Kan hästar fortfarande växa vid 6 års ålder och hur skulle man märka det?

T

Tjejen62

Kan hästar (halvblod) fortfarande växa vid 6 års ålder och hur skulle man märka det? Min medryttarhäst känns seg, trött, sover på em när man kommer till stallet, snubblig, bakdelen ser pyttelite högre ut :-O (kanske synvilla). Jag trodde hästar var färdigvuxna tidigare? Någon som är bra på detta?

Sv: Kan hästar fortfarande växa vid 6 års ålder och hur skulle man märka det?

Dom kan växa längre... Ponnyer slutmäts ju vid 8 års ålder tex..

Sedan kan ju hästen både tappa och sätta muskler hela livet, din häst kanske har någon snedhet i kroppen, fel vinklar på hovarna eller bara sommartrött?

Var uppmärksam och prata med folk runt omkring dig som också känner till hästen om detta och bolla ideer!

Men vad är kännetecken på att dom växer då?

Dom kan absolut fortsätta växa. Ett tips är ju att mäta hästen regelbundet, det är ett ganska bra tecken på att hästen växer ;) Om du mäter mankhöjd, höjd över korset och skenbensomfång får du ett hum om tillväxten.

Hittade ett bra stycke i en bok (Unghästen - från fölstadiet upp till fem år) som beskriver hur man kan se tecken på tillväxt. Nu står det ju iofs "kraftig tillväxt" och det är i ett kapitel om rätt unga unghästar, och jag själv är nog inte tillräckligt kvalificerad för att säga om det kan tillämpas även på 6-åringar, men det står som följer:

"[...] om unghästen verkar trött, har uppdrivna kotor, börjar röra sig stelt eller har svårt att resa sig. Det är tecken på att den är stadd i kraftig tillväxt."

Känns som att det borde kunna appliceras även på en sexåring?

Jag hoppas ff på ett mirakel, kan jag säga... ;) Jag köpte min häst vid tre års ålder, då var han 153,5 cm och jag visste ju att han inte skulle bli en jätte. Det gör inget, för jag är inte heller någon jätte, men han hade gärna fått bli 160.
Min häst växte första sommaren till 157 och hur gärna jag än vill (och även uppfödaren), så har han inte växt mer sedan dess... Då har han ändå ponnyblod ett par generationer bak, så det finns ju anlag för att växa länge.
Vi får väl se om han har växt mer efter sommaren, nu hade han lite upphakningar idag igen och det kan ju vara ett tecken på att han växer..

Haha ja, det kan ju gå åt det hållet också - att dom stannar i växten "för" tidigt! Det här med individualitet alltså... i vissa aspekter vore det ju nästan bättre om allt följde en förutbestämd mall så man vet exakt vad man får, haha ;D

Det lustiga är att han lurar både mig och uppfödaren (vi är goda vänner). Med jämna mellanrum tycker vi, nej, men visst har han växt nu, nu är han definitivt större än förrut!
Vi mäter honom - och han är givetvis ff 157... *suck*

För min del får han vara hur stor (el liten) han vill, men eftersom vi mest sysslar med hoppning, så är ju varje cm lite hjälp att nå fram i kombinationer när hindren börjar bli lite större...
(Hans mamma är 158, har ett hundratal placeringar och vinster i 120, men nådde inte fram i kombinationerna i 130. På träning där man kunde anpassa avstånden, så gick hon 150)

Ja med en hopphäst blir det väl ännu viktigare det där med höjden. Haha visst kan dom luras ibland? Det är kanske för att han får mer kroppsmassa så han ser större ut? Tycker dom brukar kännas högre då också. Knepigt det där :)

Ja, det är väl den slutsatsen vi har dragit. (Att det är muskelmassan och därför hållningen som har ändrats, och då ser han större ut).
Min sambo, som inte alls håller på med hästar, bara skakar på huvudet, när uppfödaren har sagt "nu är han trött, nu har han lite upphakningar, nu snubblar han lite - pga att han växer" och sen har han inte växt ett dugg..,:o
:rofl:

Vad är uppdrivna kotor för nåt? Hur ser man det?

Vad finns det mer för kännetecken på att hästar växer?

Finns det fler som anser att stora halvblod fortfarande kan växa vid 6 års ålder? Någon som har exempel? :)

En kompis köpte en häst som 6-åring, som var 1.67. Som 8-åring var han 1.72, och det var in tebara pga mer muskler. Vad jag har hört över åren är att vissa blodslinjer ger hästar som ofta fortsätter växa länge, t ex Landlord. Och de hästar som fortsätter växa sent brukar vara de som är stora.
Men mankhöjden kan också öka pga att hästen musklar upp sig, då manken inte sitter fast i frambenen via skelettet utan med muskler/ligament.
Om en häst är trött och inte verkar vara riktigt i form så kan det ju bero på mycket mera än att den växer, även om jag tror att vissa 6-åringar kan växa, så är ju den tillväxten betydligt mindre än den du ser på t ex en 2-åring.

Jag har ocksa hort att stora hastar ofta vaxer langre an vad mindre hastar gor. Och hur ar det egentligen med forbening (hmm vet inte riktigt vad det kallas), dvs nar de mjuka delarna i benen forvandlas till ben? For det ar ju brosk da det vaxer, och det vaxer i andarna av benen. Sa benet intill leden ar det som forbenas sist. Hur lange tar det egentligen innan det sista mjuka delarna i benen fobenas efter det att hasten slutat vaxa pa hojden? For vad jag har forstatt sa ar det ocksa ganska viktigt under inridning och utbildning av hasten, det ar lattare att skada och overanstranga om den inte fatt forbenats fardigt.

Hoppas att nagon forstar vad jag menar! Later flummigt:D

Jag tycker det verkar helt orimligt att hästen skulle växa så pass mycket vid 6 års åler att problemen beror på växtvärk.

Jag skulle gissa på ledinflammationer eller fång-känning.

Ja, du kan nog ha rätt. När jag tänker efter så såg vi inga direkta tecken på att sexåringen i stallet jag jobbade i växte, det var bara när ägaren mätte som det syntes.

TS: säger än en gång att det enklaste sättet att veta om en häst växer är att mäta den regelbundet. Då får du ju helt klart veta. Men det kan nog vara så som CK säger att hästen inte visar upp såna tydliga tecken i den åldern, det kan nog bero på något annat.

Jag tycker det verkar helt orimligt att hästen skulle växa så pass mycket vid 6 års åler att problemen beror på växtvärk.

Jag skulle gissa på ledinflammationer eller fång-känning.

Jag bara undrar om hästar fortfarande kan växa när dom är 6 år? Vad är kännetecknen för det i så fall? :)

Jag bara undrar om hästar fortfarande kan växa när dom är 6 år? Vad är kännetecknen för det i så fall? :)

Ja, det kan de. Enda kännetecknet är att de blir högre.

Det ger inga som helst av de symptom man kan se på unghästar som är i en betydligt kraftigare tillväxt.

Så ja, din häst kan växa nån centimeter till. Men NEJ det ger inga som helst symptom utom att han blir nån centimeter höger.

Så snubblighet, ligger mycket, seg osv är tecken på något annat. Som är omöjligt sia om, kan vara allt från tagen av värmen/betet, via kotledsinflammation till fång.

Ja, det kan de. Enda kännetecknet är att de blir högre.

Det ger inga som helst av de symptom man kan se på unghästar som är i en betydligt kraftigare tillväxt.

Så ja, din häst kan växa nån centimeter till. Men NEJ det ger inga som helst symptom utom att han blir nån centimeter höger.

Så snubblighet, ligger mycket, seg osv är tecken på något annat. Som är omöjligt sia om, kan vara allt från tagen av värmen/betet, via kotledsinflammation till fång.

Ok, tack för svaret. Det verkar som att fler säger här att 6-åringar fortfarande kan växa ändå. :-)
Läste oxå nånstans om att om dom är lite lite högre i bak, kan det vara ett tecken på att dom växer eller inte har växt klart?

En häst kan kan vara högre bak utan att det betyder att den växer, min 15 åriga tjej är vad man säger överbyggd bak. Hon har alltid varit högre bak, jag köpte henne som 2,5 åring och när hon slutade växa så var hon fortfarande högre bak. Som sagt nu är hon 15 år och det var flera år sedan hon växte...

Min kuse var 1,66 som 3-åring. Idag är han 8 år och 1.72!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 207
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 422
Relationer Jag har en tjej i 15 års åldern som brukar komma och hjälpa mig ibland på helgerna med att motionera hästarna. Jag har märkt att hon...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
24 430
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar