" väljer att stå kvar(ibland även det ena halvblodet). vi har 3 ingångar på 3 sidor i vår ligghall, så ingen kan bli trängd. därimot så är "gamlingen" gärna inne i ligghallen sommartid, för att slippa alla flygfän.

Jag har på senare upptäckt att jag delar din åsikt till viss del. Sedan vi byggde om vår ligghall så hästarna har bättre sikt och koll på läget utanför har de börjat sova där av och till.

Dock är de fortfarande aldrig där när det är dåligt väder, det verkar mest vara för att det är skönare att sova i halm än på snö ibland..

Tack för alla inlägg! Känner mig lite lugnare nu när jag sett att det inte bara är min gamling som väljer att stå ute i oväder..

Min filosofi är att hästar som går tillsammans och som inte går in i ligghallen tillsammans vid dåligt väder, vågar inte.
gulan

Jag tror du har en bra tanke där! Min lösdrift är förvisso bara ngt större än minimimåtte, MEN jag har en extremt välfungerande flock. Aldrig bråk eller sura miner, och det händer även att alla tre hästarna står samtidigt i uteboxen på ynka 11kvadrat utan problem.

Vid sämre väderlek tillbringar mina hästar väldigt mkt tid inomhus, trots att jag inte fodrar där. Det blir ett väldigt mockande bara :crazy:! De sover också alltid inne under den blöta eller hårda delen av året, ofta under sommaren också.

En väfungerande flock är extremt viktigt vid lösdrift!
5680724.jpg

*KL*

AVgörande för om det är att hästarna inte tycker det är 'dåligt väder nog' att gå in, eller de inte vil/vågar gå in tycker jag är hur de gör på SOMMAREN.

För alla varianter jag haft lösdrift i, så flitigast använd har den varit på SOMMAREN för att slippa insekterna. På vintern är den oftast tvärtom. Vet inte hur många ggr jag varit ute i snöstorm för att 'ta in de stackars djuren'. Inga djur i ligghallen, men de har stått under en gran, eller med svansen mot vinden och sett högst förnärmade ut när jag stört deras tillvaro :angel: Samma hästar har utan problem använd lösdriften flitigt sommartid.

Däremot, ta K, hon har åkt på däng ii nuvarande lösdrift och törs inte gå in längre, hon står precis utanför den även sommartid, när de andra stått därinne. Men går utan problem in i pyttelilla uteboxen med lågt i tak om den är öppen. Dvs hon 'vill in', men törs inte använda lösdriften.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 880
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka