Kan hästar hicka??

Martina_m

Trådstartare
Kan hästar hicka?

Jag har aldrig tidigare hört hästar hicka, tills jag köpte min nuvarande häst.
Han hickar i olika perioder. Eller är det verkligen hicka eller är det något annat?

Sv: Kan hästar hicka??

min häst började hicka när han åt sin kligröt i hink på golvet. han tyckte det var väldigt obehagligt och blev orolig och skrapade med benen.
gav det i krubban istället och då slutade han få hicka.

har säkert att göra med att luft kommer fel!

Hmm, ska tänka på det, när det är han får hicka. Men nu sist så åt han bara lite gräs från marken när jag borstade. Men när du säger det, så började han nog slå med ena frambenet lite. Så han blev kanske lite irriterad av det...

Men då är det iaf fler hästar som hickar, och inte bara min tokstolle.

ja det kan dem!:D Har aldrig sett det förrän för några veckor sen! jag blev ganska förvånad!:D

Den är inte ensam, fast så speciellt vanligt är det nog inte :) Kan bara erinra mig att jag sett en hickande häst under alla år. Minns inte omständigheterna kring det hela, bara att den stod i boxen och hickade en bra stund.

Nä, det är nog inte så himla vanligt.

Men min häst lyckas med det mesta, så nog har han lyckats få hicka :D

Eftersom din häst hickar kan ju hästar hicka:idea:

Sant, men frågan var om det verkligen var hicka. Men eftersom de verkar kunna hicka, så var det nog det ;)

Kan ju tillägga att han brukar rapa oxå :D. Sådär tysta och oskyldiga rap, men står man bredvid så hör man det. Händer oftast när han koncentrerar sig (händer ju inte allt för ofta :angel:)

Har hört om en häst som misstänktes ha antingen magkatarr/ begynnande magsår som rapade en hel del. Bara som en parentes som man ska vara uppmärksam på. Annars har jag aldrig hört en häst hicka, vore intressant :)

Jag har hört en häst hicka!!:bump:
En underbart söt fölis har jag för mig att det var, hos Tesora. :D

Var uppmärksam och känn efter strupen, om de hickar och liksom gurglar kan det ha fastnat lite i foderstrupen, -Typ lätt foderstrupsförstoppning

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
426
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
685
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna