kan hästar se skillnad på sadlar?

Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Har du funderat på om hästen kan ha reagerat på lukten av den häst som normalt har sadeln? Är det en hagkompis från samma stall?
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Red en häst i galoppträning som enligt ägaren och tränaren var helsfnoskig varje gång man skulle ut med den. Enligt tränaren så ställde sig hästen varje gång man skulle galoppera. Det lät ju inte jättekul att bli uppkastad på den hästen. Hade hur som helst mina egna grejor på hästen och den gjorde inget särskilt. Första gången vi skulle gå igång så jag gjorde den en ansats ställa sig men fullfäljde det inte. Det funkade hur bra som helst.

Andra gången vi skulle ut på träning med den hästen red jag en annan häst. Ägaren red själv. Hästen ställde sig precis som de sagt att den brukade göra. Jag provade och hästen ställde sig igen...

Dagen efter tänkte jag att vi ger hästen en chans till. La på mina egna grejor och hästen gick hur fint som helst. Vi började fundera på vad som skiljde turerna åt. Det vi kom fram till var att hästen inte ställde sig när den hade mina grejor på sig. Den stora skillnaden mellan mina och ägarens prylar var halsremmen. Där jag hade en tunn halsrem i plast hade han ett gropvt rep med en knut på. Knuten slog mot bogen på hästen på ett sätt som den inte tyckte om. När ägaren sen red med en vanlig halsrem i plast som jag så hade han heller inte några problem med hästen...

Inte att hästen direkt påpekade innan sadling vilken sadel eller så den önskade ha på sig. Men helt klart visar det hur känslig en häst kan vara. Tror vi hade rätt mycket tur då vi lyckades lista ut vad som kunde störa hästen. Så här efteråt så kanske vi hade märkt vad som störde hästen redan vid sadlingen om vi hade varit mer observanta. Men det är inte lätt att säga...
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Jag vill säga ett tvärsäkert JA, men reservera mig för att olika hästar är olika känsliga.

Har haft en kamel som redan i stallet blev tvärtokig och bar sig åt som en elak gammal gnu, om det inte var den vanliga dressyrsadeln som kom. Öronen bakåt, försökte hugga efter sadeln (både när man kom med den och när den skulle på). Kunde tokställa sig på bakbenen när man skulle upp - men aldrig med den gamla vanliga sadeln.

Han visade med önskvärd tydlighet att han inte accepterade någon annan sadel än den vanliga. "När hästen själv får välja..."
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp