Kan hästar få samma diagnoser som oss?

L

lollipopocoaster

mina funderingar är nog väldigt politiskt okorrekta. :o men jag vill iallafall bjuda in till en vettig diskussion utan påhopp.

men tror ni, just du, genom syrebrist vid födseln att hästar kan bli förståndshandikappade, eller som vi människor kan få diagnoser som AD/HD, borderline, DAMP, autism, schizofreni, downs syndrom, alzheimer m.fl?

Sv: Kan hästar få samma diagnoser som oss?

Det tror jag att det skulle kunna bli...jag hade en häst som jag och många andra tyckte hade "damp"...

Tycker personligen inte att det råder någon tvekan om att alla djur har högst olika personlighet och förstånd.

Men sen tror jag att mycket av det här med diagnoser handlar om att omgivningen har problem,,,,:bow:

Tycker personligen inte att det råder någon tvekan om att alla djur har högst olika personlighet och förstånd.

Men sen tror jag att mycket av det här med diagnoser handlar om att omgivningen har problem,,,,:bow:
Håller med dig.
Ofta är det nog stressade och missförstådda hästar som kallas för olika saker.

Säkert finns det hästar som har förlossningsskador,men det är nog extremt ovanligt..

Vanligare är nog tyvärr att hästar beter sig "konstigt" pga smärta eller stress osv.

De diagnoser du tar upp är relaterade till människans psyke o inte överförbara till häst. Undantag för downs syndrom som är en specifik kromosomskada men den finns inte heller på häst.
PL

det tror jag inte. visst finns det hästar som är mindre intelligenta, men inte så att dom är hjärnskadade..

Hästar måste ju kunna få syrebrist i hjärnan vid födseln, precis som människor. Vi hade en katt, som fick en hjärnskada efter en bilolycka. Hon kunde inte hitta tillbaka hem, om hon gick mer än 50 meter i från huset, så henne måste man promenera med, som en hund om hon skulle vara ute. Detsamma måste ju kunna ske med alla djur som har något som kallas hjärna!

Jag tror att hästar som fått syrebrist under fölning kan få någon form av hjärnskada, men man kan nog inte överföra de prognoser som finns för människor.
Människa och häst= olika arter. Man kan inte diagnosticera med samma prognoser. Men hjärnskador och därav störningar i hästens beteende förekommer säkerligen.

Jag tror att hästar som fått syrebrist under fölning kan få någon form av hjärnskada, men man kan nog inte överföra de prognoser som finns för människor.
Människa och häst= olika arter. Man kan inte diagnosticera med samma prognoser. Men hjärnskador och därav störningar i hästens beteende förekommer säkerligen.

tackar,hade samma tankar som dig:D :bow:

.

Håller med dig.
Vi fick en unge för några år sedan som var diagnosticerad Barking foal.
Skällande föl. Lät som en rådjursbock.
Den fick vi avliva efter ett dygn. Klinikens chefsveterinär var då inne på ev syrebrist.
Stoet tillhörde kategorin katastroffölning.:crazy:
Ett under att vi lyckades få båda levandes...
AM

Jag tror nog att hästar kan få hjärnskador och påverkas av syrebrist men det är inte säkert att det yttrar sig likadant som hos oss människor.

Jag har en bekant som fött upp en unghäst som det helt klart är ngt lurt med. Hästen har ataxi, tremor, beter sig märkligt och är allmänt fysiskt underutvecklad. Skulle kunna vara en medfödd genetisk hjärnsjukdom som kan drabba arabhästar (men den är mkt ovanlig och kan bara konstateras via obduktion). Sådana sjukdomar tycker jag absolut kan ses som en form av neurologiskt betingad utvecklingsstörning hos hästar.

Tog och diskuterade frågan med min mamma som är barn psykolog. Hon ansåg följande:

Hästar kan precis som människor få fel/skador i olika delar av hjärnan antingen på grund av trauma (t.ex. syrebrist från födseln) eller som ett medfött fel (kan vara genetiskt betingat eller bero på fel under fosterutväcklingen).

Däremot är det fel att säga att en häst har DAMP, ADHD eller liknande (och mena det bokstavligt). Dessa diagnoser är specifika för människor och ställs efter att personen genomgått en rad tester. Dessa sjukdommar har en rad "symptom" där de flästa är svåra att överföra på hästar (hur bedömmer man t.ex. läs och skrivsvårigheter?!?:d ).

Precis som med människor kan man däremot observera vissa särdrag hos olika individer t.ex. kan man se om en häst har inlärnings svårigheter eller beter sig konstigt (inte som en häst "ska" bete sig). Sedan är det, precis som för människor, intressant att fundera kring varför hästen beter sig anorlunda (faktorer så som miljö, arv, trauma).

Så enligt min mening är det RÄTT att säga att hästen "är stressad", "har svårt att lära sig" eller "är hyperaktiv". Däremot är det FEL att säga att hästen "har DAMP". Känns nästan som en skymf mot de människor som har t.ex. DAMP!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Airbag väst
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka