Kan hästar vara mentalt störda?

A

Amaterasu

T.ex Tourettes syndrom hos människor orsakar okontrollerbara ticks, och borderline, adhd, deppression pga av obalans i signalsubstanser och massor av andra åkommor hos människor orsakar betéendeförändringar. Men vad vet vi om hästar? Vi säger alltid att hästen är ett resultat av hur människor behandlat den. Och det kanske stämmer till den grad att en häst med tendens till mental rubbning kräver mycket av människorna för att bli bra.. Men vad tror ni? Kan en häst ha psykiska medfödda problem som människor? (eller dolda problem som uppstår vid fel behandling). Eller är deras hjärna för "okomplicerad" för att kunna ha lika många åkommor som människor? Jag har lyckats med flera problemhästar, men skulle gärna se mer forskning och diskussion på detta område. Därför tycker jag också NH ofta verkar onödigt, där behandlar man ju alla lika utan att se till individuella behov. För även om hästar bara är djur har de ju sina individuella bakgrunder.
Vad tycker/tror ni?

Jag tror att hästar föds med olika personligheter, alltså kanske även en del hästar har lite "speciella" drag, men det är nog ganska mycket upp till människan att plocka fram det i hästen, både på gott och ont..
min första foder/sköthäst som jag hade fick ett föl, den fölungen var inte som något jag har någonsin träffat förr! hon var vad jag skulle vilja kalla för galen, sprang fram och sparkade en och sen sprang hon undan igen, sen kom hon fram och gav en ett tjuvnyp när man vände ryggen till.
men det handlade väl egentligen helt enkelt bara om respekt för människan..

(det fölet avlivades sedan för att ingen kunde hantera henne, vilket var väldigt märkligt för mamman var hur lugn och snäll som hellst..)

men i det stora hela så tror jag att hästar föds med olika grader av "vildhet" i kroppen, inte egentligen att dom är galna, utan att människan plockar fram det i dom..

Ja det finns en häst i stallet som säkert har damp. Det har till och med veterinärer sagt att han skulle kunna ha.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka