kan hästar se skillnad på sadlar?

vinkelina

Trådstartare
dagens konstigaste fråga ;)

Den egna sadeln börjar bli för trång, hästen står dock som ett ljus när jag sadlar med den (nåja, lite smågrinig då ;)) har aldrig gillat att bli sadlad

Har nu fått testa en dressyrsadel ett par dagar. Och redan från dag ett är hästen mycket mer aggresiv vid sadling. hugger, sparkas och försöker trycka in mig i väggen. (var så när jag köpte henne från ridskola men vi har arbetat bort det)

varför blir det såhär? sadeln ligger relativt bra, trycker ej nånstans osv. hästen har ej ont och jobbar bra i sadeln
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

kanske nya sadeln gör att en äldre spänning kommit upp? den kanske sätter dig i fel balans, sadelgjorden kanske trycker annorlunda?
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

ah, de låter ju faktiskt ganska vettigt. är rätt kort sadelgjord, bara 40 cm, tror vi skulle behöva en 50 eller 60 cm men har ingen egen
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Det finns många som menar att de absolut ser skillnad på sadlar, och kan reagera på en sadel de inte gillar av en eller annan anledning.

DU tror inte att den trycker någonstans, men hur det verkligen känns vet ju bara pållen.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Visst kan de se skillnad, eller känna skillnad på lukten. Reagerar hästen emot en viss sadel så skulle jag sluta använda den.

Sedan kan det ju vara så att hästen egentligen inte reagerar på sadeln i sig, utan på det ni brukar göra när hästen har just den sadeln. En bekantings häst grinade alltid emot "paddocksadeln" men stor snällt om det var "skogssadeln" som var dagens utstyrsel. Dressyr och markarbete var inte bekantingens starka sida.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Har bara använt just denna sadel två gånger så därför så förvånad över reaktionen. Brukar låna en annan sadel innan (när vi stod på annan anläggning) eller ryttaren som ägde den sadeln använd den när hon red min häst ibland.

Men skall lägga egen sadel idag och se reaktionen idag
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Min snälla tant blev som förbytt när jag köpte en stocksadel. Jag har velat ha en så länge, tycker de är fantastiskt sköna att rida i.

Andra gången jag skulle lägga på sadeln kom jag inte i närheten av hästen...När jag väl fick på sadeln så kunde jag inte komma upp på henne. Hon står alltid som ett ljus och väntar annars, men nu sprang hon runt och var helt vimsig.
Den låg bra och det finns inget jag kan komma på som skulle vara 'konstigt' annat än att hon inte tyckte om den helt enkelt.

Så jag sadlade av, kom med dressyrsadeln och fick tillbaka min häst. :)
Stocksadeln såldes igen direkt.
Tyvärr för jag ville verkligen ha den sadeln. Men det är ju hästen som ska bära den och hon visade väldigt tydligt att hon inte gillade den.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

testade egen sadel idag igen då. inga som helst problem.

om nu detta problem skulle gälla alla dressyrsadlar, hur vänjer man hästen då? skulle nämligen pga egen trasig kropp behöva rida ett par gånger i veckan i dressyr och ett par i hopp för att inte få problem med egna kroppen.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Behöver inte vara just dressyrsadlar, kan ju vara just DEN sadeln hon inte gillar. Tycker nog du ska lyssna på henne och inte försöka vänja henne vid något hon tydligt inte vill ha. Respekt för henne får henne att visa respekt tillbaka!:banana:
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Om hästen visar ovilja mot alla sadlar utom den man vanligen använder så skulle det kunna vara en vanesak, men annars håller jag med, vill hästen inte ha en viss sadel så passar den förmodligen inte hur bra den än ligger för ögat.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

testade egen sadel idag igen då. inga som helst problem.

om nu detta problem skulle gälla alla dressyrsadlar, hur vänjer man hästen då? skulle nämligen pga egen trasig kropp behöva rida ett par gånger i veckan i dressyr och ett par i hopp för att inte få problem med egna kroppen.

Som flera har sagt, det kan vara enbart den sadeln... Hästen jag brukar rida hade länge en dressyrsadel som enligt flera olika sadelprovare låg bra, för att inte säga utmärkt, hästen var tjurig som få vid sadling och gick knappt fram för skänkeln. Sen byttes sadeln av en helt annan andledning och en helt ny häst kom fram. Efter det så var jag med på en kurs med hästen för sadelutprovare, vi var alltså "testkunder", och åter igen kom den "gamla" sadeln på eftersom den som sagt ligger perfekt på honom, och de häpnade över hur tydligt hästen visade sin motvilja mot sadeln. Då hade vi alltså provat ett antal olika sadlar både före och efter och hästen visade just den sadeln avskydde den, de andra kunde gå andra och en älskade både hästen och jag, herregud vilket steg hästen fick...
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

ah, de låter ju faktiskt ganska vettigt. är rätt kort sadelgjord, bara 40 cm, tror vi skulle behöva en 50 eller 60 cm men har ingen egen
Just att spännet hamnar vid armbågsvecket är synnerligen obehagligt.

Att de SER skillnad tror jag inte på. Däremot känner de o på en hoppsadel har man som regel lång gjord/ korta stroppar.

min hund ser skillnad:rofl: på rida i skogen sadel- eller träning.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

visst kan dom se/känna skillnad! Jag red ett sto ett tag som har en dressyr och en bomlös sadel. När hon hade den bomlösa på blev hon så lung och mysig för hon visste att vi skulle ut på långtur i skogen. Så fort dressyrsadeln åkte fram började hon trampa på stället och kunde inte stå still för vi skulle ner i paddocken och träna, något som hon ÄLSKADE! :D
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Ja de märker skillnad, hur är nog olika.

På min fjording så räckte det med att jag sadlade och spände gjorden för att göra en bedömning om sadeln passade eller inte. Hon var extremt tydligt med vad hon kände. Hästar som är griniga vid sadling har antingen inte blivit invanda ordentligt eller så har/har haft trauma ihop med sadling.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Du kan ju alltid ta ut en massör, dom hittar ju spänningar osv utan svårigheter
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Visst märker hästarna skillnad på sadlar och sadlar, min gamla ponny t.ex. gick flera år med utprovad allroundsadel som låg som den skulle enligt sadelutprovare och övriga. När westernsadeln (som jag har nu pga. egen bekvämlighet) lades på ryggen var den aningen för svängd, men ponnyn fullkomligt älskade sadeln från första stund! Och gör det fortfarande, flera månader efteråt. Det blev en ny ponny med nytt steg och gladare humör :) Fast ibland undrar jag nog om riskerna pga den svängda bommen. Men ponnyn vill så.. Nog är det ju lika med oss och skor också, vast storleken och formen och modellen enligt allt är rätt kan de vara obekväma som tusan ;)
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Absolut kan de de!
Ang sadlar som ligger som en smäck för utprovare etc.. det behöver inte vara den sadeln som hästen föredrar alls! Och det är det viktigaste att hästen verkligen gillar den och kan röra sig och att den passar ryttaren. Som utprovare ser man ofta några olika sadlar som ligger helt ok för provridning och senare vid ridning kan det vara den sadel man ratade vid test på gången som hästen rör sig absolut trevligast i.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

min häst kan tydligen se skillnad på träns. mycket lustigt, men så verkar det vara. Jag rider normalt med träns med extra brett och paddat nackstycke (har ett flertal sådana) och han är inga problem att tränsa, men för något år sedan köpte jag ett nytt, snyggt träns med normalt nackstycke. efter första ridturen i detta träns, som kändes precis som normalt, vägrade han ha det på sig. han backar, kör upp näsan så högt han kan och vägrar ta bettet. jag gav upp och funderade ett tag. sedan flyttade jag bettet till det vanliga tränset och han var som vanligt. nästa dag försökte jag med tränset med normalt nackstycke igen och resultatet blev likadant. jag gav upp och sålde tränset till en stallkamrat och nu köper jag aldrig mer ett träns med normalt nackstycke.
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

Håller nog med om att de kan se och känna skillnad på både träns och sadlar. Brukar oftast ha med mig mina egna grejor när jag rider hästar för andra. Och då handlar det om samma grejor som jag har när jag rider galopphästar. Första gången en häst får min träningsadel på sig så kanske den får ett "fundersamt uttryck" i ansiktet och man kan nästan höra frågan om vad man skall hitta på för dumt nu. *ler*

Men när de kommer ut och de känner hur lite det väger samt hur nära och mjuk kontakt man har med dem slappnar de fort av. Första galoppstegen kan vara lite obalanserade men de upptäcker fort hur man anpassar sig och hjälper dem balansera upp sig och att de får sträcka ut på ett sätt som de inte brukar få. Huvudet sjunker ner, de blir långa och låga i formen och allt blir en njutning. Man känner hur skönt de tycker det är. Så nästa gång man dyker upp med sadeln piggnar de till och blir intresserade. När man lagt på sadeln på ryggen ser man, känner man, ja nästan hör man dem säga "är du inte färdig snart så vi kan komma ut och ha lite kul". Så nog känner och ser de skillnad på sadlar (och människor). *ler igen*

Sen vet jag de hästar som är mycket viktkänsliga och aldrig låter någon över 65 kg rida dem (inklusive sadel). Men det är kanske en fråga för en annan tråd?
 
Sv: kan hästar se skillnad på sadlar?

*kl*

Jag tror absolut att hästar kan se skillnad på utrustning. Har en ponny som helt slumpmässigt vid sadling kunde börja föra ett himla liv med sparkar, bitande och allmänt ogillande bara jag kom bärandes med sadeln, andra gånger hände ingenting och han stod som ett ljus. Blev riktigt konfunderad och jag bytte sadelgjordar, provade andra sadlar, gjorde allting långsamt och försiktigt... men resultaten var så blandade att jag inte kunde dra någon slutsats. Tills jag läste här på buke att det förekom att hästar kunde visa symptom på sadeltvång beroende på vilket schabrak som användes... Så ja, efter att ha provat nästan alla schabrak (sådär en 15st kanske) så kom jag fram till att det finns 3st som inte gav någon reaktion alls, varken vid bärande av sadeln, sadling eller sadeljordsspänning. Dessa tre schabrak har vad jag kan komma på absolut ingenting gemensamt, två är riktiga budgetvarianter och det tredje ett lite dyrare. Att köpa nya schabrak är som att försöka vinna på lotto, det är inte säkert att det går hem... Två av dessa tre schabrak är dessutom i fullstorlek, så han ser lite ut som en pajas då. Men så länge lillhästen är nöjd så är jag nöjd. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp