Kan hästar lida av ätstörningar?

Sipuli

Trådstartare
... min gamla ponny MÅSTE nämligen lida av binge eating disorder eller något! :p (obs. ironin....) Men allvarligt talat, var och hälsade på ponnyn i sitt nya hem, och där berättade de att hon tillbringade HELA DAGAR med att VRÄKA i sig mat från hösilagebalen i hagen. Nu är de tvungna att byta hage p.g.a att hon inte kan låta bli att äta.

Och nu handlar det inte om fridfullt ätande, hon bokstavligen talat hetsäter. I somras (när hon fortfarande var i min ägo) så vilade hon tre veckor p.g.a hälta och då passade jag på att låta henne gå på bete. Varenda gång jag var och kollade till henne så åt hon i all världens fart, som om hon aldrig sett mat tidigare. Kan ju visa bilder på hennes viktuppgång dårå...
11097193.jpg

P10101071.jpg

:o kolla bara in fettnacken... ska väl tilläggas att jag faktiskt skrittade henne flera gånger i veckan under denna period.

Sv: Kan hästar lida av ätstörningar?

Ingen som har några åsikter? Eller delar mina erfarenheter (någon måste ju ha en hetsätande ponny;))?

Hej
Har oxså en som kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt.
Det är dock en stor häst ingen ponny.
Har inget tips att ge för jag har inget problem med att hästen blir tjock, hon har nog bra ämnesomsättning....

Men skall jag var ärlig så tycker jag faktiskt att din ponny var snyggare på bild nr 2, med lite mer hull.

/b

Ja, nu har ju inte våra fri tillgång på mat men jag kan ändå känna igen mig. Min ponny äter med som en galning, allt allt allt och mycket, har ingen botten. Ja, han äter allt utom halm vilket är det enda han får nu.. Vad ska man göra?
Ingen aning. De helt enkelt gillar att äta antar jag.
Men jag fick tips av en veterinär att inte ge silagefoder, plocka bort allt kraftfoder, begränsa grovfoderintaget (ja, till och med under "minimigränsen") och motionera mycket mer. Men så har han väldigt mycket för mycket övervikt, nästan 100 kg kvar att få bort.

Var glad att hon äter :p
Min får perioder när hon matvägrar. Är lycklig just nu för att jag får i henne 8 kg hösilage. Ibland så matvägrar hon sin müsli med - då måste man byta annars matvägrar hon på silaget med :crazy: tur att hon redan är tjock :idea:

Hon går själv i hagen och har massor med gräs som hon inte rör heller, ett par timmar max sedan står hon och solar sig :p

Tycker att hon är ganska lagom just nu.

Stella-1.jpg

Näe äger som sagt inte ponnyn längre så det är inte mitt problem längre, men blev lite nyfiken då hon alltid varit sådan. :p
P1010028.jpg

Lite mer hull var det. :angel: Nämen tyvärr så är/var hon antingen väldigt spinkig (mest muskelmässigt då) eller fet "krallig". Fanns liksom inget mellanläge.

sthu: Haha det där med under minimigränsen känner jag igen. ;) En vinter så stod hon p.g.a hälta (och fick uppenbarligen inte gå upp i vikt...) och då blev det ett sjuhelsikes liv när ponnyn fick lite för lite hö. :p

Men ååh, hon ser ju alltid så himla maffig ut i alla fall. :love: Men du har nog rätt, det är förmodligen jobbigare när hästar vägrar äta. Man kan ju liksom alltid ta bort mat från feta hästar, men att tvinga i ngn mat.. njaa. :p

Nej, hästar kan inte få ätstörningar. Får den ett rubbat beteende är det människan som orsakat detta. Många människor glömmer tydligen bort att hästen äter 14-18 timmar per dygn. Det är ett naturligt beteende. Den äter inte som vi..en måltid sen är vi mätt. Så funkar inte en häst. De flesta skriver att: mina hästar äter jämt, OCH vadå ? En häst betar under dygnet alla timmar, där alla mål är uppdelade oberoende på om det är vår/vinter höst osv osv. läsr man sttuden över hur en häst delar upp sin amåltider kan man läsa detta:

Även uppehållen mellan målen varierar. I samma studie var dessa i genomsnitt 45 minuter och 90 % var kortare än 2 timmar. Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

Så med andra ord kan man ju undra varför många har så långt mellan sina utfodringar och sedan undra varför hästen vräker i sig mat.

Fast antalet utfodringar är ju svårt att bestämma om man har hästarna uppstallade i någon annans stall (eller en ridklubb som jag hade).

Och som jag skrev i mitt första inlägg så var jag inte helt seriös med rubriken.

Jag svarade bara, inget annan tanke bakom detta. Nej, jag vet hur svårt det kan vara att stå i stall där man inte vill/försöker ändra foderrutinerna.

påstår du att hästen är fet???!!!
den nhär hästen ser ut att vara i perfekt hull:rofl:

Jag tycker att hon är lite fet på de två senaste bilderna. Knappast i perfekt hull.

Det är ju så himla varierande det där. Hon är ju inte SÅ fet på de senare bilderna, däremot för fet för att vara hon. Lite luddigt kanske.. :angel: Vissa hästar passar att ha lite mer hull men den här ponnyn blir trött och loj av att bära runt på extra kgn.

Veterinären som besiktade ponnyn (när hon såg ut som på bilderna) uppmanade oss att banta ner henne ganska rejält, menade att den här ponnyn absolut inte skulle väga så mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka